انقلاب اسلامی چه هدیهای به زنان داد؟
گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری آنا، الهام شریعتی کارشناس مطالعات زنان ـ حق کسب علم و دانش یکی از جنبههای حضور زن در جامعه است و اسلام بدون تفاوت جنسیتی به تحویل علم فرمان داده و زن را با ارز میشناسد. در آیه ۱۱ سوره مجادله خداوند میفرماید: «یَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَالَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ.».
امام خمینی (ره) راجع به تبلیغات دشمن که اسلام را مخالف تحصیل زنان معرفی میکرد، صریحاً اعلام فرمودند: «این حرفهایی که راجع به زنان و یا مسائل دیگر شنیدهاید، اینها همه تبلیغات شاه و اشخاص مغرض است و زنها آزاد هستند و در تحصیل آزاد هستند».
امام با اهمیت دادن به علمآموزی زنان، به طور عملی نیز دستور به رفع هرگونه موانعی بر سر راه یادگیری و پژوهش زنان در مسائل علمی میدادند. ایشان در پاسخ به یک سؤال رسیدن زنان به رتبه اجتهاد را نیز امکانپذیر میدانند و با تصریح به اینکه تحصیل در تمامی رشتهها از ثمرات انقلاب بوده میفرمایند: «حالا طوری شده است که خانمها همدوش با سایر برادران در تحصیل علم و عرفان و فلسفه و تمام شعب علم و انشاءالله صنعت فعالیت میکنند».
امام خمینی در جمع بانوان فرهنگی راجع به تعلیم دختران هم میفرمودند: «اگر شما در محلی هستید که در آنجا باید تعلیم و تربیت خانمکوچولوها را بکنید، باید خوب تربیت کنید».
ایشان یکی از وظایف همه افراد از جمله خانمها را وظیفه آموزش چیزهایی میدانند که به درد دین و دنیای افراد میخورد؛ حتی در پیامی به ملت ایران به تمام خانمها و آقایان باسواد فرمان میدهند که برای یاد دادن به پا خیزند و در مساجد و تکایا و حتی در منزل شخصی، نوشتن و خواندن را به خانمها و آقایان بیسواد یاد دهند و از بیسوادان میخواهند که از این امر سرپیچی نکنند.
رشد زنان در فعالیتهای مختلف علمی و اجرایی یکی از مواهب انقلاب اسلامی و ناشی از نگاهی تازه و انسانی به زن است تا پیش از انقلاب، براساس سرشماری سال ۱۳۵۵ بیش از ۶۰ درصد از زنان کشور بیسواد بودند.
زن و فعالیتهای اقتصادی
براساس تعالیم اسلام، مردان و زنان در آنچه کسب میکنند، سهم دارند. در آیه ۳۲ سورۀ نساء آمده است: «لِلرِّجَالِ نَصِیبٌ مِمَّا اکْتَسَبُوا ۖ وَلِلنِّسَاءِ نَصِیبٌ مِمَّا اکْتَسَبْنَ». توجه به این اصل اقتصادی نشأت گرفته از معارف اسلامی در بیانات امام خمینی به کرات وجود دارد. در اینجا به ۲ مورد از آنها اشاره میشود:» در نظام اسلامی، زن همان حقوقی را دارد که مرد دارد، حق تحصیل، حق کار، حق مالکیت»؛ «تمام معاملات خانمها به اختیار خودشان است و آزاد هستند. اختیار شغل را آزاد هستند».
امام خمینی با تأکید به مساوات زنان و مردان در حق مالکیت و انتخاب شغل، حضور بانوان در صحنههای اقتصادی پس از انقلاب را در راه تعالی اسلام و مقاصد قرآن مجید قلمداد میکردند.
زن و فعالیتهای سیاسی
در آیه ۱۱ سورۀ مبارکه تحریم، خداوند زنی را به عنوان مثال برای اهل ایمان معرفی میکند: «وَ ضَرَبَ اللهُ مَثَلاً لِلَّذِینَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ»: همسر فرعون، که آسیه نام داشت با انتخاب خود از پذیرش تحمیل و اجبار حاکمیت زمان خود سر باز زد و آزادانه سرنوشت خود را رقم زد؛ لذا در خطاب الهی مثالی برای اهل ایمان، اعم از مردان و زنان، قرار گرفت. همچون آسیه، زنان بیشماری با بصیرت و بینش در زندگی سیاسی خویش با احساس مسؤولیت بر نظام حکومتی حاکم بر جامعه خویش نظارت و تأثیر داشتهاند. حق رأی دادن، حق انتخاب کردن و انتخاب شدن، حق انتقاد، حق حضور در مجلس شورای اسلامی و مشارکت در مسئولیت تقنین، حق امر به معروف و نهی از منکر نسب به مسئولین مملکتی در تمامی ردهها از جمله جلوههای حضور سیاسی زن در اجتماع است.
امام خمینی برای این عرصه از حضور زنان، اهمیتی ویژه قائل بودند و شخصیت سیاسی زن را در کنار سایر ابعاد شخصیتی او، رشد بخشیدند. نمونههایی از بیانات امام خمینی دراینباره مورد بررسی قرار میگیرد:
اسلام زن را تا حدی ارتقا میدهد که او بتواند مقام انسانی خود را در جامعه باز یابد و از حد شیء بودن بیرون بیاید و متناسب با چنین رشدی میتواند در ساختمان حکومت اسلامی مسئولیتهایی را بهعهده بگیرد.
در این خطاب بر عهده گرفتن مسؤولیت زنان در حکومت مورد تأکید قرار میگیرد و این امر در مسیر رشد انسانی زن قلمداد میشود.
حضرت امام، بهعنوان پیشوایی بصیر و آگاه، حتی دخالت در سیاست را تکلیف زنان دانسته و میفرمودند: «باشد همه زنها و مردها در مسائل اجتماعی و مسائل سیاسی وارد باشند» و در جای دیگر تصریح کردند: «خانمها حق دارند در سیاست دخالت کنند؛ تکلیفشان است».
تأکیدات و توصیههای حضرت امام در این بُعد باعث شد که حضور زنان ایرانی در سیاست الگوی زنان مبارز جهان شود و خیزشهای رهاییبخش در مبارزات سیاسی زنان در کشورهای دیگر ایجاد شود. امام خمینی در پیامی اظهار امیدواری کرده که جامعه زنان در سرتاسر عالم از خواب غفلتی که چپاولگران بر زنها تحمیل کردهاند، بیدار شده و دیگر بازی نخورند و به مقام والای خود برسند. همچنین به ایشان توصیه میکنند که از تحول معجزهآسایی که برای زنان ایران در اثر انقلاب بزرگ اسلامی حاصل شد سرمشق گرفته و بکوشند تا جامعه خود را به آزادی و استقلال برسانند.
در حال حاضر، در پرتو نگاه جدیدی که نسبت به حضور زنان در جامعه ایجاد شده، نمونههای عینی اندیشه حضرت امام خمینی کاملاً بروز یافته است؛ بهگونهای که زنان متعددی را میتوان نام برد که به عنوان دیپلمات، نماینده مجلس، وزیر، معاون وزیر، شهردار، عضو شورای شهر و رئیس سازمانهای مهم دولتی انجام وظیفه کرده و میکنند. یکی از این نمونهها مرحومه «مرضیه حدیدچی»، معروف به خانم «طاهره دباغ»، مبارز فعال انقلابی و اولین دیپلمات زن ایرانی پس از انقلاب است که سه دوره نمایندگی در مجلس شورای اسلامی، رئیس زندانهای زنان تهران و تدریس در دانشگاه را در کارنامه خود دارد.
همچنین میتوان به خانم دکتر «مرضیه وحید دستجردی» وزیر بهداشت در دوره دهم، خانم «مرضیه افخم»، سخنگوی وزارت امور خارجه در دولت شازدهم، دکتر «فاطمه بداغی»، دکتر «الهام امینزاده» و دکتر «لعیا جنیدی» مشاورین حقوقی رئیسجمهور در دولت دهم، یازدهم و دوازدهم، دکتر «فهیمه فرهمندپور» مشاور سابق وزیر کشور در امور زنان و خانواده، «معصومه دادونود»، «مژده صابری» و «مهری روستایی» به عنوان اولین شهرداران زن در تهران و ساوه، «معصومه آباد» و «الهه راستگو» از اعضای سابق شورای شهر تهران، «معصومه ابتکار»، رئیس سابق سازمان محیط زیست، دکتر «زهرا آیتاللهی» رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و بانوان متعدد دیگری اشاره کرد.
انتهای پیام/