تداوم جشنواره آموزشگاههای آزاد سینمایی یک ضرورت فرهنگی است
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، دومین جشنواره سراسری آموزشگاههای آزاد سینمایی که از چهارشنبه ۳۰ آبان 1402 در موزه سینما آغاز شده بود، شامگاه جمعه سوم آذر با برگزاری مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.
در این رویداد سه روزه، آثار هنرجویان منتخب آموزشگاههای سینمایی در رشتههای بازیگری، فیلمنامهنویسی و تولید فیلم کوتاه توسط هیئت داوران بخشهای مختلف به داوری گذاشته شد.
در همین ارتباط، مهدی شفیعی دبیر دومین جشنواره سراسری آموزشگاههای آزاد سینمایی در گفتوگو با خبرنگار آنا با اشاره به احیای دوباره این رویداد سینمایی پس از حدود یک دهه وقفه عنوان کرد: نخستین دوره این جشنواره حدود دوازده سال پیش برگزار شد که کیفیت بالایی هم داشت. مدیران آموزشگاهها از آن رویداد استقبال کردند، اما برگزاری دوره بعدی با یک وقفه طولانی همراه شد.
عرصههای جدید فیلمسازی و ضرورت پرداختن به آموزشهای کوتاهمدت
وی اظهار کرد: امروز در سراسر کشور بیش از ۳۵۰ آموزشگاه سینمایی داریم که فعالانه در زمینه تربیت هنرجو در رشتههای مختلف مرتبط با سینما فعالیت میکنند. با توجه به ضرورت آموزشهای کوتاه مدت در این حوزه از یک سو و دامنه گسترده مخاطبان این مراکز که معمولاً از بین کودکان، نوجوانان و جوانان علاقهمند به سینما شکل گرفته است باید نگاه ویژهتری به آموزشگاههای سینمایی داشته باشیم.
شفیعی گفت: نباید فراموش کرد که پارادایم غالب در تولید فیلم در حال تغییر است و عرصههای جدیدی مثل هوش مصنوعی در این حوزه اثرگذار شدهاند. بدیهی است که برای ارتقای سطح دانش بازیگران و عوامل فنی در کنار آموزشهای دانشگاهی به آموزشهای کوتاهمدت و پودمانی هم نیاز داریم. اینجاست که فعالیت آموزشگاههای سینمایی جایگاه ویژهای پیدا میکند.
وی افزود: فضا، ساختار و نیروی انسانی زبدهای را در آموزشگاههای سینمایی داریم که باید از ظرفیت آنها در ارتقای تولیدات آینده سینمای ایران بهره ببریم. خوشبختانه همه موسسان، مدیران و مدرسان این آموزشگاهها از اشخاص موجه، تحصیلکرده و حرفهای سینما هستند. سالهای اخیر شاهد بودهایم که خروجی آموزشگاههای سینمایی حضور پررنگی در تولیدات سینمایی داشتهاند و نسل جدید هنرمندان رشتههای مختلف از دل این آموزشگاهها وارد حوزه تولید شدهاند.
یک ضرورت ساختاری در سینمای ایران
دبیر دومین جشنواره سراسری آموزشگاههای آزاد سینمایی عنوان کرد: با توجه به این ظرفیت قابلتوجه، به نظر میرسید که باید مجال و فضایی برای ارائه این استعدادها فراهم شود. شما وقتی نهادی دارید که در حال تربیت سرمایه انسانی است و به موازات آن آثاری را نیز تولید میکند باید محلی برای عرضه و نمایهسازی این آثار هم داشته باشید؛ بنابراین برگزاری این جشنواره یک ضرورت ساختاری برای نهادی به نام آموزشگاههای سینمایی بود.
شفیعی افزود: آنچه در این سه روز رقم خورد، حاصل تلاش و زحمت مدیران آموزشگاهها بود و خوشبختانه استقبال خوبی هم از سوی هنرجویان رقم خورد. فکر نمیکردم که بعد از یک وقفه دوازده ساله، وقتی فراخوان جشنواره را منتشر کردیم بیش از ۱۳۰۰ هنرجو از آن استقبال کنند و اثر بفرستند. تازه امسال ما در رشتههایی مثل فیلمبرداری، چهرهپردازی، تدوین، گویندگی و... بخش مجزایی نداشتیم، در حالی که متقاضیان زیادی در این حوزهها داشتیم. امسال این بخشها در رشته فیلم کوتاه درنظر گرفته شدند، اما برای ادوار قبلی احتمال افزایش رشتههای بخش مسابقه وجود دارد.
وی گفت: اعضای هیئت انتخاب و هیئت داوران همگی اذعان داشتند که آثار قابلتوجهی به ویژه در بخش تولید فیلم کوتاه داشتیم که نشانههای خوبی از ظهور استعدادهای نو در سینمای ایران است. فارغ از جایگاه حقوقی من به عنوان دبیر جشنواره به عنوان یک علاقهمند به سینما میتوانم بگویم که جشنواره آموزشگاههای سینمایی این ظرفیت را دارد که حداقل به صورت دوسالانه ادامه پیدا کند و یک ضرورت فرهنگی محسوب میشود.
تبادل نظر معاونان سازمان سینمایی و مدیران آموزشگاهی
مدیرکل دفتر مطالعات، توسعه دانش و مهارتهای سینمایی اظهار کرد: روزهای پنجشنبه و جمعه هم علاوه بر رقابت هنرجویان و برگزاری کارگاههای آموزشی جلسات همفکری بین مدیران آموزشگاههای سینمایی و معاونین بخشهای مختلف سازمان سینمایی برگزار شد. فضای بسیار خوبی بود که معاونین سازمان سینمایی بدون واسطه پای صحبت مدیران و مدرسان آموزشگاههای سینمایی بنشینند. نظرات و انتقاداتی مطرح شد و از آن سو هم مدیران بخشهای مختلف سازمان سینمایی سیاستها و قوانین مهمی که باید رعایت شود را تبین کردند.
شفیعی تصریح کرد: به هر حال فضای سیاستگذاری و مدرسان و مدیران آموزشگاهی باید به هم نزدیک شوند تا شاهد شکوفایی نهادهای آموزشی سینما باشیم.
انتهای پیام/