دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ارتش میکروربات‌های پزشکی در بدن انسان چه می‌کند؟

ارتش میکروربات‌های پزشکی در بدن انسان چه می‌کند؟
میکروربات‌ها می‌توانند به رفع لخته‌های خون، انتقال دارو به بافت‌های سرطانی و حتی لقاح مصنوعی کمک کنند و برخی کارشناسان امیدوارند که به‌زودی از آن‌ها در روش‌های درمانی استفاده شود.  
کد خبر : 884051

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از ام‌آی‌تی تکنولوژی ریویو، بدن انسان به مثابه هزارتویی غیرقابل نفوذ از رگ‌هاست و همین مسئله سد راه پزشکان برای درمان بیماری‌هایی می‌شود که ناشی از مشکلی غیرقابل رؤیت و دور از دسترس هستند؛ اما تصورش را بکنید که روزی بتوانیم با ارتشی از ربات‌های بسیار کوچک که توانایی عبور از موانع بیولوژیکی را دارند، لخته‌های خون ناشی از سکته را برطرف کنیم، دارو را به تومور‌های دور از دسترس برسانیم و حتی فرایند کاشت جنین را تسهیل کنیم.

دست‌کم در چند دهه اخیر، بشر چنین رویایی را در سر داشته است و اکنون «براد نلسون» (Brad Nelson) که برای تیم رباتیک مؤسسه فناوری فدرال زوریخ کار می‌کند، می‌گوید که این ربات‌ها به زودی از راه می‌رسند و معادله را به نفع درمان بسیاری از بیماری‌ها تغییر می‌دهند.

به گفته وی، این ماشین‌های کوچک دقیقاً دارو را به جایی که لازم است، منتقل می‌کنند و این در صورت رعایت دوز مناسب، احتمال مسمومیت را کاهش می‌دهد. به این ترتیب، پزشکان می‌توانند از دوز‌های قوی‌تری استفاده کنند و حتی این احتمال وجود دارد که در روش درمان برخی بیماری‌ها تجدید‌نظر کنند.

آنچه نلسون را به قریب‌الوقوع بودن استفاده از این ارتش رباتیک دلخوش می‌کند، این است که بعضی از این ربات‌ها راه خود را به بیرون از محیط‌های آزمایشگاهی و بدن برخی از حیوانان بزرک جثه ازجمله خوک باز کرده‌اند. دست‌کم چهار استارت‌آپ مشغول کار روی میکروربات‌هایی هستند که می‌توانند به طور مستقل راه خود را به داخل بدن باز کنند.

البته هنوز موانعی برای استفاده از این میکروربات‌ها در بدن انسان وجود دارد که برخی از آن‌ها فنی هستند. برای مثال ممکن است گردش سریع خون مانع از جهت‌یابی میکروربات شود. مشکل دیگر به تنظیم دارو برمی‌گردد به این معنی که برای اینکه بفهمیم انتقال مستقیم دارو به نقطه هدف چه تاثیر احتمالی خواهد داشت، نیازمند انجام تحقیقات بیشتر هستیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته