دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

فرهنگ‌سازی برای جوانی جمعیت مؤثر بود/ علت ترس از زایمان طبیعی

فرهنگ‌سازی برای جوانی جمعیت مؤثر بود  علت ترس از زایمان طبیعی
معاون آموزشی و پژوهشی بیمارستان اکبرآبادی گفت: باید همانطور که فرهنگ‌سازی قوی برای جوانی جمعیت داشتیم و توانستیم در مدت زمان کم افراد را به فرزندآوری تشویق کنیم در مورد زایمان طبیعی نیز فرهنگ‌سازی انجام شود.
کد خبر : 878635

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ آنچه سال‌های اخیر در میان مادران باردار رواج پیدا کرده، انجام عمل جراحی سزارین به هر قیمتی است. این رغبت به عمل جراحی سزارین که مخاطرات زیادی نیز به همراه دارد ، ناشی از بی‌اطلاعی از زایمان طبیعی، ترس مادران و فرهنگ‌سازی اشتباه است.

مژگان جاودانی مسرور متخصص زنان و معاون آموزشی و پژوهشی بیمارستان اکبرآبادی به خبرنگار گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا اظهار کرد: هر عمل جراحی که انجام می‌شود، مخاطره‌آمیز است. در بیمارستان به اینترن‌ها هم آموزش می‌دهیم که زایمان طبیعی را تبلیغ کنند. زایمان طبیعی یک زایمان فیزیولوژیک است که به جز برای کسانی که تنگی لگن دارند و خوشبختانه در کشور ما تعداد این افراد بسیار کم است، می‌تواند انجام شود.

وی افزود:  سزارین مثل هر عمل جراحی دیگر مخاطره آمیز است؛ اما زایمان طبیعی این عوارض را ندارد در نتیجه با توجه به عوارضی که ممکن است به دنبال عمل سزارین پیش آید، بهتر است تا حد امکان در صورتی که برای جنین مشکلی پیش نیاید  زایمان به صورت طبیعی و فیزیولوژيک انجام گیرد.

مسرور درباره اینکه آیا ترس از زایمان طبیعی موجب افزایش سزارین است، تصریح کرد: فرهنگ‌سازی مهم است، نباید  افراد را از سزارین ترساند؛ اما بانوان باید با امید زایمان طبیعی به بیمارستان بیایند، ممکن است فردی نیاز به سزارین داشته باشد؛ اما پزشک هیچ وقت بدون دلیل علمی تشویق به زایمان سزارین نمی‌کند. 

وی افزود: خوشبختانه مراکز مختلفی برای زایمان طبیعی وجود دارد و باید همانطور که فرهنگ‌سازی قوی برای جوانی جمعیت داشتیم و توانستیم در مدت زمان کم افراد را به فرزندآوری تشویق کنیم در مورد زایمان طبیعی و عمل سزارین هم فقط به دستور پزشک نه به اصرار مادر فرهنگ‌سازی انجام شود.

وی درباره اینکه شایعه شده است به اجبار، مادر را در بیمارستان نگه می‌دارند که مجبور به زایمان طبیعی شود، گفت: هیچ متخصص زنانی حاضر نمی‌شود این کار را بکند. اگر زایمان وارد دوره فعال شده باشد و زمان‌بر شود، عمل بسیار مخاطره آمیز می‌شود. این را همه متخصصان زنان می‌دانند و در کتاب ویلیامز نیز نوشته شده است. به این شکل نیست که خانمی درد بکشد و در انتها بگوییم حالا باید سزارین شود چون غیرعلمی و غیرمنطقی است و این مسئله را بعید می‌دانم.

فرهنگ‌سازی در فرزندآوری نتیجه‌بخش بود 

مسرور در پاسخ به این پرسش که آیا بعد از فرهنگ سازی که درباره زایمان طبیعی شد، تمایل به زایمان طبیعی نیز بیشتر شده است، گفت: تمایل به فرزندآوری بسیار بیشتر شده، حدود 13 سال در بیمارستان اکبرآبادی در حال خدمت هستم، در مقایسه با سه، چهار سال پیش تعداد مراجعان برای زایمان فرزند سوم، چهارم و پنجم بیشتر شده است. حتی  می‌بینیم فردی برای زایمان  فرزند دهم آمده بود که این یعنی فرهنگ‌سازی!

 معاون آموزشی و پژوهشی بیمارستان اکبرآبادی ادامه داد: فرزندآوری زیاد شده است، کسانی که فرزند سوم داشتند و بچه نمی‌خواستند حالا صاحب فرزند چهارم شده‌اند. 

 حکایت مشکلات بیمارستان اکبرآبادی 

مسرور درباره مشکلات بیمارستان اکبرآبادی گفت: حدود یک سال و نیم پیش بخش 16 تخته ما را به دلیل بازسازی اتاق زایمان به  بخش  دیگری منتقل کردند که 8 تخت زایمان داشت که متأسفانه در کشیک‌ها با توجه به مراجعه بیماران با  کمبود  تخت مواجه شدیم.  

معاون آموزشی و پژوهشی بیمارستان اکبرآبادی افزود:  مسئولان دانشگاه، اتاق عمل را دیدند  و متوجه وضعیت نامناسب آن شدند و با رایزنی‌هایی قرار شد تأمین اعتبار شود؛  اما نزدیک به یک سال است که اتاق عمل را به ما تحویل نداده‌اند. با وجود اینکه بیمارستان اکبرآبادی تنها بیمارستان زنان و زایمان در جنوب شرقی تهران است و نسبت به سه، چهار سال قبل بسیار بهتر شده، اما فقط دو اتاق عمل داریم که هم باید عمل زایمان، هم ژنیکولوژی و هم نازایی انجام شود، این در حالی است که مراجعه کننده نازایی بسیار داریم. 

وی ادامه داد: با مساعدتی که شد و دانشگاه هزینه این اتاق را داد، قرار است تا آخر آبان اتاق عمل در اختیار پزشکان  قرار گیرد، دو مسئله مهم برای بیمارستان زنان اتاق عمل و تجهیز بخش است.

بیمارستان اکبرآبادی کجاست؟

مرکز آموزشی درمانی شهید اکبرآبادی آذر ۱۳۱۹ هجری شمسی به عنوان بنگاه حمایت از مادران و نوزادان و زنان باردار و بینوایان راه‌اندازی شد. واگذاری این زایشگاه به تشکیلات منطقه شرق بهداری استان تهران در تاریخ ۳۰/‏۱۰/‏۱۳۶۰‬ و با تشکیل وزارت بهداشت و بر اساس صورت جلسه مشترک مورخ ۱۳/‏۰۵/‏۱۳۶۵‬ بین رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران و مدیرعامل سازمان منطقه‌ای بهداری استان تهران به دانشگاه واگذار شد و از آن تاریخ تاکنون، این بیمارستان به عنوان یک مرکز آموزشی و درمانی به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته