دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

گزینه‌های احتمالی برای هیات‌رئیسه بهارستان/ یمین و یسار آقای رئیس

مهم‌ترین موضوع در مجلس دهم ترکیب هیات‌رئیسه است اما این روزها، فکرها مشغول تعیین رئیس‌است غافل از اینکه بازیگران دیگر هیات‌رئیسه نیز به اندازه شخص رئیس، اهمیت بالایی دارند. به ویژه در این دوره که اندام جریان تندروهای مجلس به شدت لاغر شده و به دنبال موقعیتی هستند تا بتوانند گزینه ای از خودشان را در میان هیات‌رئیسه جا کنند.
کد خبر : 88510

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری آنا، روزنامه قانون در ادامه نوشت: از این رو اگر جریان های تندرو بتوانند گزینه های خود یا همفکران خود را در هیات رئیسه‌ بنشانند،نوعی خطر وتهدید برای جریان اعتدالگرا محسوب می‌شوند. علاوه بر گزینه های مطرح در رسانه ها، گزینه هایی نیز در محافل خصوصی اصلاح طلبان و اصولگرایان به عنوان گزینه های 11(12 منهای رئیس) صندلی مطرح می‌شوند.در همین‌راستا به ترکیب نواب و دبیران مجلس نگاهی می‌اندازیم.



شانس اصلاح‌طلبان برای نایب رئیسی
اصلاح طلبان برخلاف دوره هفتم، هشتم و نهم مجلس، شانس زیادی برای کسب کرسی‌های هیات‌رئیسه دارند.آنها که در مجالس اول تا ششم، به عنوان مهره های اصلی هیات‌رئیسه ، بازی فعالی داشتند حال مجدد به دوران اوج خود برگشته اند.گزینه های روی میز این جریان برای نواب رئیسی، علی مطهری، الیاس حضرتی، محمدرضا تابش، مسعود پزشکیان و غلامرضا تاجگردون هستند.
زمزمه ها حاکی از آن است که مسعود پزشکیان گزینه بی چون و چرای این جریان برای نایب‌رئیسی مجلس است.اوچندین دوره نمایندگی و وزارت بهداشت را در پرونده دارد.او یکی از اصلاح طلبان معتدل بوده که همیشه به‌عنوان تریبونی برای این جریان عمل کرده است. پزشکیان کسی است که هر دو جریان او را قبول دارند.در همین راستا، شایعاتی مبنی بر رایزنی پزشکیان با تیم لاریجانی نیزوجود دارد.
شوالیه تنها
داستان درباره علی مطهری فرق می‌کند.او به عنوان یک تریبون برای بیان سخنانی که بیشتر نمایندگان توان گفتن آن ها را ندارند،عمل می‌کند.مطهری با اینکه تنها در دو دوره هشتم و نهم در مجلس حضور داشته امابیش ازمحمدرضاباهنری که 28 سال سمت نمایندگی مجلس را یدک می‌کشید، خبرساز شده است.برخی مدعی‌اند نه مطهری از کسی و نه کسی از مطهری در مجلس حرف شنوی ندارد و او درواقع شوالیه‌ای تنها با صدایی بلند است!به خاطر همین شایدبرخی علاقه‌ای به حضور وی در این کرسی نداشته باشند.
سر بی‌کلاه رئیس‌فراکسیون اصلاحات
محمدرضا تابش، گزینه دوم فراکسیون امید برای نایب رئیسی است. او از مجلس ششم تا امروز در مجلس حاضر بوده است.تابش در دوره هفتم، رئیس فراکسیون اقلیت مجلس بود. او به خاطر رابطه خانوادگی اش با رئیس دولت اصلاحات، به‌عنوان یکی از اصلاح طلبان دو آتشه شناخته می‌شد اما در پایان مجلس نهم به خاطر در پی گرفتن مواضعی منفعل در قبال آنان، کمی‌از اعتبار خود پیش این جریان کاست. شنیده ها حاکی از آن است که تابش نیز رای چندانی برای به دست آوردن جایگاه نایب رئیسی در میان اصلاح طلبان ندارد و او شاید تنها برای دبیری گزینه مناسبی باشد.
حضرتی، نایب رئیس‌یا رئیس‌‌کمیسیون
در گزینه‌های پیش رو، الیاس حضرتی نیز یکی از کارکشته های اصلاح طلبان در مجلس است. او از دوره سوم تا ششم نماینده بود.حضرتی از چهره‌‌های رسانه‌ای‌ بهارستان است و به همین واسطه، چهره ای شناخته شده در میان مردم است. برخلاف آنچه رسانه متبوع این نماینده می‌گوید، او چندان اقبالی برای نایب رئیسی ندارد. گفته می‌شود او در حال رایزنی با منتخبان برای کسب ریاست یکی از کمیسیون های مجلس(اقتصادی) است.
لابی من اصلاح‌طلبان
غلامرضاتاجگردون، نماینده تازه نفسی است . او با اینکه تنها نمایندگی دور نهم مجلس را در کارنامه خود دارد به خوبی نشان داد قواعد لابی‌گری را می‌داند و یک اصلاح طلب محافظه کار است. او برای رسیدن به ریاست کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس نهم به خوبی با اصولگرایان تعامل کرد. تاجگردون معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در دولت دوم اصلاحات بود و دومین گزینه جریان اصلاح طلب برای معرفی به عنوان نایب‌رئیسی یا دبیری است.
سهم اصولگرایان
در نبود افرادی چون باهنر،زاکانی،ابوترابی فرد،حسین سبحانی نیا،غلامعلی حداد عادل وآقاتهرانی که هر کدام می‌توانستند بخشی از هیات‌رئیسه را تصاحب کنند و وزنه ای برای این جریان در مجلس محسوب شوند، چنته اصولگرایان بیش از قبل خالی است. اما با نگاهی گذرا به داشته های اصولگرایان، کاظم جلالی، حمیدرضا حاجی بابایی،جهانبخش محبی‌نیا،محسن کوهکن وبهروز نعمتی از کسانی هستند که می‌توانند گزینه های این جریان برای نایب رئیسی مجلس دهم باشند.
دست راست لاریجانی
کاظم جلالی یکی از پر بحث ترین افرادی است که در میان اصولگرایان مطرح شده است. او نمایندگی 4 دوره مجلس را در کارنامه خود دارد. جلالی چهره‌ای است که قصد ثبت نام برای انتخابات مجلس دهم را نداشت اما با دعوت لاریجانی که همیشه حکم حامی‌را برای او داشته، ثبت نام کرد و این‌بار بر خلاف دوره‌های قبل که از شاهرود نامزد می‌شد،از تهران و آن‌هم از لیست امید وارد مجلس دهم شد. او کسی است که بعد از اعلام نامش در لیست امید مطرود اصولگرایان شد و خشم آنها را حداقل برای مجلس دهم به جان خرید. گفته می‌شود نام جلالی که سابقه ریاست بر مرکز پژوهش‌های مجلس را نیز دارد، با حمایت حزب کارگزاران و اعتدال و توسعه در لیست امید قرار گرفته است. جلالی یکی از بخت‌های اصولگرایان برای جلوس بر صندلی نایب رئیسی مجلس دهم است.
دست چپ رئیس‌
بهروز نعمتی سابقه حضور در مجلس نهم را دارد. او کسی است که نامش در لیست امید قرار داشت و به این وسیله توانست به مجلس دهم راه یابد. او در اولین سال مجلس نهم به عنوان سخنگوی هیات‌رئیسه فعالیت می‌کرد. او هم مانند جلالی به دلیل حضور نامش در لیست امید مطرود اصولگرایان است. برخلاف تصور بعضی که می‌گویند او گزینه اصولگرایان برای هیات‌رئیسه است اما او هیچ اقبالی از سوی هم اردوگاهی‌هایش ندارد.
یکتای احمدی‌نژادی‌ها و پایداری
حمیدرضا حاجی بابایی از دیگر گزینه های این جریان است. او که از دوره پنجم تا هشتم در مجلس حضور داشته، یکی از مهره های اصلی در ترکیب هیات‌رئیسه ، به ویژه در دوره های هفتم و هشتم بوده‌است. حاجی بابایی، سمت وزیر آموزش و پرورش در دولت دوم محمود احمدی‌نژاد را نیز در کارنامه‌دارد. البته برخی او را از بدترین وزرای آموزش و پرورش بعد از انقلاب می‌دانندزیرا حادثه‌های مدارس ایران و سوختگی‌های کودکان ایران‌زمین در دوره ریاست او صورت گرفت. حاجی‌بابایی سخنگوی جبهه یکتاست و ارتباط نزدیکی با جبهه پایداری دارد و این موضوع احتمال موفقیت وی را برای نایب رئیسی مجلس بالا می‌برد، چون هم احمدی‌نژادی ‌های مجلس پشت او می‌ایستند و هم تندروهای بهارستان!
اصولگرای معقول
جهانبخش محبی نیا به نظر می‌رسد معقول‌ترین گزینه این جریان محسوب می‌شود. او نمایندگی دوره های پنجم تا هشتم مجلس شورای اسلامی‌را در کارنامه خود دارد. او هم پا به پای حاجی بابایی در ترکیب هیات‌رئیسه مجلس هفتم و هشتم به عنوان دبیر حضور داشته‌است. محبی نیا در دوره نهم با اینکه در ترکیب نمایندگان حاضر نبوده اما به عنوان جانشین معاونت نظارت بر مجلس شورای اسلامی‌به فعالیت خود ادامه داده است. محبی نیا از کسانی است که هموراه مورد تایید علی لاریجانی بوده است.
بازگشت آقای سخنگو
محسن کوهکن نیزگزینه ای است که زمزمه‌هایش به تازگی در میان گزینه های اصولگرایان شنیده می‌شود. او پیش از این در دوره های چهارم،هفتم و هشتم، نماینده مجلس بوده است. کوهکن به‌عنوان یکی از اعضای فعال جبهه پیروان خط امام و رهبری در زمینه انجام فعالیت‎های سیاسی مربوط به اصولگرایان طی سال‌های گذشته نقش تاثیرگذاری داشته‌است. اما برخی زمزمه‌ها به گوش می‌رسد که اصولگرایان بیشتر او را برای جایگاه دبیری در نظر گرفته اند تا نایب رئیسی. او در دوره های مختلف در ترکیب هیات‌رئیسه به عنوان ناظر حاضر بوده است و در بازه‌ای از مجلس هشتم نیز، سخنگوی هیات‌رئیسه بود.
ادامه‌ ماجرای هیات رئیسه
بعد ازنواب رئیسی، نوبت به 6 نفری می‌رسد که قرار است به عنوان منشی یا همان دبیر هیات‌رئیسه معرفی شوند.اصولگرایان عزت ا... یوسفیان ملا، محمدحسین فرهنگی، محمد دهقان وشاید محسن کوهکن را گزینه های خود برای دبیری درنظرگرفته‌اند. فرهنگی و دهقان پیش‌تر در مجلس هشتم و نهم به عنوان دبیر فعالیت می‌کردند. پس چندان بی‌راه نیست اگر گزینه های اصولگرایان برای دبیری باشند.یوسفیان ملا نیز از مجلس هفتم در مجلس حضور دارد و یکی از نزدیکان لاریجانی است.
دبیران مجلس‌ششمی
در میان اصلاح طلبان نیز یک گزینه به نام سهیلا جلودار زاده وجود دارد. کسی که در مجلس‌های پنجم، ششم وهفتم نماینده مجلس بوده‌است. او همچنین سابقه دبیری در چهار سال مجلس ششم را در کارنامه خود دارد.از سوی دیگر گفته می‌شود حضرتی برای دبیری نیز در حال تلاش کردن است و جایگاهی برای خود در هیات‌رئیسه کنار گذاشته‌است.همچنین محمد‌کاظمی، منتخب مردم ملایر، قاضی دادگستری و از نمایندگان مجلس ششم نیز برای این جایگاه میان اصلاح‌طلبان مطرح است.
وکیلی، دبیری برای وکلای ملت
محمد علی وکیلی نیز شاید گزینه اصلاح‌طلبان برای سمت دبیری رئیسی باشد. او نیز یکی دیگر از چهره‌های رسانه‌ای بهارستان است.وکیلی که سوابق مدیریتی مختلفی در پرونده خود دارد، اولین باری است که قدم به پارلمان ایران می‌گذارد. با این حال به دلیل نفوذ وصلاحیت، می‌تواند گزینه مطلوبی برای این سمت باشد.
مستقلان اصولگرا
عبدالرضا عزیزی، نماینده مستقل دوره نهم و دهم مجلس است. او در سه سال آخر مجلس نهم به عنوان رئیس کمیسیون اجتماعی فعالیت کرده‌است. عزیزی ازحوزه انتخابیه شیروان به مجلس دهم راه یافت. او هم در کنار محمدعلی پورمختار، رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس نهم جزو کسانی است که نام‌شان به عنوان گزینه هایی برای دبیری از سوی اصولگرایان(مستقل) شنیده می‌شود. فرهاد تجری، نماینده قصرشیرین نیز که سابقه نایب رئیس اولی کمیسیون قضایی را در پرونده دارد، از گزینه‌های دیگر این سمت است.
ناظران بر روسا
ناظران یا کارپردازان سه نفری هستند که قرار است در ترکیب هیات‌رئیسه حاضر باشند. عبدالرضا مصری یکی از گزینه های احتمالی اصولگرایان است. او پیش‌تر در مجلس نهم نیز وظیفه سخنگویی هیات‌رئیسه را برعهده‌داشت و مدتی وزیر رفاه دولت اول محمود احمدی نژاد بود. محمد آشوری تازیانی نیز یکی دیگر از گزینه های احتمالی اصولگرایان برای تصدی این پست است. او از دوره هفتم در مجلس حضور داشته و به مجلس دهم نیز راه یافته است. آشوری از اعضای کمیسیون امنیت ملی در مجلس نهم بود و به همراه مصری و سید شریف حسینی نماینده مردم اهواز ناظران هیات‌رئیسه بودند.
کلید ساختمان قرنی واگذار می‌شود؟
رئیس مرکز پژوهش‌ها بعد از ریاست‌بهارستان، مهم‌ترین سمت کلیدی در مجلس شورای اسلامی به حساب می‌آید. کاظم جلالی ریاست این مرکز را در مجلس نهم به عهده داشت. اما همان‌طور که پیش‌تر ذکر شد، او باید به زودی اسبابش در ساختمان قرنی را در جعبه گذاشته و نقل مکان کند. در میان اصولگرایان این شانس برای جهانبخش محبی نیا و حمیدرضا حاجی بابایی است. اما با وجود پالس های منفی ای که نسبت به حاجی بابایی وجود دارد، محبی نیا گزینه محتمل‌تری برای اصولگرایان محسوب می‌شود. از طرفی تاجگردون و بهروز نعمتی که به عنوان گزینه ای برای نایب رئیسی از سوی اصلاح طلبان مطرح می‌شود نیز شانس رسیدن به این سمت را دارد.
لزوم توجه به جوانان و بانوان
این گمانه‌زنی‌ها در حالی صورت می‌گیرد که بنا به روال گذشته، جای جوانان و بانوان در عرصه خالی است! شاید جایگاه ریاست مجلس و نواب رئیس برای جوانان چندان قابل دفاع نباشد، ولی برای سایر کرسی‌های هیات رئیسه می‌توان از جوانان و بانوان خوش فکر و مدبر برای بهبود وضعیت ایران اسلامی استفاده کرد. نکته‌ای که سال‌هاست، به آن توجهی نمی‌شود.



هیات رئیسه، دبیران و ناظران چه وظیفه‌ای دارند؟


طبق ماده 15آیین نامه‌داخلی بهارستان، هیات‌رئیسه دائم از رئیس، 2نایب رئیس، 6‌دبیر(منشی) و 3 ناظر(کارپرداز) تشکیل شده‌است.


شرح انتخاب هیات‌رئیسه
در ماده 16آمده است؛ انتخاب رئیس در نوبت اول با اکثریت مطلق آرای نمایندگان صاحب راى است و انتخاب نواب رئیس، دبیران و ناظران هرکدام جداگانه و با اکثریت نسبى و راى مخفى و با ورقه خواهد بود. در صورتى‌که در انتخاب رئیس در نوبت اول اکثریت مطلق حاصل نشود، در نوبت دوم اکثریت نسبى کافى خواهد بود.


اختیارات بالا نشینان
ماده 24 نیز می‌گوید وظایف و اختیارات هیات رئیسه عبارتند از:
1- نظارت بر کلیه امور ادارى، مالى، استخدامى و سازمانى مجلس
2- تصویب بودجه پیشنهادى سالانه مجلس و ارجاع آن به کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس جهت طى مراحل قانونى
3- تصویب حقوق مالى نمایندگان طبق این آیین‏نامه
4- انتظام و حفظ انضباط جلسات مجلس
5- نظارت بر انجام امور مربوط به گزارش‌ها و چاپ و توزیع آنها
6- تهیه و تنظیم برنامه هفتگى مجلس
7- مسئولیت و نظارت بر رعایت اوقات و مهلت هاى قانونى مذکور در این آیین‏نامه
8- تصمیم‌گیری در خصوص دعوت از اشخاص حقیقی و حقوقی و موافقت با حضور اشخاص متقاضی جهت شرکت یا اظهارنظر در مجلس
9- اعلام مراتب رد اعتبارنامه یا استعفاى نمایندگان به وزارت کشور
10- بررسى و حل و فصل مسائل و مشکلات کمیسیون‏ها و شعب و اتخاذ تصمیم در موارد اختلافی یا عدم رعایت آیین‌نامه
11- حفظ شأن و منزلت و اقتدار مجلس و دفاع از حقوق و جایگاه قانونى نمایندگان
12- تصویب سازوکار لازم جهت بهبود روش‌های نظارتی و ساماندهی امور ناظران منتخب مجلس و کمیسیون‌ها درمجامع و شوراها و دریافت گزارش آنان
گفتنی‌است، جلسات هیات رئیسه با حضور حداقل دوسوم اعضا که رئیس یا یکى از نواب رئیس جزوآنان باشد رسمیت مى‏یابد و مصوبات آن با راى اکثریت مطلق عده حاضر معتبر خواهد بود.
دبیران چه کار می‌کنند؟
ماده 23- وظایف دبیران را به شرح زیر توضیح می‌دهد:
1- مراقبت در ضبط و تحریر صورت مذاکرات و چاپ و توزیع آنها
2- قرائت طرح‌ها و لوایح، پیشنهادها، نوشته‏ها و مطالبى که باید به اطلاع مجلس برسد.
3- تنظیم پیشنهادهاى واصله از طرف نمایندگان به ترتیب وصول با قید شماره
4- ترتیب اجازاتى که نمایندگان در جلسه براى نطق مى‏خواهند، با رعایت حق تقدم و قید شماره ترتیب


ناظران نیز وظایفی دارند که به این شرح است:
1- تنظیم برنامه‏ها و سیاست‌هاى مالى، استخدامى، خدماتى، تبلیغى و انتظامات مجلس و ارائه آن به رئیس مجلس جهت طى مراحل بعدى
2- نظارت بر عملکرد کلیه واحدهای ساختار تشکیلات اداری مجلس، نحوه اجراى مصوبات هیات رئیسه و کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی درخصوص تبصره (2) ماده (73)
3- نظارت بر روند تهیه و پیشنهاد بودجه سالانه مجلس و پیگیرى مراحل بعدى آن
4- نظارت بر حفظ اداره و ثبت ابنیه و اموال و موسسات مجلس
5- نظارت بر عملکرد مرکز پژوهش‌ها، مرکز اسناد، کتابخانه و موزه مجلس که طبق قوانین مربوط به خود تشکیل گردیده‏اند.
6- پیگیرى مشکلات نمایندگان و ارائه راه‏حل مناسب به هیات رئیسه
7- نظارت بر سایر امور ادارى و مالى و خدماتى مجلس
ماده 75- هیات رئیسه می‌تواند در چهارچوب امکانات موجود و بودجه مصوب تشکیلات مناسبی را جهت تدوین، ‌نگارش و ویرایش حقوقی و ادبی طرح‌ها و لوایح ایجاد کند. نظرات این تشکیلات قبل از تصویب نهایی طرح یا لایحه در مجلس، با موافقت کمیسیون ذی‌ربط انجام می‌شود.
ماده 76- در راستای ایفای هرچه بهتر وظیفه نمایندگی، همچنین حفظ شأن و منزلت مجلس و جایگاه حقیقی نمایندگان، هیات رئیسه می‌تواند به منظور برقراری ارتباط موثر (دیداری، شنیداری و مکتوب) نمایندگان با موکلان و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی و نهادهای رسمی و غیررسمی در مرکز و حوزه انتخابیه با اختصاص فضای فیزیکی مناسب (دفاتر کار و ملاقات عمومی)، هرگونه امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مورد نیاز را در شأن نظام جمهوری اسلامی فراهم کند. اعتبارات مورد نیاز در بودجه سالانه مجلس پیش‌بینی می‌شود.



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب