دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رشید کاکاوند در گفت‌وگو با آنا:

سازهای اصیل ایرانی در حال نابودی هستند/تبلیغات برای موسیقی ایرانی خیلی کم است+ فیلم

سازهای اصیل ایرانی در حال نابودی هستند تبلیغات برای موسیقی ایرانی خیلی کم است+ فیلم
هنرمند سازهای کوبه‌ای عنوان کرد: براساس آماری که از ثبت نام در آموزشگاه موسیقی خود دارم می‌گویم که سازهای با اصالت ایرانی در حال فراموش هستند و تا چند سال دیگر شاید اصلا نامی از آنها هم نشنویم.
کد خبر : 880324

رشید کاکاوند عضو گروه موسیقی راما و نوازنده سازهای کوبه‌ای در گفت وگو با خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: من علاوه بر فعالیت در گروه راما دو گروه موسیقی هاناوا که دارای ارکستر بزرگ است و گروه کوچک کوبه‌ای افتتاح را نیز رهبری می‌کنم منتها تجربه‌ام در گروه راما خیلی متفاوت بود، آخرین نفری بودم که به گروه اضافه شدم . سال گذشته اجرای مهرداد پازوکی و صائب کاکاوند را دیدم و تجربه خوبی برایم شد.

وی با اشاره به ارکستربندی و سازبندی متفاوت این گروه گفت: واقعا انتخاب شعر و حساسیت مهرداد پازوکی برای اجرای قطعات خواب و آیینه برایم لذت بخش بود. من قطعه خواب در خواب را در این کنسرت تک نوازی کردم، یک جاهایی کار چون با دو دست با ضرب متفاوتی اجرا می‌شد، کار دشواری بود چیزی که کمتر دیده یا شنیده شده است.

کاکاوند با بیان اینکه فعالیت هنری‌اش را از سال ۷۵  آغاز کرده و از سال ۸۱  نیز تجربه هم‌نوازی دارد، گفت: مردم از سازهای کوبه ای اطلاعات زیادی ندارند به جهت اینکه این سازها ملودی ندارند و سخت می‌توان با آن ارتباط برقرار کرد ، هنرمند باید تمهیدی داشته باشد که مخاطب دچار کسالت نشود. 

وی در پاسخ به این سوال که چرا ساز تنبک تنها به عنوان زیرصدا استفاده می‌شود، گفت: متأسفانه این نگرش درباره تنبک هست منتها الان خیلی کمرنگ تر شده است و واقعا با تمهیداتی می‌توان از این نگاه سازهای کوبه‌ای را خارج کرد.

کاکاوند همچنین توضیح داد: گفتن این جمله که سازهای اصیل ما مثل نی در حال نابودی هستند کار دشواری است اما من طبق آماری که از آموزشگاه خودم دارم، میزان ثبت نامی‌های گیتار شصت برابر نی هستند، یعنی تقریبا ساز نی در حال نابودی است شاید تا چند سال دیگر اصلا چیزی از آن نشنویم و این‌ها همه ریشه دارند فقط هم مقصر موزیسین‌ها نیستند، تبلیغات برای سازهای ایرانی خیلی کم است. چرا ساز «کاخون» در یک روستای کوچک ما  اما چیزی از یک ساز ایرانی نی یا هر ساز دیگری در آنجا نشنویم، آیا در روستاهای اسپانیا هم اثری از سازهای ایرانی هست؟ خیر. باید در این عرصه‌ها ورود کرده و کار کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته