دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت وگو با آنا مطرح شد؛

روایتی از جنگ، اسارت و پناهجویی در یک تئاتر

روایتی از جنگ، اسارت و پناهجویی در یک تئاتر
ارسلان خالویی کارگردان نمایش «حواستون به پیرزن هایی که از تنهایی پوسیدن باشه» گفت: کار درباره جنگ است. کلیدواژه های اسارت، پناهجویی و مرزهای جهانی انسان معاصر در آن دیده شده است و در نهایت نیز به آثار پس از جنگ می پردازد.
کد خبر : 883504

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نمایشنامه «حواستون به پیرزن‌هایی که از تنهایی پوسیده‌ان باشه» اثر «ماتئی ویسنی» یک است که توسط ارسلان خالویی قرار است برای نخستین بار به صحنه نمایش بیاید.

خالویی در گفت وگو با آنا گفت: ما در عصری زندگی می کنیم که مدام درگیر ظلم، اجبار و قانونی های غیرقابل قبول برای انسان هستیم. این ظلم و جبر در جهان باعث شد که به دنبال این اثر به عنوان کارگردان برویم. هر مخاطبی با دیدن این کار می تواند خود را جای همه کاراکترها در موقعیت های مختلف بگذارد و خود را با آن تطبیق دهد چرا که موقعیت ها در زندگی افراد تکرار می شود.

وی در ادامه افزود: نمایشنامه دارای  ۹ داستان است که با ساختار اپیزودیک معرفی می‌شود. داستان دارای دو بخش است، که بخش اول به اسم مرز، و بخش دوم به اسم ترس از مکان‌های شلوغ است. ۹ اپیزود نمایشنامه به صورت تماتیک به هم متصل هستند، وحدت تماتیک داستان‌ها باعث می شود زنجیروار به هم متصل شوند و در بخش اول نمایشنامه چهار داستان و در بخش دوم پنج داستان روایت می‌شود.

خالویی با اشاره به اینکه کار درباره جنگ است و کلیدواژه هایی چون اسارت، پناهجویی و مرزهای جهانی انسان معاصر در آن وجود دارد، گفت: اگر بخش اول را کل در نظر بگیریم، بخش دوم اجزایی از یک کل است که به آثار پس از جنگ با تم اجتماعی و انسانی تر می پردازد.

وی درباره محتوای نمایشنامه گفت: این اثر  در زمانی که «ماتنی ویستک» در این کشور بوده، نوشته شده است. سپس او به فرانسه تبعید می‌شود. دیگر نمایش‌نامه‌هایش را آنجا می‌نویسد، بعد از  انقلاب رومانی در سال ۱۹۸۹ و برچیده شدن نظام بسته کمونیستی به کشور خودش باز می‌گردد و این نمایشنامه را می‌نویسد، بنابراین نویسنده پرده‌هایی از تصاویر دوران تبعید در یک فضای بسته و کنترل شدده و سپس بازگشت به وطنش است.

خالویی با اشاره به اینکه حدود یک سال درگیر تولید نمایشنامه بوده اند، گفت: در این پروسه اتفاقات عجیب و غریبی برای ما افتاد، مواجه شدن با تمام سختی‌هایی که برای هنرمندان امکان دارد پیش بیاید. فضای نمایشنامه ابزورد با یک طنز تلخ ، رویکرد سیاسی و اعتراضی است، همچنین در جاهایی به سمت مینی مال و انتزاعی در عین حال با بازی های واقع گرایانه هم می رود تا مخاطب بتواند فضاها را درک کند.

این کارگردان تئاتر با اشاره به صداقت نمایشنامه درباره مفاهیم مربوط به جنگ گفت: همین باعث می شود مخاطب به تأمل و تفکر بیافتد. مخاطب با تماشای این اثر لحظاتی می‌خندد، لحظانی به فکر فرو می‌رود، لحظانی بغض می‌کند و با نمایشنامه و نمایش همزاد پنداری کرده و سرگرم نیز می شود. 

وی در پایان گفت: این روزها مشغول آخرین جلسات تمرین پس از بازبینی کار هستیم و به زودی جزئیات اجرا مشخص می شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته