دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 آبان 1402 - 06:45

نقدی بر عملکرد ضعیف کمانداران؛ تیروکمان ایران هر روز دورتر از سهمیه المپیک

نقدی بر عملکرد ضعیف کمانداران؛ تیروکمان ایران هر روز دورتر از سهمیه المپیک
تیم‌های ملی تیر و کمان مردان و زنان ایران زمان زیادی است که رنگ موفقیت را در میادین بین المللی به خود ندیده اند.
کد خبر : 878407

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا،  با این که مسئولان فدراسیون تیروکمان بیشتر از یک سال است هدایت تیم‌های ملی ریکرو و کامپوند را به یکی از مربیان اسم و رسم دار کره‌ای این رشته سپرده اند، اما کمانداران کشورمان طی این مدت نتوانستند به خروجی قابل قبولی دست پیدا کنند. تیم‌های ملی کامپوند و ریکرو در حالی امسال را با کسب نتایج ضعیف در کاپ جهانی شانگ‌های و کاپ آسیایی سنگاپور شروع کردند که انتظار می‌رفت به مرور زمان و با آشنایی هر چه بیشتر مربی کره‌ای با ملی پوشان، شرایط برای بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو جور دیگری رقم بخورد. بازی‌هایی که مهمترین رویداد قاره محسوب می‌شود و همواره از حساسیت زیادی برای تیم‌های شرکت کننده برخوردار است. در حالی که غلامرضا شعبانی بهار، رییس فدراسیون تیروکمان از مدت‌ها قبل نوید این را داده بود که کمانداران ایرانی در بازی‌های هانگژو روی سکو خواهند رفت، اما در این میدان مهم هم هیچ دستاوردی نداشتند و با ناکامی به کشور بازگشتند.

 ملی‌پوشان پیش از اعزام به بازی‌ها در یک اردوی ۲۰ روزه در کره جنوبی حضور داشتند تا از آمادگی کامل برخوردار شوند، اما عملکرد ۱۰ ملی‌پوش کامپوند و رویکرو در این دوره از بازی‌ها به گونه‌ای بود که همگی نفرات در بخش انفرادی و میکس کامپوند و ریکرو حذف شدند!

وقتی رییس فدراسیون گریه کرد

ناکارآمدی مسئولان فدراسیون تیروکمان در توجیه عملکرد ضعیف تیم‌های ملی کامپوند و ریکرو در بازی‌های آسیایی وقتی به چشم آمد که شعبانی بهار در اظهار نظری نسجیده این ناکامی را به مشکلات روحی و روانی ورزشکاران ربط داد. البته که این تمام ماجرا نبود و رییس فدراسیون تیروکمان در رفتار عجیب دیگری در واکنش به نتایج کسب شده در هانگژو در مقابل اصحاب رسانه  گریه کرد. انتشار فیلم گریه شعبانی بهار در فضای مجازی و رسانه‌های ورزشی بازتاب منفی زیادی را به دنبال داشت.

ایران از سهمیه المپیک دور شد

حالا، اما حضور ناامید کننده تیم‌های ملی کامپوند و رویکرو در رقابت‌های قهرمانی آسیایی تایلند که حکم انتخابی بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس را نیز به همراه داشت، خبرساز شده است. مسابقات قهرمانی آسیا در بخش انفرادی در حالی برای  نمایندگان ایران پیگیری شد که همه ملی پوشان کشورمان در کمان کامپوند و ریکرو از دور رقابت‌های حذف شدند. تیم‌های ریکرو مردان و زنان و تیم کامپوند مردان نیز به همین شکل از صعود به مراحل بالاتر بازماندند. رقابت‌های انتخابی المپیک که تنها در کمان ریکرو برگزار می‌شود نیز در شرایطی انجام شد که باز هم کمانداران ایرانی به توفیقی نرسیدند. در این بخش سهمیه المپیک تنها به فینالیست‌های مسابقات توزیع می‌شود. به این صورت که به هر کشور یک سهمیه تعلق می‌گیرد.

در بخش ریکرو مردان محمدحسین گلشنی در مرحله یک چهارم نهایی مسابقات به مصاف کمانداری از عربستان رفت و با نتیجه ۷ بر ۳ به پیروزی رسید و راهی دیدار نیمه‌نهایی شد. وی در نیمه‌نهایی با نتیجه ۶ بر صفر مقابل کمانداری از هند شکست خورد. گلشنی در دیدار رده‌بندی با نتیجه ۶ بر ۲ مقابل نماینده هنگ‌کنگ شکست خورد و چهارم شد و از رسیدن به سهمیه المپیک بازماند. صادق اشرفی در مرحله یک چهارم نهایی مسابقات به مصاف کمانداری از هند رفت و با نتیجه ۶ بر صفر شکست خورد و از صعود به نیمه‌نهایی و کسب سهمیه المپیک پاریس بازماند.نمایندگان هند و چین تایپه با صعود به فینال، سهمیه المپیک را کسب کردند.

نقدی بر عملکرد ضعیف کمانداران؛ تیروکمان ایران هر روز دورتر از سهمیه المپیک

در بخش ریکرو زنان یسنا پورماهانی نشان برنز مسابقات کسب سهمیه المپیک را کسب کرد. یسنا پورماهانی در مرحله یک چهارم نهایی مسابقات کسب سهمیه در بانکوک تایلند با برتری ۶ بر ۲ مقابل کمانداری از ویتنام به نیمه‌نهایی صعود کرد. وی در نیمه‌نهایی با نتیجه ۷ بر۳ مغلوب حریفی از مالزی شد و از صعود به فینال و کسب سهمیه المپیک پاریس بازماند. مبینا فلاح در مرحله یک چهارم نهایی با برتری ۶ بر ۵ مقابل کمانداری از تایلند به نیمه‌نهایی راه یافت. او در نیمه‌نهایی در تیر طلایی و با نتیجه ۶ بر ۵ مقابل کمانداری از ازبکستان شکست خورد و از صعود به فینال و کسب سهمیه المپیک پاریس بازماند. در دیدار رده بندی مسابقات کسب سهمیه المپیک در بانکوک تایلند، یسنا پورماهانی با نتیجه ۷ بر ۳ مقابل مبینا فلاح به پیروزی رسید و صاحب نشان برنز شد. کماندارانی از مالزی و ازبکستان با صعود به فینال سهمیه المپیک را کسب کردند.

تنها یک مسیر دشوار باقی مانده

با توجه به نتایجی که کمانداران ایرانی در تایلند به دست آوردند تنها یک مسیر دیگری برای المپیکی شدن پیش روی آن‌ها قرار گرفته و آن هم جام جهانی ترکیه است.این رقابت‌ها سال آینده برگزار خواهد شد و طی آن سهمیه‌های باقی مانده المپیک میان کمانداران توزیع خواهد شد. آنچه مسلم است رقابت در سطح جهانی برای کمانداران ایران نمی‌تواند به قدری نتیجه بخش باشد که با کسب سهمیه المپیک همراه باشد؛ بنابراین تمرکز تیروکمان ایران برای دستیابی به این سهمیه باید روی قاره آسیا  می‌بود که از دست رفت. البته که آن‌ها پیش از این و در دو رویداد بازی‌های آسیایی و جام جهانی آلمان هم این فرصت را داشتند که خود را مسافر پاریس کنند، اما آن‌ها هم از دست رفت.

ایران در جام جهانی آلمان با مشکل ویزا مواجه شد و نتوانست روادید سفر به این کشور را برای ورزشکارانش بگیرد. در بازی‌های آسیایی هم سهمیه المپیک به نفرات قهرمان  در هر یک از بخش‌های انفرادی مردان و بانوان و میکس دوبل تعلق می‌گرفت که کمانداران کشورمان در این مسیر هم بدون توفیق بودند.

چه کسی مقصر ناکامی هاست؟

با توجه به عملکرد دور از انتظاری که تیم‌های ملی تیروکمان مردان و زنان ایران در یک سال اخیر از خود به جا گداشتند لازم و ضروری است که متولیان ورزش کشور نظارت دقیق تری روی این فدراسیون داشته باشند تا هر چه سریعتر تدبیر لازم برای برون رفت این رشته مدال آور از شرایط بحرانی حاصل شود. سال گذشته بود که پنج ملی پوش رشته کامپوند در اعتراض به سوء مدیریت رییس این فدراسیون اردو‌ها را ترک کردند و خواستار برکناری شعبانی بهار شدند. اهالی این رشته معتقدند شعبانی بهار کارایی لازم را برای اداره این فدراسیون ندارد. شعبانی بهار دوره دوم ریاست چهارساله خود بر تیروکمان را سپری می‌کند در آخرین نشست خبری خود از مخارج میلیاردی برای طرح شکایت در پرونده رئیس سابق این فدراسیون پرده برداشت. این در حالی است که منتقدان شعبانی بهار می‌گویند در شرایطی که فدراسیون در مشکلات مالی دست و پا می‌زند و پول تامین سفر‌های تیم‌های ملی را ندارد در شش ماهه اول سال ۴ بار با هزینه‌های هنگفت به چین سفر کرده است!

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته