دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا بررسی شد؛

سهم اعتبارات پژوهشی در برنامه هفتم توسعه چقدر است؟

سهم اعتبارات پژوهشی در برنامه هفتم توسعه چقدر است؟
نماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی گفت: با نگاهی به برنامه هفتم توسعه متوجه می‌شویم که به مسائل بنیادین کشور مانند اقتصاد و اعتبارات پژوهشی کمتر و یا در بخش‌هایی به طور کامل نادیده گرفته شده است.
کد خبر : 882477

علی بختیار نماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا درباره چالش‌ها و ضعف‌های برنامه پنج ساله هفتم توسعه گفت: امروزه موضوعات مهمی مانند اقتصاد، تکنولوژی و سرمایه ماهیت جهانی دارند و باید در برنامه‌ریزی‌های کشور به این رویکرد توجه جدی شود. با نگاهی به برنامه هفتم توسعه متوجه می‌شویم که مسائل بنیادین کشور در این برنامه نادیده گرفته شده است. 

بختیار ادامه داد: مسئله تأمین مالی حوزه علم و فناوری یکی از چالش‌های اصلی این بخش است که به درستی در برنامه هفتم توسعه به آن توجه نشده و برای بحث تأمین هزینه‌های دانشگاه‌ها و اعتبارات پژوهشی برنامه‌ریزی بلندمدتی در این برنامه برنامه پنج ساله در نظر گرفته نشده است.

انتظار از برنامه هفتم توسعه خیلی بیشتر از این بود

برنامه هفتم توسعه

وی تصریح کرد: انتظار از برنامه هفتم توسعه خیلی بیشتر از این بود. اگر با نگاه آسیب شناسی به موضوع نگاه کنیم، انتظار می‌رود در هر برنامه برنامه پنج ساله نسبت به گذشته این مورد بهتر شود در حالی که برنامه‌های توسعه گذشته در بسیاری از موارد اجرا نشده و همین ضعف باعث شده که نیاز به تحول در برنامه پنج ساله هفتم توسعه به وضوح دیده شود، موضوعی که از آن غافل شده است از این رو قابل اجرا بودن برنامه بسیار حائز اهمیت است.  

نماینده سابق مردم خوانسار و گلپایگان ادامه داد: شایان ذکر است که آسیب غیر قابل اجرا بودن درصدی از احکام برنامه‌های توسعه، مختص برنامه هفتم نیست؛ ما از ابتدا و یا بهتر بگوییم از برنامه چهارم توسعه دچار این آسیب شدیم. وضعیت اجرای برنامه در تمام این دوره‌ها وضعیت چندان خوب و رضایت بخش نبوده؛ چرا که در این دوران برنامه‌ها بسیار آرمان گرایانه و بدون در نظر گرفتن مباحث واقعی کشور و حتی بدون در نظر گرفتن مباحث محرک در بخش‌های اقتصادی، علمی و منطبق با نیاز‌های اصلی هدف‌گذاری برای برنامه‌های بلند مدت نوشته شده است.

تکرار برخی اشتباهات در برنامه‌های توسعه 

برنامه هفتم توسعه

به گفته بختیار؛ این برنامه به دست شورای نگهبان رسیده و برگرفته از برنامه‌های قبلی توسعه بوده و بسیاری از احکام سابق  به دلیل عدم اجرا و یا ناقص اجراشدن در آن تکرار شده است. 

وی ادامه داد: احکام آمده دراین برنامه پنج ساله شاید احکام بدی نباشد و برای دوره هفتم نیز کاربرد داشته باشد؛ اما با دخالت تعدادی از نمایندگان در کمیسیون تلفیق و یا کمیسیون‌های تخصصی الحاقاتی به برنامه انجام شده است که شاید در زمان اجرا دردسر ساز شود و ممکن است این ازدیاد الحاقات باعث شود که انسجام برنامه هفتم بهم ریخته شود و آن نظم مورد انتظار را نداشته باشد.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: با وجود تعدد الحاقات  در این برنامه خیلی نمی توان از برنامه پنج ساله هفتم انتظار خلاقیت و نوآوری داشت. البته قرار بر این بود که این برنامه با شش برنامه گذشته متفاوت تر و خلاقیت بیشتری برای تدوین آن به کار گرفته شود که متأسفانه چنین اتفاقی نیفتاده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته