استارتآپها چه نقشی در بازار سرمایه دارند؟
گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ بازار سرمایه نیاز دارد در سالهای آینده به سمت شرکتهای نوپایی که فعالیت تحلیلی_آموزشی و ابزارآلات معامله دارند و میتوانند با تکنولوژی روز معاملات، تحلیل و فضای پردازش مالی را تغییر دهند، برود. اگر چنین فضایی در سالهای آینده درست شود بسیار میتواند به فضای بازار سرمایه کمک کند و استارتآپهایی که در بازار سرمایه فعالیت دارند این نقش را به عهده میگیرند و میتواند این نقش در قالب پردازش مالی اطلاعات و تحلیل باشند یا خود ابزارآلات معاملات را انجام دهند.
نکته بعدی درمورد پذیرش استارتآپها در بازار سرمایه است، استارتآپهای زیادی در بازار سرمایه حضور دارند، اما حتی بهنظر میرسد این تعداد زیاد هم کم باشد، استارتآپهای زیادی در ایران وجود دارد که علاقه زیادی به جذب سرمایه دارند.
پذیرش شرکتهای دانشبنیان در بازار سرمایه و تأمین مالی آنها قاعدتا دو کاری است که اگر انجام شود میتواند هم به مجموعه استارتآپی ما کمک کند و هم به بازار سرمایه، چون بسیاری از افراد علاقهمند هستند در استارتآپهایی که موفق هستند و حاکمیت شرکتی در آنها بیشتر رعایت میشود، سرمایهگذاری کنند.
به عنوان نمونه در حال حاضر تپسی را داریم که در بازار سرمایه عرضه شده است و با این کار دو اتفاق رقم خورد؛ یکی تأمین مالی برای تپسی راحتتر شد و بخش بعدی اینکه تپسی از طریق بازار سرمایه به سمت تأمین مالی سوق پیدا کرد.
اکنون حدود ۷۰۰ شرکت در بازار سرمایه وجود دارد و وقتی به بورسهای خارجی نگاه میکنیم، میبینیم تعداد شرکتها بسیار بالاتر است و بهنظر میرسد اگر قرار باشد بازار سرمایه ما جذابتر شود، باید این عددها دو برابر شود.
پیام الیاس کردی- کارشناس بازار سرمایه
انتهای پیام/