«ترور»؛ روایتی از توان سربازان گمنام و حماسهسازی سردار دلها
گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، سید مرتضی حسینی ـ از پنجشنبه هفته گذشته و همزمان با چهارمین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی، مینیسریال «ترور» به کارگردانی خیرالله تقیانیپور و تهیهکنندگی مجتبی امینی و بر پایه فیلمنامهای از آرش قادری روی آنتن شبکه یک سیما رفت.
این مجموعه از تولیدات مرکز سیمافیلم با مشارکت موسسه اندیشه شهید آوینی است که در هشت قسمت تهیه شده و قرار است که در روزهای پنجشنبه و جمعه هر هفته حدود ساعت ۲۲ و پس از پایان پخش اخبار شبانگاهی روی شبکه یک سیما برود؛ البته قسمت دوم این مجموعه این هفته به صورت استثنا شنبه پخش شد.
روایتی جدید از حماسهسازی حاج قاسم سلیمانی
مجموعه «ترور» روایتگر تلاشهای پرثمر حاج قاسم سلیمانی برای ایجاد امنیت یکپارچه در کشور و منطقه و به موازات آن تهدیدات امنیتی کشور و تلاش سربازان گمنام حضرت ولیعصر(عج) برای خنثیسازی این تهدیدات و اقدامات تروریستی ر ا به تصویر میکشد.
فرهاد قائمیان، انوش معظمی، رامین راستاد، مهدی سلوکی، افشین سنگچاپ و یدالله شادمانی بازیگران اصلی این سریال هستند. همچنین محمدحسین لطیفی، هدایت هاشمی و شهرام ابراهیمی در نقش سبحان نیز از نقشآفرینان این مجموعه هستند و «نانت تومه» (بازیگر ارمنی ـ مسیحی) هم از از جمله بازیگرانی هستند که دراین سریال معرفی خواهند شد؛ البته ساختار و متن مجموعه «ترور» به گونهای طراحی شده که سردار سلیمانی را بازی نمیکند.
مجموعه تلویزیونی «ترور» -خیرالله تقیانیپور
مجتبی امینی، تهیهکننده سریال «ترور» که در سالهای اخیر به واسطه تهیهکنندگی سریال «گاندو» نامش بر سر زبانها افتاده است، پیش از این درباره این مجموعه به رسانهها گفته بود: «سعی کردیم درباره حاج قاسم، ایدئولوژی و تفکر جهانی صحبت کنیم تا درگیر حاشیه و کاراکتر و شخصیت شویم. ما درباره حاج قاسم کار میسازیم، درباره ایدئولوژی جهانی و داخلی نسبت به حاج قاسم حرف میزنیم و سعی کردیم از حاشیه فاصله بگیریم».
عزم تحسینبرانگیز تلویزیون برای تولید مجموعههای راهبردی
سریال «ترور» را میتوان در ادامه رویکرد تلویزیون در یک دهه اخیر و در راستای مجموعههای راهبردی دانست. آثاری همچون «سارق روح»، «آسمان من»، «گاندو» (در دو فصل)، «انقلاب زیبا»، «ترور خاموش»، «سرجوخه»، «بازپرس»، «روزهای ابدی» و «تمام رخ» در همین دایره قرار میگیرند.
حامد عنقا، احمد و محمود معظمی، «مجتبی امینی»، «ابوالفضل صفری»، «آرش قادری»، «جواد شمقدری» و ... در زمره کارگردانان، نویسندگان و تهیهکنندگانی هستند که در این سالها در تولید این سریالهای راهبردی هستند. این مجموعهها معمولاً با موضوعاتی همچون تاریخ انقلاب، تهدیدات امنیتی در حوزههای منختلف و ظرفیت و توان نیروها و نهادهای امنیتی برای مقابله با این تهدیدات و اقدامات خرابکارانه ساخته شدهاند.
روزهای ابدی- جواد شمقدری
در این مجموعهها روند شناسایی و کشف فعالیتهای تروریستی و یا خرابکاریهای اقتصادی، خرده داستانهایی نیز به موازات محور اصلی قصه روایت میشود که در نوع خود جذابیتهای فراوانی دارد.
تنوع سوژههای راهبردی با موضوعات سینمایی
در مجموعه «ترور» نیز چگونگی شناسایی و انهدام تروریستهای انتحاری که قصد بمبگذاری در اماکن عمومی شهری را دارند به شکلی باورپذیر و البته پرهیجان به تصویر کشیده شده است. در این بین، توان فرماندهی حاج قاسم سلیمانی از یک سو و فداکاری نیروهای امنیتی در سطوح و نهادهای مختلف برای مقابله با فعالیتهای خرابکارانه در سطح ملی و بینالمللی از سوی دیگر نیز به تصویر کشیده شده است.
ضمن این که پیوندهای پیدا و پنهان گروههای تروریست تکفیری و گروهک منافقین و حمایتهایی که اسرائیل و برخی کشورهای مرتجع منطقه از این پیوند دارند نیز از دیگر عناصر مطرحشده در این سریال بود.
گاهی این مجموعههای پرتنش و پرچالش مانند سریال «ترور خاموش» به توزیع مواد مخدر در سطح کلان و پیامدهای منفی این معضل خانمانسوز در قالب یک درام خانوادگی و پلیسی میپرداخت و گاهی نیز مانند مجموعه «خانه امن» لایههایی از عملیات پیچیده مقابله مأموران امنیتی کشورمان با گروهک تروریستی داعش را روایت میکرد. این اقدامات گسترده شامل شناسایی، کشف، تعقیب و گریز، دستگیری، تخلیه اطلاعاتی و رسیدن به سرشاخههای بالادستی بود که در قسمتهای مختلف این مجموعه تلویزیونی به تصویر کشیده شده بود.
سریال «خانه امن» -احمد معظمی
در مجموعه «بازپرس» هم که تابستان امسال روی آنتن رفت، داستان درباره بازپرسی به نام «صدرا» (محسن قصابیان) بود که در جریان سوءاستفاده اقتصادی بزرگی قرار میگرفت. وی در جریان حل یک پرونده اقتصادی به سرنخهایی دست پیدا میکند و ردپای یک آقازاده رانتخوار را در این پرونده آشکار میکند.
این تنوع تهدیدات و به تبع آن گوناگونی سوژهها به گونهای است که حتی آسیبهای اجتماعی و اقتصادی همچون فعالیت سایتهای شرطبندی و قمار هم از نگاه هنرمندان پنهان نمانده است. این گونه است که سریال همچون «سرجوخه» به کارگردانی حامد معظمی که پاییز سال ۱۴۰۰ روی آنتن رفت، در بستر یک درام اجتماعی به جرایمی همچون قمارهای اینترنتی و پولشویی میپرداخت.
سریال ترور خاموش - احمد معظمی
پروندههای بکر که منتظر بازآفرینی هستند
سوژههای راهبردی و امنیتی در این آثار با استفاده از وجوه دراماتیک و گرهافکنیهای هیجانانگیز مخاطب را با خود همراه ساخته است. خطر تروریسم و زنجیره نامرئی، اما قدرتمندی که از فعالیتهای به ظاهر بیخطر شروع میشود و گاهی به تروریسم تکفیری و دولتی میانجامد از جمله موضوعاتی که محور روشنگریهای دراماتیک این گونه آثار محسوب میشود.
از سوی دیگر، پیوند این جریانها با منابع مالی در خارج از کشور و تروریسم دولتی نیز از دیگر محورهایی است که در بستر داستانی این مجموعههای تلویزیونی عرضه شدند.
با این حال به نظر میرسد هنوز پروندههای پیچیده و جذاب امنیتی در بایگانی وزارت اطلاعات و سایر نهادهای امنیتی موجود است که با رعایت اصول حفاظتی، قابلیت تبدیل به فیلمنامههای جذاب سریالی و سینمایی را دارا هستند. در این بین، لازمه به ثمر نشستن این سوژهها، داشتن یک نقشه راه و استفاده از هنرمندان توانمند و دغدغهمندی است که از رگ خواب و... ذائقه مخاطبان نیز مطلع باشند.
انتهای پیام/