سینما داریم اما فیلم برای اکران نداریم!
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، بحث اکران در سینمای ایران از مباحث ریشهدار است که گهگاهی با حواشی ریز و درشتی مواجه میشود. برخی از صاحبان آثار به گیرکردن فیلمهایشان پشت سد اکران اعتراض دارند و برخی دیگر به سانسبندی و سینماهای نمایشدهنده فیلمها معترضند.
از طرف دیگر سینماهای ممتاز و ویژه در کشورمان نیز همواره در اختیار فیلمهای پرفروش یا پربازیگر است و به همین دلیل بسیاری از آثار بعضا خوش ساخت قربانی مدل نامناسب نمایش فیلمها میشوند؛ اما سالهای اخیر و به واسطه تأسیس پردیسهای سینمایی شرایط تاحدودی فرق کرده و حالا اکثر شهرها سینماهای استاندارد و مناسبی دارند. در تهران نیز اکثر مناطق شهری دارای سینماهای باکیفیتی است که توانایی جذب مخاطب را دارند.
با این وجود هرازگاهی اعتراضات ریز و درشتی به نحوه اکران فیلمها و سانسبندی آثار مطرح میشود، اعتراضاتی که اکثر آنها از طرف تولیدکنندگان است. در راستای ارائه این مسائل گفتوگویی با محمدرضا فرجی مدیرکل دفتر توسعه زیرساخت و مطالعات سینمایی انجام دادیم که در ادامه میخوانید.
فرجی ابتدا با اشاره به روند روبه رشد ساخت سالنهای سینما در کشور گفت: در گذشته افولی در حوزه زیرساخت سالنهای سینمای کشور وجود داشت که در این سالها سینماگران، صاحبان آثار، تهیهکنندگان و به طور کلی اکثر کسانی که در پروسه تولید فیلمها نقشی دارند از آن ناراحت بودند و معتقد بودند فیلمشان به دلیل کمبود سینما آنطور که باید و شاید دیده نمیشود؛ اما خدارا شکر امروز سینما زیاد داریم و ساخت و سازها در این حوزه زیادتر شده است.
وی افزود: میخواهم به دفاتر پخش، تهیهکنندگان و کارگردانان سینمای ایران بگویم، فیلم بسازید که این حجم سالنها نیاز به فیلم جدید و خوب دارد. قبلا میگفتند فیلم داریم ولی سینما نداریم، امروز میگویم سینما داریم؛ اما فیلم نداریم!
مدیرکل دفتر توسعه زیرساخت و مطالعات سینمایی با اشاره به ساخت و سازهای اخیر در حوزه سینما اظهار کرد: بحث زیرساخت فنی و پشتیبانی ما به روزرسانی شده، به طوری که کشورهای همسایه درخواست دارند که در این رابطه با ما همکاری کنند و ما هم این آمادگی داریم که هماهنگیهای لازم را انجام دهیم تا موسسات فرهنگی و عمرانی ما به کشورهای همسایه سرویسدهی کنند و این امکانات را در آنجا نیز به کار ببرند.
اخلاقمداری نیاز اصلی هنرمندان جوان
باتوجه به برگزاری دومین جشنواره آموزشگاههای آزاد سینمایی در موزه سینمای تهران، از فرجی درباره این رویداد نیز سوالاتی پرسیدیم. وی در پاسخ به این پرسش که برگزاری این قبیل جشنوارهها چقدر در ارتقای سطح کیفی تولیدات سینمایی در سالهای آینده موثر است؟ گفت: این رویداد مربوط به آموزشگاهها و در حیطه آموزش است، هرچیزی هم که برای کشور، برای هنرمندان و نسل جوان ما آموزشی باشد قطعا پرورش هم در کنار آن وجود دارد. آموزشگاهها باید دیده شوند و به جوانان و نوجوانانی که نسل آینده هنر ما هستند انگیزه بدهند. بچههایی که باید از همین سنین به سینما بیایند، کمک کنند تا جایگاه هنر هفتم در ایران را بزرگ و بزرگتر کنند.
فرجی با اشاره به ارزش توجه به نسل جدید در سینما گفت: بحث بسیار مهمی که امروز خلاء بزرگی در آن حس میشود، بحث اخلاقمداری هنرمندان به ویژه در میان هنرمندان سینما است؛ البته منظورم این نیست که هنرمندان و سینماگران اخلاقمدار نیستند و باید آن را بیشتر رعایت کنند، مسئله توجه به اخلاق حرفهای و انسانی که در رأس امور قرار دارد، منظورم این است که هنرمندان جوان باید به هر چیز خوبی که به نفع کشور ما مردم ما و جامعه ما مفید است، توجه کنند. اخلاق را اگر بخواهیم برای سینمای ایران در نظر بگیریم قطعا هنر ما و هنرمندان ما پیشرفت زیادی خواهند کرد.
انتهای پیام/