دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 آذر 1402 - 14:00
در آنا بخوانید؛

فاکتورهای مهم تغذیه کودکان در مدرسه

فاکتورهای مهم تغذیه کودکان در مدرسه
چند ماهی از شروع مدارس می‌گذرد و تغذیه بچه‌ها به یک فاکتور مهم برای خانواده‌ها تبدیل‌شده است بسیاری از متخصصان تغذیه بر این باورند که تغذیه درست در زمان مدرسه می‌تواند در یادگیری دانش آموز در طول روز تاثیر گذار باشد. 
کد خبر : 883090

به گزارش خبرنگار علم وفناوری خبرگزاری آنا، فریبا یوسفی متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی گفت: با توجه به بالا رفتن آمار چاقی در کودکان بحث تغذیه خصوصاً در زمان مدرسه اهمیت زیادی دارد که خانواده‌ها نباید از آن غافل باشند.

این متخصص تغذیه ادامه داد: صبح‌ها اوج فعالیت مغز است و رساندن تغذیه مناسب به مغز می‌تواند عملکرد فرد در طول روز را بهبود ببخشد. یک اشتباهی که اصولاً خانواده‌ها مرتکب آن می‌شوند و آن را انجام می‌دهند این است که اصولاً در صبح‌ها از مواد شیرین مانند شکلات صبحانه و یا چای شیرین برای صبحانه بچه‌ها استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه به این مواد به‌اصطلاح قند‌های خنجری می‌گویند، خاطرنشان کرد: مصرف این مواد به‌سرعت قند خون را در افراد بالابرده و دوباره به‌سرعت آن را پایین می‌کشد و در واقع باید گفت این صبحانه‌ها بدترین نوع صبحانه هستند که بچه‌ها از آن استفاده کنند.

این متخصص تغذیه با اشاره به اینکه گزینه‌های بسیار بهتری برای جایگزینی این مواد غذایی وجود دارد تأکید کرد: تخم‌مرغ یکی از بهترین موادی است که می‌توان برای وعده صبحانه برای دانش آموزان از آن استفاده کرد. درواقع منبع مهمی از پروتئین است که می‌تواند تا ساعت‌ها دانش آموز را سیر نگه دارد از سوی دیگر می‌تواند تأمین کننده پروتئین مورد نیاز بدن باشد به همین دلیل این خوراکی می‌تواند جایگزین خوراکی‌های شیرین و پر کالری مانند انواع شکلات و یا بیسکویت‌ها و کیک‌ها باشد.

یوسفی با تأکید بر اینکه برای زنگ‌های تفریح هم باید بچه‌ها خوراکی‌ها مفید مصرف کنند و از مصرف خوراکی‌های پر کالری اجتناب کنند، ادامه داد: پفک، چیپس و برخی از تنقلات پر کالری علاوه بر اینکه هیچ فایده‌ای ندارند به شدت مضر هستند و یکی از عوامل اصلی چاقی به شمار می‌روند که باید مصرف این مواد از سبد غذایی بچه‌ها حذف شود. انواع مغزها، نان و پنیر و گردو، انواع لقمه‌ها مانند کتلت و..... می‌تواند جایگزین مناسب برای زنگ‌های تفریح به شمار برود.

وی تصریح کرد: مدارس هم باید برنامه‌های مشخصی برای تغذیه مناسب دانش آموزان داشته باشد ارائه غذا‌هایی مانند عدسی، لوبیا چیتی و انواع آش‌ها در مدارس می‌تواند مصرف خوراکی‌های بدون ارزش غذایی را در دانش آموزان کم رنگ‌تر کند این مواد منبع خوبی از پروتئین بوده و فیبر بالایی داشته و به‌شدت سیرکننده هستند.

این متخصص تغذیه هشدار داد: بحث چاقی در دوران نوجوانی به شدت جدی است و این موضوع اهمیت تغذیه در دوران نوجوانی را بیش از گذشته کرده است. از سوی دیگر تغذیه مناسب می‌تواند انرژی دانش آموز را در طول روز بالا برده و فعالیت مغز را افزایش دهد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب