دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 آبان 1402 - 10:06

شعبانی بهار: اشک‌های من به خاطر ضعف نبود بلکه به خاطر همدردی بود!/هونگ: یک پنجاهم چین و کره هم نیستیم

شعبانی بهار: اشک‌های من به خاطر ضعف نبود بلکه به خاطر همدردی بود! هونگ: یک پنجاهم چین و کره هم نیستیم
رئیس فدراسیون تیر و کمان گفت: بعضی‌ها تهدیدآمیز گفتند اگر هونگ برود، شاید ما خیلی تمایلی به کار در تیم ملی نداشته باشیم.
کد خبر : 880313

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا،غلامرضا شعبانی‌بهار در نشست خبری در مورد وضعیت فدراسیون تیروکمان اظهار کرد: بعد از به‌کارگیری هونگ به‌عنوان سرمربی تیم‌های ملی از اوایل مهر سال قبل تاکنون یک سال و ۲ ماه گذشته و بخش عمده‌ای از وقت وی صرف آمادگی ورزشکاران شده. عمده مسابقات ما از امسال برگزار شد و پارسال به دلیل شرایط خاص و احکام حقوقی و بدهکاری‌های ۲ دوره قبل از من که بود، باعث شد از حساب‌های ما برداشته شود و بودجه ما را هم به تبصره ۱۴ منوط کرده بودند که تاخیر در پرداخت داشت. بخشی از بودجه پارسال را در فروردین ۱۴۰۲ گرفتیم. پارسال سال سخت و کم رویدادی داشتیم، ولی از ابتدای امسال مسابقات متعددی نظیر کاپ جهانی، آسیایی، بازی‌های آسیایی و قهرمانی آسیا شرکت کرده‌ایم. تحلیل فنی مسابقات را هونگ انجام می‌دهد، ولی ما از منظر مدیریتی جمیع شرایط را در حد قهرمانی حاضر کرده بودیم، چون نگاه نتیجه‌گرا داشتیم.

وی در مورد وضعیت سرمربی تیم ملی گفت: تصمیمات ما بر اساس ارزیابی‌های میدانی و مصوبات هیات‌رئیسه است. بعد از نتایج بلافاصله یکی از اعضای هیات‌رئیسه را مکلف کردم که با ۸ تیرانداز ریکرو برای ارزیابی سرمربی صحبت کند. بالای ۹۰ درصد از عملکرد هونگ راضی بوده‌اند و بعضی‌ها تهدیدآمیز گفتند اگر او برود، شاید ما خیلی تمایلی به کار در تیم ملی نداشته باشیم. جمع‌بندی کلی ما بر این بوده با وی ادامه بدهیم. دیروز و پری‌روز با اعضای هیات‌رئیسه هم حرف زدم و نظرات را به گوش‌شان رساندند که آن‌ها بدون رای مخالف، موافق ادامه کار و تمدید قرارداد هونگ حداقل تا خرداد سال ۱۴۰۳ بوده‌اند. اگر چه تامین منابع مالی دشوار شده، ولی وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک در آخرین مرحله کسب سهمیه همراهی کنند.

وی درباره مبلغ قرارداد با هونگ گفت: قرارداد اولیه ما با ایشان ۷۰۰۰ یورو بود، ولی به او گفتیم کمی مشکل داریم، یک مرحله ۵۰۰۰ تا می‌بندیم و یک مرحله ۶۰۰۰ تا؛ بنابراین این دفعه با ۶۰۰۰ یورو یا معادل ریالی‌اش با هونگ قرارداد بسته‌ایم.

رئیس فدراسیون تیر و کمان درباره برنامه فدراسیون برای مسابقات پیش رو بیان کرد: تمرکز صددرصدی ما الان روی ریکرو است، چون فصل المپیک هستیم، ولی کامپوند ما هم مهم است، چون مقام و افتخار جهانی و آسیایی داریم. ظرفیت‌های زیادی در کامپوند هم داریم و حتما به این بخش می‌پردازیم و برنامه داریم. مسابقه هم بخواهیم، اعزام می‌کنیم و کم‌توجه نیستیم. مسابقه‌ای که برای ریکرو بر اساس تقویم داریم، کاپ مرحله اول در بغداد است که اواخر بهمن است. برنامه‌ریزی می‌کنیم با نظر مربی اگر باشد، چگونه شرکت کنیم.

شعبانی بهار درباره جداسازی پاراتیر و کمان از این فدراسیون گفت: پاراتیروکمان پاره تن ماست. بعضی‌وقت‌ها تصمیم مدیریتی گرفته می‌شود و حس می‌کنم می‌شود این مسئولیت را پارالمپیک به‌عهده بگیرد یا اگر ضعف و اشکالی هست، شاید توانایی و ظرفیت‌های آنان بیش از ماست. پاراتیر و کمانی که من تحویل گرفتم با ۲ مدال طلا، ۲ نقره و یک برنز جاکارتا تحویل گرفتم. حالا تصمیم گرفته شده به موطن اصلی‌اش برگردد که با ۵ مدال طلا، یک نقره و ۳ برنز تحویل دادم. این همه‌اش کار ما هم نبوده و همه در آن نقش داشته‌اند. فرض بعضی از ورزشکاران و مسئولین پارالمپیکی بر این است که می‌توانند بهتر از این اداره کنند. باید می‌گفتم شما را به خیر و سلامت، این فرزندم بهتر کار کند.

وی درباره بحث بودجه فدراسیون گفت: تا به امروز نزدیک به صددرصد از بودجه ما از کمیته ملی المپیک به‌هنگام پرداخت شده، اما وزارت ورزش نه. نسبت به ماه‌هایی که سپری شده، وزارت عقب است. ما بودجه اضافه نمی‌خواهیم و به‌شکل ماهانه تخصیص ما را بدهند. خواهشم این است به داد فدراسیون ما برسند، چون مشکلات زیادی داریم و هنوز منابع مالی مربی را تهیه نکرده‌ایم. به اندازه سهم ۸ ماه ما را بدهند و عنایت ویژه کنند. وزارت تاکنون نزدیک ۵۵ درصد به ما داده در صورتی که در ماه نهم سال هستیم.

رئیس فدراسیون تیر و کمان درباره انتقادات زهرا نعمتی از شخص وی و فدراسیون گفت: ورزشکار یک عنصر فقط ورزشی نیست؛ عنصر موثر در جامعه و عنصر فرهنگی است. اگر انتقادی هم دارند، شاید بخش عمده‌ای درست باشد و شاید هم نه؛ بنابراین ورزشکار حق مصاحبه را دارد. درباره آنان خیلی سخت نمی‌گیریم و آن‌ها اختیار آزادانه دارند. خوشبختانه مربی ما خیلی با رسانه‌ها وقت نمی‌گذارد و کاری ندارد مگر این که خودمان انتقال بدهیم. اگر هر موضوعی باشد، هونگ با من مشورت می‌کند و مشکلی نیست. این که حساسیت یا اثر بازدارنده داشته باشد، نخواهد داشت.

رئیس فدراسیون تیراندازی با کمان در مورد اینکه مشکلات روحی روانی بچه‌ها در بازی‌های آسیایی هانگژو چه بود، گفت: تیم باید به یک باور جدی برسد که می‌تواند قهرمان شود. بچه‌های ریکرو ما فکر قهرمانی نداشتند و در ۴، ۵ سال گدشته همیشه بازنده بودند. مربی هم خیلی با این‌ها صحبت می‌کرد و می‌گفت باید باور قهرمانی داشته باشید و اگر این نباشد هرچه هم تیر بزنید به قهرمانی نمی‌رسید، اما وقتی به مسابقات رفتند و ظرفیت خود را دیدند، متوجه شدند که قهرمانی دور از دسترس نیست. تیم میکس ما برای اولین بار در تاریخ بازی‌های آسیایی چهارم شد. از رسانه‌ها گلایه داریم که چرا برجسته نکردند. این نتیجه برای شخص من نبود. 

شعبانی بهار در مورد انتظارات کمیته قبل از اعزام به هانگژو با توجه به کاروان کیفی و عدم موفقیت تیروکمان گفت: براساس ارزیابی کمیته ملی المپیک یک برنز برای ما پیش بینی کرده بودند که در نهایت چهارم شدیم. ما برای باخت نرفته بودیم و ته دلم بهتر از این بود. همین تیم، چین را ۶ بر صفر برد و همه تبریک می‌گفتند و تعجب کرده بودند. احساس می‌کنم که ورزشکاران ما به یک مرحله بالندگی رسیده بودند. البته تجربه قهرمانی می‌توانست به آن‌ها کمک کند. واقعا خیلی زحمت کشیده بودند. برخی هم گفتند به جای اینکه گریه کنید، به برنامه ریزی فکر کنید. البته این اشک‌های من به خاطر ضعف نبود بلکه به خاطر همدردی بود. ما باید با ورزشکاران هم پا باشیم و نمی‌توانیم بی تفاوت باشیم.

شعباني بهار در خصوص اردوهای خارجی گفت: تعدد برنامه و تشكيل اردوهاي خارجي بستگي به منابع مالي دارد و كارهاي مالي مربوط به قهرماني را به كمك وزارت ورزش منوط كرديم. كمترين اعزام سه ميليارد هزينه دارد. كل بودجه ما را امسال ١٤ ميليارد و ٩٠٠ ميليون تومان بستند. اگر ٥ اعزام داشته باشيم اين ١٥ ميليارد رفته است. اين رشته تجهيزات محور است و قبل از بازي ها يك ميليارد تير گرفتيم. بچه هاي ما برخي مواقع در مسابقات خودشان همان جا تير را مي خرند و ديگر ماليات نمي دهند. ما اگر مربي خارجي نداشته باشيم جوابگوي رشته ما نيست چون اين رشته تكنيك هاي خود را دارد.

هونگ: یک پنجاهم چین و کره هم نیستیم

به گزارش آنا، در ادامه نشست هونگ مربی کره‌ای صحبت کرد و درباره سطح تیروکمان ایران با سایر کشور‌ها اظهار داشت: از خیلی از لحاظ اگر بررسی کنیم، از نظر بودجه چین و کره خیلی بهترند. ما یک پنجاهم آن کشور‌ها هم نیستیم. تعداد پشتوانه ورزشکاران آن کشور‌ها هم خیلی بهتر است و سازماندهی از مدارس دارند. این تفاوت منطقی است. تیروکمان ورزش مدال‌آور المپیکی چین و کره است، اما در ایران نه. در ایران محبوبیت این رشته بین مردم بالا نیست و در چین و کره خیلی زیاد است. الان به‌عنوان مربی و فدراسیون، باید تیمی باشیم که تیروکمان را مدال‌آور کنیم.
وی با اشاره به اهمیت پایه‌ها گفت: مربیانی که به رده‌های پایه یاد می‌دهند، کافی نیستند. ورزشکاران ایران که در تیم ملی‌اند، به عنوان ورزش تفریحی شروع کرده و با مقداری تلاش به تیم ملی رسیده‌اند. برنامه‌ریزی برای پایه از همه مهم‌تر است.

سرمربی تیم‌های ملی تیر و کمان درباره اهدافش از حضور در ایران گفت: در تمام دوران ورزشی‌ام مسابقه‌ای نبوده که شرکت نکنم به‌جز المپیک. ۲۶ سال ورزشکار بودم و رویای این را داشتم که به المپیک بروم. به عنوان یک مربی رویای حضور در المپیک داشتم و برای حضور در المپیک به ایران آمدم.

وی درباره ناکامی تیر و کمان ایران در بازیهای آسیایی گفت: در مرحله مقدماتی به امتیاز مطلوب رسیدیم ولی در مرحله حذفی با اشتباهات فردی، مدالی که قول داده بودیم از دست رفت. تیروکمان هم فنی، قدرت بدنی، قدرت ذهنی و تیم‌ورک اهمیت دارد و همه باید دست به دست هم بدهند تا نتیجه‌ای بگیریم. نسبت به قبل پیشرفت خوبی داشتیم ولی از نظر روحی و ذهنی هنوز مشکل داریم. خیلی وقت‌ها در مسابقات اخیر فقط برای یک تیر بازی را از دست دادیم. قصد داریم روی این مشکلات کار کنیم و آن را برطرف کنیم.

سرمربی کره ای تیر و کمان در پاسخ به این سئوال که آیا تیر و کمان ایران می تواند سهمیه المپیک را کسب کند، گفت: از نظر شخصی‌ام اگر با همین سیستم پیش برویم، امیدوار به کسب سهمیه هستم. اگر در تورنمنت‌های اخیر مدال نگرفتیم، توجیه نمی‌کنم. الان یک‌سری از تیم‌ها سهمیه انفرادی المپیک گرفته‌اند و اگر هر کدام از آنان سهمیه تیمی بگیرند، شانس ما بالاتر می‌رود. ما دوست داریم سهمیه تیمی بگیریم.

سرمربی تیم ملی تیر و کمان درباره انتخاب نفرات تیم ملی برای مسابقات پیش رو بیان کرد: انتخابی کامپوند ما آخر هفته است. یک دوره مقدماتی و یک دوره حذفی داریم که انتخاب می‌کنیم. در اردوی انتخابی باز هم رکوردگیری داریم و حذفی خواهیم داشت. در نهایت تعداد نفرات لازم را برداشته و ادامه می‌دهیم.

وی با اشاره به روند پیشرفت کمانداران گفت: سال قبل میانگین رکوردها، ۲۹۰ تحویل گرفتیم اما الان در اردوها پسرها بالای ۳۴۰ می‌زنند و دختران هم پیشرفت خوبی دارند و به ۳۳۰ رسیده‌اند‌. در مسابقات قبل از من بچه‌ها حداقل نفری ۲۰ امتیاز بالا آمده‌اند. رکورد ایران هم بعد از ۱۳ سال توسط گلشنی شکسته شده و شعبانی هم در بازی‌های آسیایی آن را شکست. این رکورد ۶ بار امسال شکسته و این نشان از پیشرفت رکوردی دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته