در ساخت فصل دوم «مانکن» دخالتی ندارم/ رونق سریالسازی به معنی تعطیلی سینما نیست
سعید صفرپور در گفتوگو با خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره ترجیحش برای مدیومهای تصویری (سینما، تلویزیون و شبکه نمایش خانگی) در انتخاب پروژهها عنوان کرد: من در رشته علوم سیاسی تحصیلات دانشگاهی دارم و دورههای بازاریابی را هم گذراندهام. بنابر این سعی میکنم با ذهنی مسئلهمند و روشهایی علمی به کارها ورود کنم. برای ورود به هر پروژهای در ابتدا از خودم چند سوال میپرسم. سوالاتی مانند اینکه مخاطب من چه کسانی هستند؟ در چه رده سنی قرار دارند؟ این مخاطبان از کجا معمولا خرید میکنند؟ به چه موضوعاتی بیشتر اهمیت میدهند؟ علاقه زمان حال حاضر آنها چیست؟ و....
این مجری طرح وتهیهکننده شبکه نمایش خانگی اظهار کرد: پاسخ این سوالات به من در انتخاب قالب و پروژه بعدی کمک میکند. عوامل دیگری هم هستند که آنها برای ساخت پروژه در نظر میگیرم مثلا اینکه مردم بیشتر به چه سمتی اقبال دارند، حال عمومی مردم کشور چطور است و نگاه قالب سرمایهگذاران دولتی و خصوصی به پروژه در زمان پخش ( ونه در زمان ساخت) چگونه خواهد بود.
صفرپورگفت: سعی میکنم از علایق شخصی خودم بگذرم تا به پروژه آسیبی نرسد و مسائل را حرفهای و تخصصی دنبال کنم. در واقع من برای انتخاب پروژه بعدی از ابزار مدیریتی و بازاریابی استفاده میکنم. چون باید ابتدا به اقتصاد و گردش مالی پروژه فکر کنم. بعد به خلق فرهنگ یا مباحث فلسفی که پشت یک اثر هنری وجود دارد. چون معتقد هستم اگر مساله اقتصاد مورد توجه قرار نگیرد، یک اثر هنری هرگز نمیتواند به عرصه ظهور برسد. مانند برخی از آثاری که هنرمندان ساختهاند و مخاطب آن آثار فقط خودشان بودهاند.
سریال «مانکن» به کارگردانی حسین سهیلیزاده
مجری طرح سریال «میدان سرخ» درباره اینکه چرا در سالهای اخیر روند سریالسازی در کشور ایران هم با اقبال روبهرو شده توضیح داد: بعد از شیوع ویروس کرونا اقبال عمومی به سمت سریالسازی بیشتر هم شد، این روند به ایران هم رسیده است. این موضوعی نیست که امروز به آن فکر شده باشد، بلکه سیاستمداران کلان فرهنگ در جهان سالها پیش به آن فکر کرده بودند. اصلا ظهور شبکههای اجتماعی در راستای همین موضوع است که ذائقه مردم را برای آثار دنبالهدار آماده کند. دیگر فیلم ۹۰ دقیقهای پاسخگوی نیاز مردم نیست. رسانهها در سبک زندگی مردم نفوذ کردهاند.
وی بحث جذب سرمایه را هم در اقبال به سمت سریالسازی موثر دانست و گفت: البته این موضوع برای صاحبان سرمایه هم جذاب است. شما فکر کنید دیدن یک فیلم در سینما برای یک خانواده سه نفره با احتساب خورد و خوراک و هزینه رفت و آمد حدود ۵۰۰ هزار تومان هزینه دارد و این هزینه فقط برای پر کردن ۴ ساعت از زمان آزاد آنهاست. در حالیکه همین خانواده با خرید اشتراک یک پلتفرم یا تماشای محتوای رسانه ملی، میتواند ۱۸۰۰ دقیقه اوقات فراغت خود را پر کند.
مجری طرح سریال «مانکن» ادامه داد: در نهایت، هدف از تولید آثار نمایشی اعم از سریال و فیلم ایجاد سرگرمی برای افراد است. در همهجای دنیا هم سیاست همین است. در دوران باستان هم مردم شبها دور آتش مینشستند و قصهگویی میکردند. هدف اول سرگرم شدن بوده است. البته باید این موضوع را در نظر گرفت که توجه به سریالسازی، اصلا به معنی تعطیل شدن سینما نیست. چه در ایران، چه در دیگر نقاط جهان.
صفرپوردر رابطه با سرنوشت فصل بعدی سریال «میدان سرخ» عنوان کرد: خبرهای خوب و غافلگیرکنندهای برای مخاطبان سریال «میدان سرخ» داریم که به زودی جزییات آن منتشر خواهد شد.
مجری طرح فیلم های سینمایی «خداحافظ دختر شیرازی» و «کشتارگاه» در پاسخ به این سوال که آیا بازهم به سراغ ساخت فیلم سینمایی خواهد رفت، گفت: به نظر من سینما پایه و اساس حوزه نمایشی است، چرا که نه، در تدارک هستم تا شرایطی فراهم شود و بتوانم در حوزه دفاع مقدس فیلمی کار کنم.
فیلم سینمایی «خداحافظ دختر شیرازی» به کارگردانی افشین هاشمی
صفرپور در رابطه با ساخت فصل دوم سریال «مانکن» گفت: من از روند تولید فصل دوم سریال «مانکن» اطلاعی ندارم و اگر فصل دوم ساخته شود من در آن نقشی نخواهم داشت.
انتهای پیام/