نبودِ طرح لجستیک دانشبنیانی؛ ایران از ردیف ترانزیتی منطقه جاماند
گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ با وجود جذابیت ترانزیت از مسیر ایران، ترانزیت کالا در سالهای اخیر رشد قابل توجهی نداشته است. تعدد قوانین و ارگانهای تصمیمگیرنده، کمبود زیرساختهای مناسب، فرسودگی و کمبود ناوگان، مشکلات ویزا، زمان صدور ویزا برای رانندگان ترانزیت، بیمه ترانزیتی و تحریم مهمترین نقاط ضعف ترانزیت ایران است.
فاطمه قنبرپور، نایب رئیس کمیسیون حملونقل، ترانزیت و لجستیک اتاق بازرگانی ایران در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی آنا، درباره دلایل عقبماندگی اقتصاد ایران از اقتصاد بسیاری از کشورهای همسایه ازجمله در بخش حمل و نقل، لجیستیک و ترانزیت گفت: علاوه بر تحریم، ناکارآمدی مدیریتی زمینهساز وضعیت کنونی کشور در اقتصاد شده و در بسیاری از بخشهای اقتصادی در کشورهای همسایه توانستهاند گوی رقابت را از ما بربایند.
نایب رئیس کمیسیون حمل ونقل، ترانزیت و لجستیک اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: کشورهای دیگر در بخشهای مختلف اقتصادی رشد کردهاند؛ زیرا مدیران در بازی و دعواهای سیاسی درگیر نمیشوند و انتخاب آنها نیز براساس شایستگی و تجربه صورت میگیرد.
مشکلات ویزا، بیمهنامه سبز و ارسال بار برای فعالان اقتصادی
وی عنوان کرد: بخش حمل و نقل برخلاف نظر بسیاری به دلیل موقعیت ژئوپولتیکی و موضوعات سیاسی در ارتباط است و فعالان این بخش همواره در تله مسائل مربوط به این بخش درگیر هستند. به طور مثال فعالان صنعت حمل و نقل درگیر بیمهنامههای سبز هستند و مشکلات زیادی نیز در بحث صدور ویزا برای ارسال بار و محموله وجود دارد.
قنبرپور تصریح کرد: کامیونهایی که عازم مقاصد اروپایی هستند، ماهها در صف انتظار صدور ویزا قرار دارند و به همین دلیل فعالان بخش حمل و نقل از تعدد مشکلات این حوزه خسته شده و فعالیت خود را کاهش دادهاند.
اضافهشدن خودتحریمی و ناتوانی مدیریتی به معضلات فرامرزی بخش حمل ونقل
نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل، ترانزیت و لجستیک اتاق بازرگانی ایران افزود: مشکلات بخش حمل و نقل، لجستیک و ترانزیت محدود به فرامرز نیست و در داخل نیز خودتحریمی و ناتوانی مدیریتی وجود دارد و حتی اگر ارتباط لازم برخوردار شود اکوسیستمی که فعالان اقتصادی و دانشبنیانها در آن فعالیت میکنند درگیر در معضلاتی است که اجازه فعالیت مناسب و بهرهگیری از ظرفیتها را فراهم نمیکند.
تا چند هفته آینده هیچ کارت سبزی در کشور تمدید نخواهد شد
وی درباره تراز منفی تجاری کشور با سایر کشورها اظهار کرد: صنعت حمل و نقل یکی از بخشهایی است که بیشترین آسیب را از ناترازی تجاری به خود دیده است. تا چند هفته آینده هیچ کارت سبزی در کشور تمدید نخواهد شد و بدون کارت سبز نمیتوان وارد اروپا شد.
ریسک بالاتر تجارت با دورزدن تحریمها
قنبرپور تصریح کرد: دورزدن تحریمها نیز به معنای صدور اسناد جعلی، ریسک بسیار بالاتر در حمل و نقل و تجارت و بالارفتن هزینههای تمامشده تولیدات ایرانی برای ارسال در بازار جهانی است.
عدم صدور بیمه سبز برای تجارت ایرانیان به اروپا به معنای جایگزینی سایر کشورهاست
نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل، ترانزیت و لجستیک اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: عدم صدور بیمه سبز برای تجارت ایرانیان به اروپا به معنای جایگزین شدن محصولات ترک به جای محصولات ایرانی است؛ زیرا این کشور برنامه درازمدت برای حمل و نقل دارد و در میانمدت به طور قطع تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی حذف خواهند شد.
وی عنوان کرد: شرکتهای بیمه بینالمللی حاضر به بیمه محصولات صادراتی ایرانی نیستند و اگر محصول در میان راه با مشکلی مواجه شود، مشخص نیست وضعیت بیمه آن به چه شکل خواهد بود. در سیکل صحیح حمل و نقل باید بار ارسال شده و برگردد و مجدد کالای دیگری ارسال و به کشور برگردانده شود.
زمان ۹ ماهه صدور ویزا برای رانندگان ترانزیت ایرانی
قنبرپور خاطرنشان کرد: صدور ویزا برای رانندگان ترانزیت ایرانی حدود ۹ ماه زمان میبرد. در جلسهای که به تازگی برگزار شد، اعلام شد که کامیونهای اندکی از ایران در اروپا تردد میکنند و کامیونهای ترکیه، بار ایرانیها را از مرز به سمت کشورهای اروپایی حمل میکنند.
نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل، ترانزیت و لجستیک اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: وقتی رانندگان در کار ترانزیت بینالمللی با مشکل مواجه باشند و باری حمل نکنند، طبیعی است که درآمدی هم ندارند که بخواهند به واسطه آن کامیون و وسایل نقلیه خود را جایگزین کنند.
3 سال است کار نوسازی ناوگان حمل و نقل بار در کشور به سرانجام نرسیده است
وی ادامه داد: سه سال است کار نوسازی ناوگان حمل و نقل بار در کشور به سرانجام نرسیده است، ستاد حمل و نقل سوخت مجوز میدهد؛ اما وزارت صمت مجوز نمیدهد و ۸ ماه جلوی ثبت سفارش گرفته میشود. از سوی دیگر کشندهها در گمرکات انبار و مشمول نرخ ارز شده و کلی خسارت وارد میشود.
کامیون ۲ میلیارد و ۵۰۰ هزار تومانی با نرخ ۷ میلیارد تومان به دست مصرفکننده میرسد
قنبرپور اظهار کرد: یک کامیون ۵۰ هزار دلاری که باید به دست مصرفکننده در محدوده ۲ میلیارد و ۵۰۰ هزار تومان برسد به صورت افسارگسیخته به ۵ میلیارد تومان میرسد و با حضور واسطهها و دلالان قیمت آن برای مصرفکننده به ۷ میلیارد تومان افزایش مییابد.
وی عنوان کرد: وقتی سوء مدیریت وجود دارد نتیجه آن میشود که افراد در مسئولیتهایی قرار میگیرند و تصمیمهایی اتخاذ میکنند که آگاهی و تجربهای از آن ندارند و به طور مثال از دل این تصمیمها فساد چای دبش و واردات برنج بروز و ظهور پیدا میکند.
وی خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی درگیر در بروکراسی اداری هستند و به دلیل مشکلاتی که در سیستم نوبتدهی، واردات کشنده و بسیاری از امور اجرایی وجود دارد فعالان با مشکلات زیادی مواجه هستند.
نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل، ترانزیت و لجستیک اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه بانک مرکزی سه ماه است که به نامههای بینالمللی پاسخ نداده است، تصریح کرد: به دلیل عدم پاسخگویی به این نامهها این بیمه نامهها باطل شده و عضویت ایران در حال ابطال است. در حالی که مدیران کارآمد میدانند که حتما باید به نامههای با مرجع خارجی پاسخ دهند.
وی تأکید کرد: در نهایت با نبود طرح لجستیکی از سوی شرکتهای صاحب ایده و به ویژه دانشبنیانها ایران از ردیف و لیست کشورهای توانا در ترانزیت منطقه بیرون مانده است.
انتهای پیام/