دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا تشریح شد؛

تأثیر حذف ایران از ذیل توصیه بند ۷ لیست سیاه FATF

تأثیر حذف ایران از ذیل توصیه بند ۷ لیست سیاه FATF
یک اقتصاددان با تأکید بر مثبت بودن خارج شدن ایران از ذیل توصیه بند ۷ FATF گفت: این اتفاق هزینه‌های مبادلات خارجی ایران را کاهش می‌دهد.
کد خبر : 892392

به گزارش خبرنگار اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا، با پایان تحریم‌های مربوط به قطعنامه شورای امنیت، با درخواست ایران برای رفع برخی محدودیت‌های مالی، ایران از ذیل توصیه شماره ۷ خارج شد و این امر به همه کشور‌ها ایمیل و ارسال شده است.

اما این اتفاق چه تأثیری در مراودات تجاری ایران دارد. مرتضی افقه اقتصاددان و استاد دانشگاه در این‌باره به خبرنگار آنا گفت: به هر حال این اتفاق یک قدم موفق در رفع تحریم‌های اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران است. با توجه به وابستگی شدید اقتصاد کشور به مبادلات تجاری خارجی، هر موضوعی که مانع این کار شود موجب کاهش شاخصه‌های اقتصادی و فشار بر معیشت مردم خواهد شد.

وی ادامه داد: در سه الی چهار سال گذشته شاهد فشار شدیدی بر معیشت مردم بوده‌ایم؛ از همین رو بر همگان روشن است که در عرصه سیاست خارجی ناچار به اجرای تحرکاتی برای رفع تحریم‌های اقتصادی و حل مشکل (FATF) هستیم. اگرچه خارج شدن ایران از ذیل بند ۷ توصیه‌نامه (FATF)، شاید به دلیل بقای تحریم‌ها به‌سرعت در اقتصاد ایران تأثیر نگذارد، اما به هر حال قدمی برای بهبود اوضاع است.

این استاد دانشگاه تشریح کرد: ما با وجود تحریم‌ها همچنان در حال انجام معاملات تجاری با جهان خارج هستیم. هرچند که مبادلات تجاری خارجی ما غیررسمی است، اما حذف این بند موجب باز شدن راه‌های نقل‌وانتقال مالی در حوزه تجارت بین‌الملل می‌شود. همچنین این اتفاق موجبات اعتماد بیشتر کشور‌ها در تجارت با ایران خواهد بود.

وی اظهار کرد: با خارج شدن ایران از ذیل توصیه بند ۷ می‌توانیم مختصر روابط تجاری را که داریم، آسان‌تر و ارزان‌تر انجام دهیم چرا که به دلیل این محدودیت‌ها مجبور به انجام تبادلات بانکی با هزینه بیشتر بودیم و این هزینه از جیب مردم کسر می‌شد. فلذا انتظار می‌رود این اتفاق در بلند مدت تأثیراتی را هرچند ناچیز بر معیشت مردم داشته باشد.

انتهای پیام/

برچسب ها: FATF اقتصاد تحریم
ارسال نظر
هلدینگ شایسته