دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

نبودِ طرح لجستیک دانش‌بنیانی؛ ایران از ردیف ترانزیتی منطقه جاماند

نبودِ طرح لجستیک دانش‌بنیانی؛ ایران از ردیف ترانزیتی منطقه جاماند
نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل، ترانزیت و لجستیک اتاق بازرگانی درباره نبود ارتباط دانش‌بنیان‌ها با بخش‌های مختلف صنعت حمل ونقل گفت: با نبود طرح لجستیکی از سوی صاحبان ایده به‌ویژه دانش‌بنیان‌ها، ایران از ردیف و لیست کشورهای توانا در ترانزیت منطقه بیرون مانده است.
کد خبر : 885344

گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ با وجود جذابیت ترانزیت از مسیر ایران، ترانزیت کالا در سال‌های اخیر رشد قابل توجهی نداشته است. تعدد قوانین و ارگان‌های تصمیم‌گیرنده، کمبود زیرساخت‌های مناسب، فرسودگی و کمبود ناوگان، مشکلات ویزا، زمان صدور ویزا برای رانندگان ترانزیت، بیمه ترانزیتی و تحریم مهم‌ترین نقاط ضعف ترانزیت ایران است.

فاطمه قنبرپور، نایب رئیس کمیسیون حمل‌ونقل، ترانزیت و لجستیک اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی آنا، درباره دلایل عقب‌ماندگی اقتصاد ایران از اقتصاد بسیاری از کشور‌های همسایه ازجمله در بخش حمل و نقل، لجیستیک و ترانزیت گفت‌: علاوه بر تحریم، ناکارآمدی مدیریتی زمینه‌ساز وضعیت کنونی کشور در اقتصاد شده و در بسیاری از بخش‌های اقتصادی در کشور‌های همسایه توانسته‌اند گوی رقابت را از ما بربایند.

نایب رئیس کمیسیون حمل ونقل، ترانزیت و لجستیک اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: کشور‌های دیگر در بخش‌های مختلف اقتصادی رشد کرده‌اند؛ زیرا مدیران در بازی و دعوا‌های سیاسی درگیر نمی‌شوند و انتخاب آن‌ها نیز براساس شایستگی و تجربه صورت می‌گیرد.

مشکلات ویزا، بیمه‌نامه سبز و ارسال بار برای فعالان اقتصادی

بخش حمل‌ونقل

وی عنوان کرد: بخش حمل و نقل برخلاف نظر بسیاری به دلیل موقعیت ژئوپولتیکی و موضوعات سیاسی در ارتباط است و فعالان این بخش همواره در تله مسائل مربوط به این بخش درگیر هستند. به طور مثال فعالان صنعت حمل و نقل درگیر بیمه‌نامه‌های سبز هستند و مشکلات زیادی نیز در بحث صدور ویزا برای ارسال بار و محموله وجود دارد.

قنبرپور تصریح کرد: کامیون‌هایی که عازم مقاصد اروپایی هستند، ماه‌ها در صف انتظار صدور ویزا قرار دارند و به همین دلیل فعالان بخش حمل و نقل از تعدد مشکلات این حوزه خسته شده و فعالیت خود را کاهش داده‌اند.

اضافه‌شدن خودتحریمی و ناتوانی مدیریتی به معضلات فرامرزی بخش حمل ونقل

نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل، ترانزیت و لجستیک اتاق بازرگانی ایران افزود: مشکلات بخش حمل و نقل، لجستیک و ترانزیت محدود به فرامرز نیست و در داخل نیز خودتحریمی و ناتوانی مدیریتی وجود دارد و حتی اگر ارتباط لازم برخوردار شود اکوسیستمی که فعالان اقتصادی و دانش‌بنیان‌ها در آن فعالیت می‌کنند درگیر در معضلاتی است که اجازه فعالیت مناسب و بهره‌گیری از ظرفیت‌ها را فراهم نمی‌کند.

تا چند هفته آینده هیچ کارت سبزی در کشور تمدید نخواهد شد

وی درباره تراز منفی تجاری کشور با سایر کشور‌ها اظهار کرد: صنعت حمل و نقل یکی از بخش‌هایی است که بیشترین آسیب را از ناترازی تجاری به خود دیده است. تا چند هفته آینده هیچ کارت سبزی در کشور تمدید نخواهد شد و بدون کارت سبز نمی‌توان وارد اروپا شد.

ریسک بالاتر تجارت با دورزدن تحریم‌ها

قنبرپور تصریح کرد: دورزدن تحریم‌ها نیز به معنای صدور اسناد جعلی، ریسک بسیار بالاتر در حمل و نقل و تجارت و بالارفتن هزینه‌های تمام‌شده تولیدات ایرانی برای ارسال در بازار جهانی است.

حمل‌ونقل

عدم صدور بیمه سبز برای تجارت ایرانیان به اروپا به معنای جایگزینی سایر کشور‌هاست

نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل، ترانزیت و لجستیک اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: عدم صدور بیمه سبز برای تجارت ایرانیان به اروپا به معنای جایگزین شدن محصولات ترک به جای محصولات ایرانی است؛ زیرا این کشور برنامه درازمدت برای حمل و نقل دارد و در میان‌مدت به طور قطع تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی حذف خواهند شد.

وی عنوان کرد: شرکت‌های بیمه بین‌المللی حاضر به بیمه محصولات صادراتی ایرانی نیستند و اگر محصول در میان راه با مشکلی مواجه شود، مشخص نیست وضعیت بیمه آن به چه شکل خواهد بود. در سیکل صحیح حمل و نقل باید بار ارسال شده و برگردد و مجدد کالای دیگری ارسال و به کشور برگردانده شود.

زمان ۹ ماهه صدور ویزا برای رانندگان ترانزیت ایرانی

قنبرپور خاطرنشان کرد: صدور ویزا برای رانندگان ترانزیت ایرانی حدود ۹ ماه زمان می‌برد. در جلسه‌ای که به تازگی برگزار شد، اعلام شد که کامیون‌های اندکی از ایران در اروپا تردد می‌کنند و کامیون‌های ترکیه، بار ایرانی‌ها را از مرز به سمت کشور‌های اروپایی حمل می‌کنند.

نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل، ترانزیت و لجستیک اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: وقتی رانندگان در کار ترانزیت بین‌المللی با مشکل مواجه باشند و باری حمل نکنند، طبیعی است که درآمدی هم ندارند که بخواهند به واسطه آن کامیون و وسایل نقلیه خود را جایگزین کنند.

3 سال است کار نوسازی ناوگان حمل و نقل بار در کشور به سرانجام نرسیده است

وی ادامه داد: سه سال است کار نوسازی ناوگان حمل و نقل بار در کشور به سرانجام نرسیده است، ستاد حمل و نقل سوخت مجوز می‌دهد؛ اما وزارت صمت مجوز نمی‌دهد و ۸ ماه جلوی ثبت سفارش گرفته می‌شود. از سوی دیگر کشنده‌ها در گمرکات انبار و مشمول نرخ ارز شده و کلی خسارت وارد می‌شود.

کامیون ۲ میلیارد و ۵۰۰ هزار تومانی با نرخ ۷ میلیارد تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد

قنبرپور اظهار کرد: یک کامیون ۵۰ هزار دلاری که باید به دست مصرف‌کننده در محدوده ۲ میلیارد و ۵۰۰ هزار تومان برسد به صورت افسارگسیخته به ۵ میلیارد تومان می‌رسد و با حضور واسطه‌ها و دلالان قیمت آن برای مصرف‌کننده به ۷ میلیارد تومان افزایش می‌یابد.

وی عنوان کرد: وقتی سوء مدیریت وجود دارد نتیجه آن می‌شود که افراد در مسئولیت‌هایی قرار می‌گیرند و تصمیم‌هایی اتخاذ می‌کنند که آگاهی و تجربه‌ای از آن ندارند و به طور مثال از دل این تصمیم‌ها فساد چای دبش و واردات برنج بروز و ظهور پیدا می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی درگیر در بروکراسی اداری هستند و به دلیل مشکلاتی که در سیستم نوبت‌دهی، واردات کشنده و بسیاری از امور اجرایی وجود دارد فعالان با مشکلات زیادی مواجه هستند.

حمل‌ونقل

نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل، ترانزیت و لجستیک اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه بانک مرکزی سه ماه است که به نامه‌های بین‌المللی پاسخ نداده است، تصریح کرد: به دلیل عدم پاسخگویی به این نامه‌ها این بیمه نامه‌ها باطل شده و عضویت ایران در حال ابطال است. در حالی که مدیران کارآمد می‌دانند که حتما باید به نامه‌های با مرجع خارجی پاسخ دهند.

وی تأکید کرد: در نهایت با نبود طرح لجستیکی از سوی شرکت‌های صاحب ایده و به ویژه دانش‌بنیان‌ها ایران از ردیف و لیست کشورهای توانا در ترانزیت منطقه بیرون مانده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب