دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
سعید ابوطالب در گفت‌وگو با آنا:

برای تماشای «کتاب قانون» گارد نداشته باشید!

برای تماشای «کتاب قانون» گارد نداشته باشید!
کارگردان رئالیتی شو «کتاب قانون» گفت: اگر تماشاگران و منتقدان نسبت به این اثر گارد نداشته باشند و دنبال این نباشد که اسم قالب خاصی برای این برنامه بگذارند تا بتوانند با قواعد و چارچوب‌های فنی آن قالب با آن برخورد کنند، می‌توانند از اثر لذت ببرند.
کد خبر : 890307

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، رئالیتی شو «کتاب قانون» از جدیدترین محصولات شبکه اول سیماست که پخش آن از روز یکشنبه ۱۹ دی آغاز شده است، اثری که فقط دو بازیگر در آن حضور دارند و مابقی شرکت کنندگان آن مردم عادی هستند، مردان و زنانی که هرکدام شغل‌های مختلفی دارند. از راننده تاکسی و وانت گرفته، تا فروشنده، وکیل یا خانم خانه‌دار.

سازنده این اثر سعید ابوطالب است، هنرمندی که در زمینه ساخت آثار تلویزیونی و رئالیتی شو‌ها ید طولایی دارد، در کارنامه هنری‌اش تنوع بسیاری در این ژانر وجود دارد. ابوطالب برای «کتاب قانون» از فخرالدین صدیق شریف و سیروس همتی به عنوان بازیگران حرفه‌ای استفاده کرده و مابقی ماجرا را به مردم عادی سپرده است. به بهانه آغاز پخش «کتاب قانون» گفت‌وگویی با سعید ابوطالب انجام دادیم.

ابوطالب در رابطه با چگونگی شکل‌گیری ایده این اثر گفت: «کتاب قانون» طبق پیشنهاد، نظر و طرح آقای مرادی مدیر شبکه یک سیما شکل گرفت که در نظر داشتند یک رئالیتی شو با این موضوع ساخته شود و این طرح را به ما پیشنهاد شد. اگرچه من در ابتدا مخالف ساخت این اثر بودم، چون زمان خیلی کمی برای انجام کار‌های آن داشتیم، اما در نهایت ایشان فرمودند که این برنامه یکی از نیازمندی‌های سازمان صداوسیما است و من پذیرفتم این برنامه را بسازم.

یک رئالیتی شو با ساختار متفاوت

وی در رابطه با سبک ویژه این رئالیتی شو گفت: «کتاب قانون» ممکن است در ساختار متعارف برنامه رئالیتی شو، مستند، نمایشی، یا نیمه نمایشی نگنجد، چون قالب خاص خود دارد. قصه این است که ما با آدم‌های مختلف از اصناف گوناگون گفتگو کردیم، پزشک، مهندس، وکیل، کارگر، راننده، کارمند، هنرمند و... و سوال اصلی‌مان این بود که اگر روزی نماینده مجلس بودید چه کار می‌کردید؟ یا دوست داشتید که نماینده مجلس باشید و این مسئله برای شما مهم است؟ از آن تعدادی که بودن در این جایگاه برایشان مهم بود دعوت کردیم به عنوان نماینده مجلس در این برنامه حضور داشته باشند، آن هم در مجلسی که واقعی است.

ابوطالب ادامه داد: تعداد نماینده‌ها در «کتاب قانون» خیلی کمتر از تعداد نماینده‌های مجلس است و طبیعتاً تعداد کمیسیون‌های ما نیز کمتر است و افرادی که خود خواسته تصمیم گرفتند نماینده مجلس باشند، در قالب این کمیسیون‌ها تقسیم شدند و مسائل روز کشور را به بحث گذاشتند. مواردی مثل بنزین، مسائل زنان، آلودگی هوا، مسائل کشاورزی و... در قالب طرح و لوایحی که یا در گذشته بوده یا در حال حاضر مطرح است یا اصلا وجود نداشته است، در این برنامه به بحث گذاشته شده و اگر رای آورد در داخل صحن علنی مجلس در رابطه با آن گفت‌وگو می‌شود.

کارگردان «کتاب قانون» درخصوص لوکیشن و بازیگران این برنامه نیز گفت: صحن مجلس ما صحن مجلس مشروطه است، جایی که اولین جلسات مجلس ایران در آن تشکیل می‌شد. غیر از دو نفر که بازیگران حرفه‌ای هستند بقیه افراد حاضر در این برنامه مردم عادی‌اند. در این مجموعه، رئیس مجلس (فخرالدین صدیق شریف) و آبدارچی مجلس (سیروس همتی) بازیگرند و مابقی مردم عادی هستند. از این حیث که شرکت کنندگان طرح و ایده کلی را می‌دانند «کتاب قانون» یک نوع رئالیتی شو محسوب می‌شود، ولی در بعضی از مباحث تخصصی، کارشناسان برنامه به آن‌ها کمک و با آن‌ها مشورت کردند.

وی در مورد نابازیگران حاضر در «کتاب قانون» نیز گفت: یک عده از این افراد استعداد خیلی خوبی در بازیگری دارند که آن افراد به عنوان هیئت رئیسه مجلس «کتاب قانون» حضور دارند. امیدوارم مخاطب این اثر را ببیند و با آن ارتباط برقرار کند. به نظرم اگر تماشاگران و منتقدان نسبت به آن گارد نداشته باشند و دنبال این نباشد که اسمی برای این نوع برنامه نمایشی بگذارند تا بتوانند با قواعد و چارچوب‌های فنی آن قالب (مثل رئالیتی‌شو، مستند، نمایش و...) با آن برخورد کنند، می‌توانند از آن لذت ببرد.

بازی مافیا و تزریق حس خوب به خانواده‌ها

سعید ابوطالب یکی از افرادی است که سابقه خوبی در ساخت مسابقه‌ها و رئالیتی‌شو‌ها دارد، یکی از موفق‌ترین آثار کارنامه او نیز «شب‌های مافیا» است که با موضوع بازی گروهی مافیا ساخت و پس از آن برنامه‌های متعددی با این ایده در شبکه نمایش خانگی با حضور سلبریتی‌های سینما، تلویزیون و موسیقی ساخته شد.

ابوطالب در رابطه با دلیل محبوبیت آثار این ژانر در میان مخاطبان گفت: من فکر می‌کنم انتخاب این قالب نمایشی و این بازی، دقیقاً در زمان درست اتفاق افتاد. مخاطب دوست داشت و دنبال چنین چیزی بود و در چهار سالی که ما از این قالب استفاده کردیم و کار‌های مختلفی در این سبک تولید کردیم همواره با استقبال مخاطب مواجه شد.

وی افزود: من در این مدت علاوه بر «شب‌های مافیا»، «پدرخوانده»، «ارتش سری» و «ضد» را هم ساختم. همه این برنامه‌ها براساس بازی‌های دورهمی فکری ساخته شدند که به اشتباه همه به این بازی‌ها می‌گویند مافیا، در حالی که مافیا هم یک نوع از بازی‌های فکری دورهمی است. مثلا «ارتش سری» و «ضد» ربطی به بازی مافیا ندارد، اما برخی فکر می‌کنند این برنامه‌ها نیز یک نوع بازی مافیا هستند.

ابوطالب در پایان سخنانش در رابطه با جایگاه چنین برنامه‌هایی در جذب مخاطب و محبوبیت آن‌ها گفت: یکی از خواص ساخت چنین برنامه‌هایی تقویت جمع‌های دوستانه است، اعضای خانواده در کنار هم این بازی‌ها را انجام می‌دهند و این حس خوبی به خانواده‌ها تزریق می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته