تحریم محصولات رژیم صهیونیستی برندهای آمریکا را متضرر کرد
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، بلومبرگ گزارش داد که بسیاری از برندهای بزرگ غربی مشتریان خود را از دست داده اند و به دلیل کمپینهای تحریمی در خاورمیانه علیه شرکتهایی که از رژیم صهیونیستی در جنگ غزه حمایت میکنند، متضرر شده اند.
اسرائیل پس از حمله غافلگیرانه حماس در ۷ اکتبر که به هلاکت ۱۲۰۰ صهیونیست انجامید به مردم غزه حملهور شد. حمله رژیم صهیونیستی منجر به شهادت حدود ۳۰۰۰۰ فلسطینی در این منطقه شد و موجی از جنبشهای تحریمی علیه رژیم صهیونیستی را در کشورهای مسلمان منطقه به راه انداخت.
بر اساس گزارش بلومبرگ، سهام Americana Restaurants International که شرکتهای KFC، Pizza Hut، Krispy Kreme و Hardee’s را در خاورمیانه اداره میکند، در سه ماه گذشته در بورس عربستان سعودی ۲۷ درصد کاهش یافته است. تحلیلگران انتظار دارند که سود سه ماهه اول این شرکتها نیز به دلیل تحریمها کاهش یابد.
در ترکیه نیز پس از اینکه پارلمان این کشور در ماه نوامبر به جنبش بایکوت پیوست و اعلام کرد که این نوشابه را از کافه تریاهای خود حذف خواهد کرد، توزیع کننده ترکی کوکاکولا شاهد کاهش ۲۲ درصدی حجم فروش در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ نسبت به سه ماه قبل بود.
به گفته کریس کمپچینسکی، مدیرعامل غول فست فود، فرنچایزهای مک دونالد در منطقه تاثیرات تجاری شدیدی ناشی از تحریمها را تجربه کرده اند، اگرچه او دامنه دقیق زیانها را فاش نکرد. این شرکت از اواسط اکتبر، زمانی که صاحب امتیاز آن در رژیم صهیونیستی در شبکههای اجتماعی مباهات میکرد که به سربازان رژیم صهیونیستی غذای رایگان میدهد، مورد خشم و تحریم ملسمانان خاورمیانه قرار گرفت. سایر شرکتهای غربی از جمله استارباکس، آی بی ام و نستله نیز با تحریم مواجه شده اند.
همچنین شرکتهای آمریکایی مکدونالد ویا استارباکس نیز هدف تحریم و آسیب اقتصادی قرار گرفتهاند. فواز گرجس، استاد سیاست خاورمیانه در دانشکده اقتصاد لندن در توضیح این روند به بلومبرگ گفت: مسلمانان از حمایت و همکاری آمریکا با رژیم صهیونیستی خشمگین هستند و به ظن همکاری این شرکتها با رژیم صهیونیستی، آنها نیز هدف انزجار و تحریم قرار گرفتهاند.
در همین حال، برندهای محلی به دلیل تحریمها شاهد رونق کسب و کار بوده اند. به گزارش بلومبرگ، در کویت، قهوهفروشیهای خانگی طی سه ماه گذشته شاهد افزایش درآمد بودند، زیرا مشتریان تا حد زیادی خرید از استارباکس را متوقف کردند. طبق گفته مؤسس Moath Fauri، قهوههای زنجیرهای اردن Astrolabe شاهد افزایش ۳۰ درصدی فروش بود.
وی خاطرنشان کرد: این زنجیره محصولات آمریکایی و فرانسوی را در شعب خود تعطیل کرده است و در عوض از منابع داخلی خرید میکند. به گفته یوسف عطوان، مدیر بازرگانی، در مصر، فروش برند محلی نوشابه اسپیرو اسپاتیس سر به فلک کشیده است.
انتهای پیام/