دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس صندوق شکوفایی و نوآوری خبر داد؛

رقابت ۲۶ شرکت دانش‌بنیان در مسابقه تلویزیونی «شکوفا»

رقابت ۲۶ شرکت دانش‌بنیان در مسابقه تلویزیونی «شکوفا»
مسابقه تلویزیونی «شکوفا» با رقابت ۲۶ شرکت دانش بنیان با هدف تأمین مالی جمعی روی آنتن شبکه یک سیما می‌رود.
کد خبر : 886964

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست خبری رونمایی از مسابقه تلویزیونی «شکوفا» پیش از ظهر امروز در صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، محمدصادق خیاطیان رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی عنوان کرد: موضوع تأمین مالی جمعی، از رویکردهای جدید و از ابزارهای مهم و نوآورانه حوزه صنعت، فناوری و تجارت است. این ابزار به مردم کمک می‌کند در حوزه فعالیت‌های دانش‌بنیان سرمایه‌گذاری کنند. سازمان بورس و فرابورس ایران به شدت پیگری این ابزار هستند. ما در حوزه دانش بنیان‌ها این بازار را توسعه می‌دهد. یکی از بسترهایی که می‌تواند در توسعه ابزار تأمین مالی جمعی موثر باشد، رسانه است. در این قالب، شرکت‌های دانش‌بنیان در قالب مسابقه‌ای خودشان را معرفی کرده و مردم پیگیر تأمین مالی شوند.

۳ هدف برای  پخش «شکوفا»

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی اظهار کرد: مهم‌ترین هدف مسابقه «شکوفا» آشنایی مردم با موضوعات دانش‌بنیان است که یک مأموریت جدی برای ما محسوب می‌شود. هدف دوم، معرفی ابزار تأمین مالی جمعی از طرف مردم است؛ این ابزار، پول های خرد مردم برای تامین مالی شرکت های دانش بنیان را متمرکز می‌کند. هدف سوم برنامه شکوفا، امیدآفرینی است. در فضایی که متأسفانه برخی در داخل و خارج به دنبال یأس‌آفرینی هستند این نوع برنامه‌ها کمک می‌کند تا مردم بدانند جمعی از جوانان و نخبگان این کشور چه محصولات مفیدی را تولید می‌کنند. که برخی از آن‌ها در حد دو سه کشور پیشرفته در حال تولید است. وقتی این موارد به مردم معرفی شود امیدآفرینی ایجاد می کند.

خیاطیان عنوان کرد: حدود پانصد شرکت برای حضور در این مسابقه ثبت‌نام کرده‌اند که البته ثبت‌نام همچنان باز است. در ارزیابی اولیه حدود ۲۵۰شرکت انتخاب شدند. در مرحله دوم ارزیابی تخصصی صورت‌گرفت و به حدود ۷۰ شرکت رسیدیم که تا امروز آمادگی حضور در این مسابقه را دارند. هم پراکندگی جغرافیایی و هم پراکندگی موضوعی خوبی صورت گرفته است.

تضمین امنیت سرمایه مردم

وی درباره امنیت مالی سرمایه‌های مردمی نیز گفت: ما موظفیم از سرمایه مردم مراقبت کنیم. معیارها و‌ ملاک‌های مالی شرکت‌ها نیز برای ما مهم بود و به صورت دقیق بررسی شد. می‌خواهم از این تریبون اعلام کنم که در سازوکار قانونی سازمان بورس ایران، قراردادی دقیقی بین سازمان بورس و سکوهای تامین مالی جمعی بسته می‌شود و تضمین‌های سنگینی‌ هم گرفته می‌شود. مشارکت ما در این گونه برنامه‌ها از این جهت است که با قراردادهایی که با سکوها بسته ایم، اصل پول مردم را تضمین می‌کنیم.این تجربه را در مسابقه «کارویا» داشتیم که فقط یک مورد امکان پرداخت پول مردم را نداشت که بلافاصله توسط صندوق نوآوری و شکوفایی جبران شد.

رقابت ۲۶ شرکت دانش‌بنیان در مسابقه تلویزیونی «شکوفا»

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: از هر سه شرکت‌کننده‌ای که در هر قسمت حاضر هستند، یک شرکت توسط هیئت داوران انتخاب می‌شود و مردم می‌توانند از طریق سکویی که در سازمان فرابورس قرار دارد، دراین حوزه سرمایه‌گذاری کنند. سیزده سکو با این برنامه همکاری می‌کنند و پیش‌بینی اولیه میانگین سود ۳۸درصدی است و البته سرمایه اولیه مردم هم به صورت ۱۰۰درصد تضمین می‌شود.

خیاطیان گفت: ان‌شاالله مسابقه «شکوفا» از هفته آینده روزهای شنبه و دوشنبه از ساعت ۱۹ پخش خود را از شبکه یک سیما آغاز می‌کند. امشب (دوشنبه چهارم دی ماه) نیز در همان ساعت،  یک پیش‌برنامه خواهیم داشت که حاوی معرفی برنامه و توضیح سازوکار مشارکت مالی جمعی درآن است.

 مسابقه‌ای که همه در آن برنده هستند

وی افزود: باید بگویم که در این مسابقه همه برنده هستند چراکه برای همه این شرکت ها فرصت معرفی توانمندی‌ها و محصولات برای مردم فراهم می‌شود. مردم هم برنده‌اند، چه آنهایی که سرمایه‌گذاری می‌کنند و چه آنهایی که صرفاً بیننده هستند. آنها هم با این محصولات کاربردی آشنا می‌شوند و همین هم برای این شرکت‌های دانش‌بنیان نوعی تبلیغ است.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی اظهار کرد: در این مسابقه پیش‌بینی ما این است که از ۲۶شرکت که برنده می‌شوند، حدود ۴۰۰ میلیارد تومان جمع‌آوری سرمایه داشته باشیم.

در ادامه، امین سردارآبادی مدیر گروه دانش و اقتصاد شبکه یک سیما نیز عنوان کرد: مأموریت اصلی شبکه یک سیما دیده بانی پیشرفت ایران است. قطعاً نقش اقتصاد دانش‌بنیان در نشان دادن این مسیر مهم است. در جمع‌سپاری مالی، مردم سرمایه‌های خُرد خودشان را در یک فعالیت اقتصادی شریک می‌شوند. در مسابقه «شکوفا» مردم از فرزندان خودشان در شرکت‌های دانش بنیان که به دنبال حل مسائل آنها هستند حمایت می‌کنند.

وی افزود: ما در فرهنگ بومی خودمان هم در جمع‌سپاری مالی را به شکل‌های دیگر داشته‌ایم. بحث وام‌های خانوادگی یا مشارکت مردم یک روستا در تامین مالی مراسم عروسی و هدایای مالی که به عروس و داماد می دادند نمونه ای از این موارد است.

شانس مجدد برای گروه‌های بازمانده

محمدحسین رضوی تهیه‌کننده این برنامه تلویزیونی هم با اشاره به این که انتخاب امین زندگانی به عنوان مجری این برنامه به این خاطر بود که مخاطبان با این برنامه احساس صمیمیت بیشتری داشته باشند افزود: قالب و ریتم برنامه هم به شکلی است که مخاطب را جذب می‌کند.این که مخاطبان با خدمات و محصولات ارائه شده از سوی این مجموعه‌های دانش‌بنیان آشنا شوند برای ما مهم است.

فصل اول «شکوفا» شامل ۲۶ قسمت است، البته در حال طراحی ساختاری هستیم که در قالب آن، گروه‌هایی که به دلایل جزئی نتوانستند نظر هیئت داوران را جلب کنند در قالب شانس مجدد با هم رقابت کنند؛ بنابراین تداوم این مجموعه در فصل‌های بعدی ار هم درنظر داریم.

در مجموع، دوازده داور داریم که در هر قسمت چهار نفر از آنها به ارزیابی سه گروه شرکت کننده می‌پردازند. همه این داوران از افراد متخصص و نخبگان حوزه های دانش بنیان و کسب و کارهای فضای مجازی و صنایع خلاق نیز هستند.

رضوی گفت: پخش مسابقه تلویزیونی «شکوفا» از هفته آینده و در روزهای شنبه و دوشنبه در شبکه یک سیما آغاز خواهد شد  ضمن این که از هفته دوم پخش، برنامه «مثبت شکوفا» نیز در در روزهای چهارشنبه روی آنتن می‌رود. در برنامه «مثبت شکوفا» رقابت شرکت‌ها و دلایل انتخاب داوران برای انتخاب شرکت برتر در آن هفته بررسی شده و وضعیت سرمایه‌گذار مخاطبان برای شرکت ها نیز مشخص می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته