ضعف و قوت فیلمنامههای جشنواره فیلم عمار از نگاه یکی داوران/ فیلمنامهنویسان جوان فیلمهای روز جهان را ببینند
به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، حسین ترابنژاد فیلمنامهنویس سینما و تلویزیون و یکی از داوران بخش «فیلمنامه» چهاردهمین جشنواره مردمی فیلم عمار است. این نویسنده ۴۲ ساله نویسندگی فلیمنامه آثار بسیاری را برعهده داشته که برخی از آنها عبارتند از سریالهای «شرایط خاص»، «خانه امن»، «ترور خاموش»، «شوق پرواز»، «فوق سری» و سینماییهای «آبادان یازده ۶۰» و «رد خون». وی همچنین برای فیلم تلویزیونی «مردان آفتاب» برنده یاس زرین از جشنواره فیلم یاس، برای فیلم تلویزیونی «یک نفر تا مرگ» برنده دیپلم افتخار جشنواره یاس و بخاطر سریال «پرده نشین»، کاندیدای جایزه حافظ گردید.
حسین ترابنژاد در گفتوگو با خبرنگار آنا در مورد آثار تایید شده این دوره از جشنواره گقت گفت: ۹ اثر فیلمنامهای که به بخش داوری نهایی راه یافتهبودند، متاسفانه سطح بالایی نداشتند. در بین فیلمنامههای کوتاه، یک اثر قابل توجه داشتیم به نام «جبل الحاجز».ویژگی آن این بود که یک بازه بلندمدت را که فلسطینیها درگیر آن بودند، به موجزترین شکل ممکن در یک موقعیت محدود روایت کرده و توانستهبود یک موقعیت انسانی را به بهترین وجه به مخاطب نشان دهد. در بخش فیلمنامههای بلند هم با وجود اینکه قلمها، قلمهای خوبی بودند، اما فقط فیلمنامه «دریادار بایندُر» بود که ساختار قابلقبولی داشت.
نگاه فرمی در داوری آثار
وی درمورد معیارخود برای داوری اشاره کرد: تصور من این بود که مضامین مورد نظر جشنواره عمار، در مرحله پیش از داوری تفکیک شدهاست؛ وقتی آثار به دست ما رسید، واقعا هم همینطور بود. نگاه من در داوری آثار، بیشتر نگاهی فرمی بود؛ یعنی به این دقت میکردم که آیا ساختار درست شکل گرفتهاست و مضمون از ساختار بیرون نزده است. مضمون باید به واسطه قصه روایت شود نه دیالوگ.
این نویسنده در توصیهای به فیلمنامهنویسان تازهکار گفت: فیلمنامهنویسی یعنی نوشتن. متاسفانه بسیاری از افرادی که وارد فیلمنامهنویسی میشوند، تلاش کافی را ندارند. اما کسی که وارد این عرصه میشود، باید بنویسد و بنویسد و بنویسد و ممکن است کار او مدتها به سرانجام نرسد؛ ممکن است سالها بنویسد و کاری از او تولید نشود. اما کسی که تلاشکند و مقدار کمی استعداد هم داشتهباشد و بخواند و فیلم ببیند، موفق خواهدشد.
ترابنژاد عنوان کرد: من با طیف جوان علاقهمند به فیلمنامهنویسی، ارتباط زیادی دارم؛ از مشکلات آنها این است که فیلمهای روز سینمای ایران یا جهان را نمیبینند. دیدن این آثار باعث میشود که فرد بتواند فضای حاکم بر سینمای کشور و دنیا را درککند و باعث شود، مسیر خود را درست انتخاب کند.
موضوعاتی که مغفول ماند
ترابنژاد در پایان خاطرنشانکرد: تعداد فیلمنامههایی که ما خواندیم، کم بود؛ علت آن هم این بود که فیلمنامه ارسالی به جشنواره امسال، کم بودهاست. از موضوعاتی که من انتظار داشتم در فیلمنامهها به آن پرداخته شدهباشد، بحث فضای مجازی و آسیبهای آن که ما دچارش هستیم بود. این موضوع میتوانست در قالب یک فیلمنامه کوتاه، مورد پرداخت قرارگیرد.
داور چهاردهمین جشنواره فیلم فجر گفت: همچنین پیرامون موضوع داعش و اتفاقاتی که در این ده سال اخیر در منطقه رخداده، فیلمنامهای نبود. در مورد تاریخ انقلاب و به صورت ویژه، منافقین و سال ۶۰ که بحرانیترین سال در دوره معاصر بود، فیلمنامهای نداشتیم. همینطور موضوع فرزندآوری مورد غفلت قرار گرفتهبود.
گفتنی است آثار چهاردهمین جشنواره بینالمللی از تاریخ ۲۲ دیماه در سینما فلسطین تهران آغاز شده و تا ۲۸ دیماه صورت میگیرد.
انتهای پیام/