آموزش و پرورش ۱۹ هزار مربی پرورشی استخدام میکند
به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، رضا مراد صحرایی، وزیر آموزشوپرورش در شامگاه گذشته ۲۴ آبان ماه در بدو ورود به شهرکرد در جمع دانشآموزان هیئت انصارالمهدی (عج) شهرکرد حضور یافت و اظهار کرد: باید به یک اصل مهم برای ساخت آینده کشور اشاره کرد و آن این است که مدرسه قوی تضمینکننده کشور قوی است، هر کشوری که میخواهد قوی شود باید مدرسهاش را قوی کند.
وی با طرح این پرسش که مدرسه چگونه باید قوی شود؟ ادامه داد: معلمان قوی، دانش آموزان قوی و کادر و مدیران قوی از جمله عناصری هستند که مدرسه را قوی میکنند، اما اینها درون مدرسه است، بیرون مدرسه مسئله دیگری است که اهمیت بالایی دارد، لذا مدرسه قوی مدرسهای است که با خانوادهها، با مساجد، کانونها، ادارات و کارخانهها و صنایع نزدیک خود ارتباط برقرار میکند.
وزیر آموزشوپرورش تصریح کرد: به عبارت دیگر مدرسه قوی، یک هسته از شبکه است که اجزای این شبکه به شرط ارتباط با این هسته، هم خودشان قوی میشوند و هم مدرسه قوی میشود، لذا در سند تحول بنیادین آموزشوپرورش، مدرسه مهمترین نهاد تحولی تلقی شده است یا به عبارت دیگر، مدرسه راهبردیترین مکان تربیت دانشآموزان است، از این حیث مهمترین جایی است که آینده کشور را میسازد.
صحرایی گفت: این که گفته میشود هر مدرسه یک ایران کوچک است برای این است که از قوی شدن مدرسهها ایران قوی میشود. وقتی یک مدرسه در یک محلهای قوی است، یعنی آنکه هم با خانوادهها، با مساجد و با مدیریت محله ارتباط خوبی دارد و هم خود مدرسه قوی است، لذا این مدرسه مدرسهای میشود که دانشآموزان با عشق به مدرسه میروند و احساس میکنند که مؤثر هستند.
وزیر آموزشوپرورش افزود: در سند تحول بنیادین، مدرسه آنقدر مهم است که به عنوان نقطه اتکای دولت و ملت در پیشرفت و تعالی کشور معرفی میشود، این مسئله مهمی است، در این معنا اگر مدرسه قوی شود، همه چیز در کشور درست میشود. وقتیکه مدرسه قوی میشود، در گام اول، اجزای آن یعنی دانش آموزان قوی میشوند.
صحرایی با بیان اینکه مدرسه اگر امیدستان بشود، اولین کسی که امید در آنها ایجاد میشود، خود دانشآموزان هستند، اظهار کرد: کسی که امید داشته باشد و امید در دل او زنده باشد هیچ غیرممکنی جلوی راه او نیست.
وی با بیان اینکه مدرسه در یک محله باید تصمیمساز باشد، گفت: باید درب مدرسههایمان را به سمت محله باز کنیم، یعنی دانش آموزان، تشکلها و کانونهای دانشآموزی و انجمنهای دانشآموزی مسئولان را به مدرسه بیاورند و از او بخواهند، امکانات کشور پراکنده است، ولی کافی هم هست، مهم استفاده درست از آنهاست.
وزیر آموزشوپرورش ادامه داد: تصور کنید هیئت محله در کنار مساجد در مدارس برگزار شود، همه بچههای محله به مدرسه بیایند، گاهی پدر مادرها در کنار دانش آموزان به مدرسه بیایند، در مسائل مختلف به گفتگو بنشینند و بعد نماز جماعت برگزار شود، این مسئله باعث قوی شدن مدرسه میشود.
وی ادامه داد: مدرسه میتواند عامل پیوند و اتحاد و انسجام و هماهنگی بین همه نهادهای فرهنگی، اجتماعی و تربیتی شود، وزارت ارشاد، وزارت ورزش و وزارت بهداشت وقتی موفق هستند که از مدرسه شروع کنند، لذا اساساً اگر مدرسه قوی شود، پیش از اینکه حادثهای اتفاق بیفتد، ما قوی شدیم و کارمان پیش رفته است.
وی با قدردانی از عوامل و دانشآموزان هیئت انصارالمهدی (عج) شهرکرد، گفت: هیئت جایی است که دل انسان با صفا و رقیق میشود، حضرت آقا میفرمایند بچههایی که هیئت میروند عموماً سرزندهتر، بانشاطتر و موفقتری خواهند بود.
وزیر آموزشوپرورش افزود: یکی از کارهای مهم این بود که اردوگاهها را فعال کردیم، سال گذشته بیش از ۱۴ میلیون نفر-روز اردو رفتند، هر جا اردوگاهی بوده، دانشآموزان به آنجا رفتند. نزدیک ۵۰۰ هزار نفر نیز به اردوهای چندروزه رفتند.
صحرایی با اشاره به اینکه در این دولت موضوع هدایت تحصیلی بسیار جدی گرفته شد، بیان کرد: مهم این است که دانشآموزان به رشتهای بروند که هم علاقه دارند، هم استعداد دارند و هم آینهدار است.
وزیر آموزشوپرورش با بیان اینکه یکی از سیاستهای ما رونق فنی و حرفهای و هنرستانها است، تصریح کرد: امسال ۱۰۰ هزار نفر به هنرستان رفتند، این یعنی ۱۰۰ هزار نفر شغل را در کنار تحصیل، انتخاب کردند. ۹۵۰ هزار شغل در کشور ایجاد شد که بیش از ۵۰۰ هزار از دانشآموزان بودند، یعنی آموزشوپرورش در ایجاد اشتغال بهتنهایی به اندازه کل دولت نقش دارد.
صحرایی ادامه داد: یکی از کارهای مهم دیگر در این دولت، کتابخانههای کلاسی بود که هر کلاس یک کتابخانه داشته باشد که اول از روستاها این طرح شروع شد. در کنار کلاس درس، بیش از ۲۰ هزار کتابخانه کلاسی راهاندازی شد.
وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از طرحهای مهم آموزشوپرورش، طرح نماد است، گفت: طرحی به اسم نماد که به دلیل کرونا به فراموشی سپرده شده بود در این دولت احیا و اجرایی شد. ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار دانشآموز در این طرح پایش شدند.
وزیر آموزشوپرورش با اشاره به اینکه تعداد محدودی نیاز به مراقبت داشتند که ارجاع داده شدند، بیان کرد: برای این کار ۳۲ مرکز مشاوره داشتیم که به ۶۵۰ مرکز مشاوره افزایش یافتند.
وی با اشاره به وجود خبرگزاری پانا که تحت وزارت آموزشوپرورش فعالیت میکند، عنوان کرد: در این خبرگزاری بیش از ۶ هزار خبرنگار دانشآموز در حال فعالیت هستند که برای ۱۵۰۰ نفر آنها به تازگی دوره خوبی برگزار شد.
وزیر آموزشوپرورش با اشاره به اینکه یکی دیگر از کارهای مهم آموزشوپرورش، بحث سرودهای انقلابی بود، بیان کرد: برای این موضوع بیش از ۵ هزار گروه سرود در آموزشوپرورش ایجاد شد.
وی گفت: به قرآن و نماز نیز بیشتر از گذشته در آموزشوپرورش توجه کردیم، چرا که میدانیم قرآن و نماز اگر به مدرسه بیاید، ولو اینکه هیچ کار فرهنگی دیگری نشود، دانشآموزان بیمه میشوند و قوی میشوند.
صحرایی با اشاره به اینکه اردوهای راهیان نور و راهیان پیشرفت نیز در آموزشوپرورش تقویت شد، مطرح کرد: امسال یک میلیون نفر به این اردوها میروند.
وی افزود: طرح شهید عجمیان در سطح کشور اجرایی شده است که این استان در سطح کشور اول شد، شهید عجمیان از جمله شهدایی بود که سال گذشته ناجوانمردنه شهید شد، اما تبدیل به الگو شد، در این طرح شادابسازی ۱۰۰ هزار کلاس درس از طریق نوسازی، رنگسازی و ... در دستور کار قرار گرفت و همچنان هم ادامه دارد.
صحرایی ادامه داد: به کمک خود دانشآموزان و کمک سایر افراد، جشنوارهها و طرحهای مختلفی در طول دولت سیزدهم برگزار شد تا همه پای عرصه تعلیم و تربیت بیایند که البته باید همچنان ادامه یابند.
وزیر آموزشوپرورش با اشاره به استخدامیهای آموزشوپرورش، بیان کرد: امسال یک سال تاریخی خواهد بود و قریب به ۱۹ هزار مربی پرورشی استخدام میشوند.
انتهای پیام/