دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 خرداد 1395 - 12:10
آنا گزارش می‌دهد؛

همه مناقشات بر سر انتصاب استاندار جدید خوزستان/ گزینه دولت چه کسی است؟

در خوزستان چه خبر است؟ نزاع‌های سیاسی بر سر انتخاب استاندار جدید بالا گرفته است و هر روز خبرهایی متفاوت و ضد و نقیض درباره استاندار جدید شنیده می‌شود.
کد خبر : 88476

گروه سیاسی ـ علی فراهانی: در حالی که همچنان اسامی مختلفی به عنوان گزینه‌های تصدی استانداری خوزستان بر سر زبان‌هاست و فعالان سیاسی دیدگاه‌های متفاوتی دارند، خبرها حاکی از آن است که دولت بر سر استاندار جدید به جمع‌بندی رسیده و حکم استاندار آماده ابلاغ و اعلام است.


از استعفای عبدالحسن مقتدایی استاندار سابق خوزستان، نزدیک به 15 روز می‌گذرد. مقتدایی در مدت کوتاهی فرماندار 20 شهر را تغییر داد و همین باعث اعتراض وزارت کشور به او شد. سال گذشته نیز پس از انتصاب چند فرماندار و بخشدار خانم برای شهرها و بخش‌های استان، وزارت کشور این احکام را لغو کرد.


مقتدایی نیز در اعتراض به آنچه دخالت در کار خود خوانده بود، استعفا کرد. از آن روز ـ 21 اردیبهشت ـ تاکنون اسامی مختلفی برای استانداری خوزستان مطرح شده است اما خبرها حاکی است که حکم استاندار جدید آماده است. حال سؤال اینجاست که استاندار جدید خوزستان چه کسی است؟


به دنبال گزینه‌های دیگر نباشید، وزارت کشور کار را تمام کرده است


یکی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب در استان خوزستان که نخواست نامش فاش شود، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا درباره گزینههای مطرح برای استانداری استان خوزستان بیان کرد: آقای علی‌اصغر احمدی، دبیرکل سازمان هلال احمر استان خوزستان به عنوان استاندار این استان انتخاب شده است و دیگر آقایان بیانک، غلامرضا شریعتی و محمد کیانوش‌راد گزینه‌های احتمالی برای استانداری خوزستان نیستند.


وی با اشاره به دلایل کنار گذاشته شدن این افراد به عنوان گزینه‌های استانداری گفت: بعضی از نهادها و شخصیت‌های تراز اول استان خوزستان با سه گزینه مطرح شده برای استانداری خوزستان موافقت نکردند و طبیعی هم بود با آن افراد مخالفت کنند. قضیه گزینه‌های مطرح یعنی آن سه فرد نام برده شده را فراموش کنید، چراکه وزارت کشور کار را تمام کرده است. یعنی این وزارتخانه نامه‌ معرفی آقای احمدی را به هیأت دولت نوشته است.


این فعال سیاسی خوزستان با این حال به اعتراض فعالان استانی و منتخبان خوزستان برای مجلس دهم به انتخاب دولت اشاره کرد و گفت: آقای احمدی اهل استان سمنان است و به عبارتی بومی استان خوزستان نیست.


رجایی: احمدی معرفی شده است


خبر قطعی شدن نام احمدی در وزارت کشور و اعلام نام او به هیأت دولت را غلامعلی رجایی نیز تأیید کرده است. او از فعالان سیاسی اهل دزفول است که سمت مشاور رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را داراست. رجایی به سایت شوشان گفته است: طی تماسی که با معاون سیاسی وزیر کشور داشتیم مشخص شد علی‌اصغر احمدی به عنوان گزینه نهایی استانداری خوزستان تا چند روز آینده از سوی وزارت کشور معرفی می‌شود.


رجایی در ادامه گفت: کار استاندار جدید با توجه به مشکلات دوره‌های گذشته و به‌جا مانده در خوزستان، کار مضاعف و انقلابی باید باشد و هم طرح‌های عقب‌مانده را پیگیری کند و هم برای توسعه استان برنامه‌ریزی‌های جدید کند.


مشاور آیت‌الله هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ضرورت چینش مدیریتی در استان گفت: استاندار جدید باید همه همت خود را صرف استفاده از نیروهای شایسته در استان کند. متأسفانه در استفاده از نیروهای بومی در پست‌های کلیدی در استان تاکنون تعادلی وجود نداشت. وظیفه احمدی استاندار جدید چینش دوباره مدیریتی در استان باید باشد و به‌گونه‌ای عمل کند که همه اقوام سهیم باشند. در این بخش به خصوص سهم قوم غیور عرب و شایستگان این قوم حتما باید لحاظ شود. در دوره‌های قبل سهم قوم عرب خوزستان از انتصابات یک به پنجاه بود.


دیدار با معاول اول و اتمام حجت منتخبان مجلس دهم با دولت


همین تأییدات، باعث شد که روز گذشته تعدادی از منتخبان مردم خوزستان در مجلس دهم به دیدار اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری بروند تا درباره انتخاب استاندار جدید با او به گفت‌وگو بنشینند. این را مجید ناصر‌ی‌نژاد از منتخبان خوزستان به رسانه‌ها گفت و اعلام کرد: در این نشست، منتخبان تأکید کردند که دولت در انتخابات استاندار جدید باید از انتصاب افراد غیربومی پرهیز کند.


وی افزود: منتخبین استان خوزستان در مجلس دهم در این نشست با قاطعیت عنوان کردند که به هیچ وجه زیر بار انتصاب استاندار غیربومی برای استان خوزستان نمی‌روند و این مطالبه عموم مردم استان خوزستان است.


منتخب مردم شادگان در مجلس دهم به فارس گفت: در این نشست منتخبان مردم خوزستان بر این نکته تأکید داشتند که تعیین استاندار غیربومی برای خوزستان به هیچ‌وجه به صلاح نیست و برای دولت مناسب نیست که خلاف نظر مردم عمل کند.


وی در پایان گفت: معاون اول رئیس جمهور نیز در این نشست نظرات منتخبان را پذیرفت و عنوان کرد که تا هفته‌های آینده در ارتباط با انتخاب استاندار جدید برای استان خوزستان توسط دولت به‌گونه‌ای عمل خواهد شد که رضایت مردم استان خوزستان و منتخبان آن‌ها مورد توجه قرار گیرد.


منتخبان: اصرار بر گزینه بومی خط قرمز ماست و کوتاه نخواهیم آمد


مجید ناصری‌نژاد، منتخب مردم شادگان پیش از این نیز در گفت‌وگویی با سایت شوشان گفته بود: از روزی که قرار شد استاندار جدید منصوب شود، منتخبین مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی با توجه به حساسیت موضوع و همچنین لزوم تسریع در روند انتصاب، وارد عمل شدند و جلسات متعددی را برگزار کردند.


وی گفت: منتخبان جدید همواره با دلسوزی و توجه به شاخص‌های یک استاندار به دنبال استانداری بومی برای جایگزینی مقتدایی هستند. تأکید ما یگ گزینه بومی است و همه منتخبین نیز بر گزینه بومی که سبقه اجرایی داشته باشد اتفاق نظر دارند و این مورد خط قرمز ماست و کوتاه نخواهیم آمد.


وزیر کشور: روی گزینه بومی اصرار نکنید


ناصری‌نژاد ادامه داد: در این رابطه نشستی با آقای علی لاریجانی رئیس مجلس داشتیم و ایشان نیز قول همراهی دادند. اخیراً نیز با وزیر کشور جلسه‌ای برگزار شد. بحث اصلی وزیر کشور این بود که روی گزینه بومی اصرار نکنید و بگذارید ما با توجه به شرایط خوزستان دست به انتخاب بزنیم.


ناصری‌نژاد گفت: در نشست با وزیر کشور به صراحت گفتیم که گزینه‌های توانمندی برای تصدی استانداری در خوزستان وجود دارد و اگر قرار است انتصابی صورت بگیرد باید بومی باشد چراکه استاندار بومی با مشکلات خوزستان آشناست و دردها و معضلات استان را بهتر درک می‌کند.


منتخب مردم شادگان با اشاره به نشست منتخبان خوزستان در مجلس شورای اسلامی گفت: جلسه‌ای با اکثریت منتخبان برگزار شد و نهایتاً فریدون حسنوند و غلامرضا شریعتی به عنوان گزینه‌های اول و دوم و سپس سیدشریف حسینی، احمدسیاحی و امین بیانک به عنوان گزینه‌های بعدی رأی آوردند و قرار شد از طرف منتخبین نامه‌ای به وزیر کشور بنویسم و این مسئله را پیگیری کنم.


او در پاسخ به سؤالی مبنی بر عدم رسمیت منتخبین جدید در مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده مردم و ایراد قانونی این نامه با امضا و سربرگ مجمع نمایندگان، گفت : ما هم این را قبول داریم که هنوز مجلس دهم رسمیتی نیافته و ما به عنوان منتخب محسوب می‌شویم اما شرایط به گونه‌ای ست که نمی‌توانیم دست روی دست بگذاریم تا مجلس دهم شکل گیرد و آنگاه اقدام نماییم.


رأی مخالف به کیانوش‌راد و حیصمی


وی به چرایی مطرح نشدن گزینه‌هایی مانند کیانوش‌راد (گزینه نهایی شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان خوزستان) و حیصمی گفت: آقای کیانوش‌راد و حیصمی جزو اسامی مطرح در رأی‌گیری برای گزینه استانداری بودند اما رأی نیاورند و صرفا همان پنج نفری که گفته شد رأی آوردند.


عیدی‌زاده: شریعتی گزینه مورد نظر ماست و شانس بالایی دارد


طاهره عیدی‌زاده، عضو شورای مرکزی حزب اسلامی کار نیز در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا درباره گزینه‌های مطرح استانداری خوزستان اظهار کرد: آقایان امین بیانک، غلامرضا شریعتی و محمد کیانوش‌راد از طرف احزاب به دولت برای استانداری معرفی شده‌اند. اما شانس آقای شریعتی بیشتر از بقیه افراد است.


وی در ادامه افزود: آقای شریعتی در دولت سیدمحمد خاتمی معاون سیاسی استاندار خوزستان بوده‌ است.


به گفته او، تمام گزینه‌های احتمالی برای استانداری خوزستان به دولت معرفی شده‌اند.


دبیر اجرایی حزب اسلامی کار در استان خوزستان به نظر شخصیت‌های تراز اول استان مانند امام جمعه خوزستان اشاره کرد و گفت: اینکه امام جمعه در مورد چه کسی تأکید دارند را بی‌اطلاع هستم، اما تا آنجایی که می‌دانم وی تأکید دارند که استاندار خوزستان فردی بومی باشد. ضمن اینکه امام جمعه چندین بار به عزل استاندار انتقادات فراوانی داشته است.


عیدی‌زاده با بیان اینکه تنها امام جمعه خوزستان نسبت به رفتن استاندار واکنش نشان نداده‌ است، بلکه مردم و برخی از مسئولان نیز از این مسئله ناراحت شده بودند، تأکید کرد: استاندار قبلی خوزستان فردی مردمی بود. بنابراین چنین قضیه‌ای اصلاً اتفاق جالبی نبود.


دلایل خداحافظی مقتدایی


عضو شورای مرکزی حزب اسلامی کار از جلسه منتخبان مردم خوزستان مجلس دهم با معاون اول رئیس‌جمهوری درباره استانداری خوزستان اظهار بی‌اطلاعی کرد و افزود: یکی از علت‌های عزل استاندار قبلی، آقای مقتدایی عزل و نصب‌های بیش از حد وی در استانداری بوده است. ضمن اینکه وزارت کشور تغییرات آقای مقتدایی را غیرقانونی خواند و تمام افرادی که جایگاه‌هایشان تغییر کرده بود به سر جای اول خودشان بازگشتند.


عیدی‌زاده یکی از مشکلات و ایرادات اصلی استاندار قبلی را مشاوران زیاد وی دانست و افزود: آقای مقتدایی در استانداری نزدیک به 30 مشاور داشت و خیلی از مشاوران گروه‌های سیاسی اعم از اصلاح‌طلب و اصولگرا استفاده نمیکرد و تنها تصمیمات خودش را قبول داشت.


وی ادامه داد: آقای مقتدایی نماینده دولت در استان بود و ما وی را به عنوان گزینه‌ای از اصلاح‌‌طلبان به دولت معرفی کردیم.


این فعال سیاسی اصلاح‌طلب یادآور شد: ما در جلسه‌ای که با فعالان ستاد آقای روحانی داشتیم، اولین گزینه‌‌مان برای استانداری خوزستان آقای عبدالحسن مقتدایی و دومین گزینه آقای جاسم جادری بود که در حال حاضر وی استاندار استان هرمزگان شده‌ و سومین گزینه‌ آقای عماد بود.


این استاد دانشگاه تصریح کرد: از طرف اصلاح‌طلبان حمایت‌های جدی و بسیاری در مورد این سه گزینه (آقایان مقتدایی، عماد و جادری) صورت گرفت و آن‌ها نیز مسئولیت‌هایی را در این دولت برعهده گرفتند. اما متأسفانه آقای مقتدایی جز عده‌ای معدودی از هیچ جریان‌ و گروه‌ سیاسی مشورت نمی‌گرفتند.


مردم به دنبال استاندار بومی هستند


عیدی‌زاده در ادامه به زمان نهایی تعیین استاندار از سوی وزارت کشور اشاره کرد و افزود: باید در این هفته معرفی استاندار انجام می‌شد که تا اطلاع ثانوی انجام نشده است. شاید هم دولت تا زمان استقرار کامل منتخبان در مجلس دهم صبر کرده و استاندار جدید را معرفی نکرده است.


او گفت: امیدوارم هرچه زودتر استاندار جدید معرفی شود تا بلکه از تنش‌های موجود در استان کاسته شود چراکه هر روز گزینه و افراد جدیدی از سوی افراد، نهادها و احزاب برای استانداری معرفی می‌شوند.


وی در پایان تأکید کرد: فعالان و مردم استان از دولت توقع دارند تا شخصی بومی را برای استانداری استان خوزستان انتخاب کند. بالاخره مردم انتظار دارند مباحثی مانند ریزگردها، مشکلات آبی و هوایی استانشان حل و فصل شوند.


اکنون بیش از دو هفته است که فرج‌الله خبیر معاون سیاسی استانداری خوزستان، سرپرستی این استانداری را برعهده دارد


علی‌اصغر احمدی قبلا استاندار گلستان، دو دوره معاون امنیتی وزیر کشور، دبیر شورای امنیت کشور، دبیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا بوده و هم‌اکنون دبیرکل سازمان هلال احمر و معاون هماهنگی نهاد ریاست جمهوری است.


اما گزینه دولت برای خوزستان، در نهایت چه کسی خواهد بود؟


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته