دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 آذر 1402 - 11:19
یک فوق تخصص در گفت‌وگو با آنا:

سوءتغذیه طولانی پروتئین توده‌های عضلانی را از بین می‌برد

سوءتغذیه طولانی پروتئین توده‌های عضلانی را از بین می‌برد
یک فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد با اشاره به اهمیت تغذیه بالینی بیماران گفت: سوءتغذیه طولانی به دلیل بیماری، باعث شکسته شدن پروتئین‌های توده‌های عضلانی بدن برای تأمین انرژی می‌شود.
کد خبر : 885091

سیاوش ناصری مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا اظهار کرد: وقتی فردی مبتلا به بیماری می‌شود به دلایل مختلف ممکن است، تغذیه او دچار اشکال شود.

وی با بیان اینکه بیماری‌های مزمن منجر به کم‌اشتهایی می‌شوند، افزود: در این شرایط ممکن است که غذا نخوریم یا اگر غذایی می‌خوریم اجزای آن به‌خوبی جذب نشوند و نیاز بدن را تأمین نکند.

این فوق تخصص گوارش گفت: در برخی موارد نیز به دلایل مختلف مثل آسیب‌دیدگی، تصادفات، جراحات و اعمال جراحی که روی فرد انجام می‌شود، پزشک بیمار را ناشتا نگه می‌دارد. عوارض سوءتغذیه در این موارد نیز خیلی زود ظاهر می‌شود.

وی ادامه داد: درنتیجه از همان ابتدا به‌خصوص در بیماری‌های مزمن و مواردی که فرد در بیمارستان بستری است، باید ارزیابی کنیم و اگر بیمار نیاز به مراقبت‌های بیشتر در این زمینه دارد، اقدامات لازم را انجام دهیم.

ناصری مقدم اظهار کرد: بر اساس مطالعات متعدد، سوءتغذیه موجب می‌شود که سرعت روند بهبود بیماری کم و مدت بستری در بیمارستان بیشتر شود و عوارض متعددی ازجمله عفونت‌ها و زمین خوردن بیمار ناشی از ضعف و احتمال بروز شکستگی‌ها افزایش یابد.

وی یادآور شد: در صورت شکستگی اعمال جراحی و تجویز داروها نیز افزایش‌یافته و این شرایط از یک‌سو هزینه‌های بیشتری به خانواده‌ها و نظام درمان تحمیل می‌کند و از سوی دیگر کیفیت زندگی بیمار را پایین می‌آورد.

این فوق تخصص گوارش خاطرنشان کرد: به بیمار نمی‌توان به‌زور غذا داد، پس بهتر است کیفیت غذایی که می‌خورد، متناسب باشد تا مواد لازم را برای بقا و جلوگیری از شکسته شدن پروتئین‌ها تأمین کند.

وی با بیان اینکه پروتئین‌ها نقش بسیار مهمی در بدن و اعمال متعدد فیزیولوژیکی دارند، افزود: زمانی که بدن پروتئین و آب را به دلیل کم‌اشتهایی از طریق غذا خوردن دریافت نمی‌کند، پروتئین و آب موجود در توده‌های عضلانی بدن را می‌شکند که به‌عنوان انرژی استفاده کند. این در حالی است که وظیفه پروتئین عضلات، تأمین انرژی نیست.

ناصری مقدم گفت: در هرلحظه هزاران واکنش شیمیایی در بدن انسان انجام می‌شود و پروتئین‌ها نقش محوری و اساسی برای همه این‌ها دارند. همچنین پروتئین‌ها در «سوخت‌وساز» و ساخت بافت‌های مختلف بدن مانند قلب، مغز، عضلات، کبد، دستگاه گوارش، کلیه‌ها نیز نقش مهمی دارند.

وی با بیان اینکه وقتی پروتئین‌ها شکسته می‌شوند مانند این است که هر چه دارید را جیره‌بندی و بر اساس اولویت‌های بدن مصرف می‌کنید، تأکید کرد: موضوع تغذیه بالینی در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها چالش جدی است و احتیاج به کار بیشتری در این زمینه‌داریم.

این فوق تخصص گوارش در پایان اظهار کرد: کم‌اشتهایی در کوتاه‌مدت برای کسی که زمینه سوءتغذیه ندارد، مسئله‌ای پیش نمی‌آورد، به‌طور مثال اگر کسی دچار آنفلوانزا یا عفونت تنفسی می‌شود و غذای زیادی نمی‌خورد، برای چند روز اول نگرانی ایجاد نمی‌کند اما اگر طولانی‌مدت باشد، عوارض به وجود می‌آید.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته