دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
وزیر علوم در هفتمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی:

علوم انسانی‌‌‌ برای توزیع متوازن استعدادها راهکار ارائه‌ دهند

علوم انسانی‌‌‌ برای توزیع متوازن استعدادها راهکار ارائه‌ دهند
وزیر علوم گفت: رشته‌های علوم انسانی باید راهکار‌های علمی برای توزیع متوازن استعداد‌ها در رشته‌های مختلف به مدیران اجرایی ارائه دهند.
کد خبر : 878689

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در افتتاحیه هفتمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی و ششمین جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی که امروز (دوشنبه، ۲۲ آبان ۱۴۰۲) در فرهنگستان علوم برگزار شد، اظهار کرد: امنیت و سلامت امری بسیار مهم است و امروزه مدعیان حقوق بشر و آزادی خواهان از جنایات غزه نه تنها می گذرند؛ بلکه حمایت همه جانبه هم دارند‌.

وی افزود: هدف از دانش و دینداری بحث آسایش و ارتقای روح و روان انسان است. رشته‌های علوم طبیعی تمام تلاش خود را می کنند تا بحث آرامش را برای انسان فراهم کنند؛ اما تلاش رشته های علوم انسانی اسلامی یاددهی استفاده از تکنولوژی و فناوری به انسان‌‌ها برای رسیدن به آرامش است‌.

زلفی گل تصریح کرد: سلامت روحی و روانی مکمل سلامت جسمی است؛ بنابراین نباید تنها به رشته‌‌‌‌های علوم تجربی توجه کنیم؛ بلکه علوم انسانی هم باید اهمیت پیدا کند.

وزیر علوم ادامه داد: باید شخصیت علمی بشری و جورچین علمی را به صورت یکپارچه ببینیم و بدانیم که هر رشته تکه‌ای از پازل علمی را تشکیل می‌دهد.

زلفی گل با بیان اینکه رشته‌های علوم انسانی باید راهکارهای علمی در جهت نبود متوازن استعدادها در رشته های مختلف به مدیران اجرایی ارائه دهند، تاکید کرد: شخصیت علمی کشور به جای متوازن بودن به سمت کاریکاتوری پیش می رود، در صورتی که نخبگان در کشورهای پیشرفته جذب علوم انسانی می‌شوند.

وزیر علوم ادامه داد: با توجه به اینکه فرهنگ هر جامعه‌ای بزرگ‌ترین سرمایه آن کشور است؛ بنابراین رشته‌های علوم انسانی کمک کننده تحقق قانون‌پذیری در جامعه هستند و پویش و پالایش و فرهنگ کشور را رقم می‌زنند.

زلفی گل گفت: اگر به دنبال جامعه الهی بر مبنای کنترل درونی هستیم، باید به علوم انسانی اسلامی توجه ویژه داشته باشیم.

وی اضافه کرد: علوم انسانی اسلامی در دنیا باید سرمشق باشد؛ اما اکنون مشق‌‌نویس است؛ بنابراین باید تمام تلاش خود را برای بهبود وضعیت به کار بگیریم.

زلفی گل افزود: کنگره بین‌المللی علوم انسانی باید به تقویت ارتباطات دانشمندان علوم اسلام در سراسر جهان بپردازد که این موضوع در وزارت علوم حائز اهمیت است. در نظام سنجش و انگیزش وزارت علوم باید ارتباطات بین دانشگاه‌ها و حوزه‌های علوم انسانی را قوی‌تر کنیم، در این زمینه امتیازات بیشتری را برای برون دادهای علمی و فناوری مشترک بین دانشگاهیان و حوزویان در نظر گرفته‌ایم؛ چراکه رتبه علمی بالاتری دارند.

وی اضافه کرد: از متولی کنگره علوم انسانی تقاضا دارم تا از سال بعد برای اداره بهتر روی نظام انگیزش و سنجش برون دادهای علمی سرمایه‌گذاری کنند؛ چرا‌که قوانین و مقررات فرهنگ ایجاد می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته