دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

بازیگر «محمد رسول الله» و سیستم استراسبرگ در نمایش «اکتبر 1942، پاریس»

بازیگر نمایش «اکتبر 1942، پاریس» معتقد است که جریان نظام‌مند کارگردانی و تمرکز گروه بازیگران حین اجرای نقش‌ها از مهم‌ترین ویژگی‌های این اثر نمایشی است که می‌توان به آن اشاره کرد.
کد خبر : 87857

به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از روابط عمومی مجموعه تئاتر شهر، فرداد صفاخو بازیگر شخصیت «هانری» نمایش «اکتبر 1942، پاریس» درباره انگیزه‌ها و دغدغه‌های حضورش در این اثر نمایشی توضیح داد: مسعود موسوی از جمله هنرمندانی است که از دوره دانشگاه زمانی که با او هم دوره بودیم شناخت کاملی از او داشتم و این شناخت و دوستی تا زمانی که هر دو در دانشگاه به عنوان مدرس حضور داریم ادامه داشته است. بنابراین همین موضوع می تواند بهانه خوبی برای یک همکاری لذت بخش نمایشی باشد که البته کیفیت خوب نمایشنامه و شخصیت «هانری» نیز عنصر موثری برای حضورم در این نمایش بود.


وی ادامه داد: من بعد از حضور در پروژه سینمایی «محمد رسول الله» که حضور در آن واقعا برایم افتخاری بود، به دلیل برخی از مسائل دلزده شدم و ترجیح دادم تا آنجا که امکان دارد از حضور در کار تصویر پرهیز کنم و فعالیت های خود را روی تدریس در دانشگاه و بازیگری تئاتر ادامه دهم. البته هم اکنون مشغول برنامه ریزی و کار بر روی یک پروژه درباره شاهنامه هستم که در فضای گینس اجرای می شود و اگر خدا بخواهد تا سال دیگر اطلاعات جزیی این پروژه برای علاقه مندان اطلاع رسانی می شود. البته پروژه ترکیبی دیگری نیز در برنامه هایم قرار گرفته که این بار با ترکیبی از انیمیشن، سینما و نقاشی تولید می شود و تصور می کنم در نوع خود می تواند پروژه متفاوتی به حساب آید، به هر حال در این مدت شرایط به گونه ای است که دوست دارم بیشتر روی این فضا به ویژه تئاتر تمرکز داشته باشم.


صفاخو درباره واکنشی که از سوی تماشاگران با اغاز اجرای نمایش «اکتبر 1942، پاریس» انجام گرفته، بیان کرد: بسیاری از شاگردانم در دانشگاه های مختلف می دانند که حوزه تخصصی من در عرصه بازیگری سیستم لی استراسبرگ است که همواره به دانشجویانم در دانشگاه تاکید می کنم که شکل و شمایل درستی از این سیستم را در بازیگری اجرا کنند. بنابراین برای این قشر از دانشجویان جالب است که ببینند من این فضایی را که در کلاس درس به آنها بازگو می کنم و بر ضرورت اجرای آن هم تاکید دارم، چگونه است؟ که خوشبختانه تا امروز با مورد منفی روبه رو نشدم. این در حالی است که تماشاگران غیر متخصص نیز تا این لحظه واکنش مثبتی به اجرای نمایش نشان دادند.


این بازیگر تئاتر و سینما در بخش دیگری از صحبت های خود تصریح کرد: داستان نمایش «اکتبر 1942، پاریس» بر خلاف خیلی از نوشته های نمایشی با اتفاقات بسیار پر افت و خیزی آغاز می شود و به ترتیب که از روند داستان می گذرد فضا آرام تر می شود. همین موضوع فشار بسیار مضاعفی را به بازیگران وارد می کند که خوشبختانه اجرای این فضای ملتهب، پربحران و پرفشار تا به امروز در ذهن بیننده نیز دیده شده است. ضمن اینکه در این مدتی که تعدادی از دوستانم به دیدن اجرای ما به تالار سایه آمدند به دلیل همین تمرکز و تسلطی که گروه بازیگران برای ایفای نقش های خود داشتند این طور قلمداد می شد که نمایش گویی سه ماه است روی صحنه است. به اعتقاد من این بازخورد نشات گرفته از نظمی است که من طی این روزها آن را دوست دارم و امیدوارم تا آخرین روز اجرا نیز ادامه پیدا کند.


وی افزود: مسعود موسوی از جمله کارگردانانی است که به اعتقاد من در این سال ها به پختگی کامل رسیده. او کارگردانی است که بازیگران برای وی فرقی ندارند به همین منظور شما در کارگردانی این هنرمند یک دستی و نظامی را می بینید که قابل بررسی است. من هم در این نمایش سعی کردم مانند موم در دستان کارگردان حضور داشته باشم اما در همین سعی هم کردم تا سیستم «لی استراسبرگ» را تا آنجا که شده روی نقش پیاده کنم.


نمایش «اکتبر 1942، پاریس» نوشته میلاد حسینی، کارگردانی سید مسعود موسوی و بازی (به ترتیب حروف الفبا) معصومه آقاجانی، شیوا خسرو مهر، ریحانه سلامت، فرداد صفاخو، صالح میرزا آقایی ، رسول نقوی هرشب غیر از شنبه ها ساعت 19 در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر میزبان علاقه مندان تئاتر است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته