دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

تغذیه بزرگترین چالش لژیونر‌ها در منچستر/ «مغز متفکر بارسلونا» چطور نزد آبی آسمانی‌ها زنده ماند؟

تغذیه بزرگترین چالش لژیونر‌ها در منچستر  «مغز متفکر بارسلونا» چطور نزد آبی آسمانی‌ها زنده ماند؟
ستاره خط میانی بارسلونا و تیم ملی آلمان سال‌ها در شهر منچستر برای «آبی و آسمانی ها» بازی کرد و به تجارب زیادی رسید؛ از جمله این که بزرگترین چالش برای لژیونر‌ها در این شهر، موضوع مهم تغذیه است.
کد خبر : 877749

به گزارش خبرنگار گروه ورزش خبرگزاری علم و فناوری آنا، «ایلکای گوندوغان» مدت زیادی نیست که به عضویت بارسلونا درآمده است. در تاریخ ۲۶ ژوئن سال جاری (۵ تیر ۱۴۰۲) ستاره ۷ سال گذشته تیم منچسترسیتی به عنوان «بازیکنی آزاد» با کاتالان‌ها قرارداد بست.همان موقع بود که بازیکن ۳۳ ساله هجدهمین بازیکن آلمانی تاریخ «آبی و اناری ها» شد. 

هافبک پاسور، جنگنده و گلزن با کوله باری از تجربه راهی نیوکمپ شد تا تمام آنچه را که در فوتبال تجربه کرده، در اختیار بارسلونایی قراردهد که تحت هدایت ژاوی قصد بازگشت به دوران طلایی گذشته را دارد.از آن زمان تاکنون، وی به سبک بازیکنان ژرمنی، با نظم عالی در تمرینات تیم لالیگایی شرکت کرد و در مسیر بالابردن کیفیت کاری یارانش سعی و تلاش کرد.

بازیکن سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ بروسیادورتموند در این مدت برای تیم فصل جدیدش، تاکنون یک گل زده و ۲ پاس گل نیز داده است. به باور ژاوی و بسیاری از کارشناسان گوندوغان به یکی از ستون‌های موفقیت تیم تبدیل شده است. حتی مربی جوان می‌گوید این چهره «مغز متفکر» تیمش است.
حالا بازیکن کهنه کار آنقدر در بازی تیمش، حل شده که حتی بعد از باخت چند روز قبل در ال کلاسیکو، به خاطر ناکامی مقابل کهکشانی ها، زانوی غم به بغل می‌گیرد و چنانکه دیده شد، از برخی بازیکنان ایراد می‌گیرد.

تغذیه بزرگترین چالش لژیونر‌ها در منچستر/ «مغز متفکر بارسلونا» چطور نزد آبی آسمانی‌ها زنده ماند؟

او معتقد بود برخی از بازیکنان به اهمیت چنین دیدار بزرگی واقف نبوده و برای آن دوئل حیثیتی از خود بسیار باید مایه می‌گذاشتند. از این رو بود که عنوان کرد انتظار غم و اندوه بیشتری را در رختکن بعد از شکست تیمش داشته است. گوندوغان این حس تعلق و تعصب به پیراهن تیمی را قبلا در تیم‌های بوخوم، نورنبرگ، دورتموند و منچسترسیتی یادگرفته است. به خصوص نزد سیتیزن‌ها که به مدت ۷ سال برای سیتیزن‌ها به میدان رفت و حتی بازوبند کاپیتانی را بربازو بست تا به عنوان «دست راست» پپ گواردیولا یارانش را در زمین فرماندهی کند.اما اگر از همین چهره نامی اکنون سوال کنیم آخرین و مهمترین چالش بزرگ و بحث انگیز دوران ورزشی اش چه بود، باور نمی‌کنید که به دوره حضور در تیم دوم شهر منچستر اشاره می‌کند.

**چالشی به اسم منچسترسیتی

درست است گوندوغان با دورتموند به فوتبال آلمان و جهان و معرفی شد و همراه با «زنبور‌های وستفالن» فاتح بوندس لیگا (۲۰۱۲-۲۰۱۱)، فاتح جام حذفی (فصل ۲۰۱۲-۲۰۱۱) و فاتح سوپرکاپ آلمان در سال ۲۰۱۳ به همراه نایب قهرمان اروپا در فصل ۲۰۱۳-۲۰۱۲ شد، اما بیشترین افتخاراتش همراه با منچستری‌ها بوده؛ چرا که با شاگردی گواردیولا به ۱۴ قهرمانی دست یافت که آخرین آن، فتح لیگ قهرمانان اروپا در پایان بهار گذشته بود.

او در نقش کاپیتان جام قهرمانی قاره سبز را که آرزوی دیرینه هواداران تیمش بود بالا برد. پس چرا باید حالا از ایام حضورش در تیم لیگ برتری به عنوان نکته قابل تامل و چالش برانگیز یاد کند؟! روزنامه دیلی میل به این پرسش چنین پاسخ می‌دهد: «گوندوغان در تابستان امسال به دوره سراسر موفقیت آمیزش در منچستر با انتخاب بارسا پایان داد. به هر آنچه افتخار در سطح فوتبال انگلیس موجود بود، رسید و در نقش فرمانده تیم حتی جام قهرمانی اروپا را روی دست بالا برد. او اولین خرید پپ برای باشگاه در سال ۲۰۱۶ بود. همیشه هم در این تیم نمایشی با کیفیت و باثباتی داشت که بازوبند کاپیتانی را هم از مربی اسپانیایی دریافت کرد. اما حالا همین او، از خود می‌پرسد چطور در مدت طولانی ۷ سال در شهر منچستر «زنده» مانده است؟»

تغذیه بزرگترین چالش لژیونر‌ها در منچستر/ «مغز متفکر بارسلونا» چطور نزد آبی آسمانی‌ها زنده ماند؟

**تغذیه چالشی مهم برای ایلکای
روزنامه ورزشی اسپورت، چاپ اسپانیا در این زمینه پاسخی واضح تری در ارتباط با چالش هافبک ژرمنی دارد: «عقد قرارداد با بارسلونا، باعث شد گوندوغان گذشته اش را در منچسترسیتی مرور کرده و از خود بپرسد چطور در مدتی طولانی در منچسترسیتی دوام آورده و زنده مانده است؟»
طبق آنچه گزارشگر این نشریه می‌نویسد، آنچه باعث طرح سوال برای ملی پوش آلمانی بارسا شده، موضوعی ساده، اما بسیار مهم به اسم «تغذیه» است.  این که منچستری‌ها زیاد به مورد بسیار مهم «خورد و خوراک مناسب» توجه کافی ندارند و همین باعث می‌شود برای بازیکنان، چالش‌های ایجاد شود.

تغذیه بزرگترین چالش لژیونر‌ها در منچستر/ «مغز متفکر بارسلونا» چطور نزد آبی آسمانی‌ها زنده ماند؟

موضوعی که فاش شد

آنگونه که اسپورت گزارش کرده، گوندوغان که از پدر و مادری ترک و مهاجر به آلمان در تاریخ ۲۴ اکتبر سال ۱۹۹۰ در شهر گلزن کرشن آلمان به دنیا آمد، به تازگی در محفلی خانوادگی عنوان کرد نمی‌داند چطور در این همه سال در شهر منچستر به خاطر موضوع تغذیه زنده مانده است.
یکی از اعضای فامیل این ستاره که نامش فاش نشده در مصاحبه با خبرنگار روزنامه اسپانیایی حرف‌های شکایت آمیز لژیونر بارسا را اینگونه بازگو کرده است: «ایلکای ناراحت بود و برای ما تعریف می‌کرد در ترکیه و آلمان به امر تغذیه برای ورزشکاران بسیار توجه می‌شود، اما گویا در انگلیس و به خصوص شهر منچستر، این مورد جدی گرفته نمی‌شود. او تعریف می‌کرد مواد خوراکی مفید و تازه در شهر منچستر، بسیار کم به چشم می‌خورد. طبق آنچه او می‌گفت مردم در آنجا مثل سایر مردم جهان، اوقات صرف غذا دارند، اما غذا‌ها سالم و مفید برای بدن نیستند...»

**انتقاد تند وتیز همسر 

در پی انتشار نقد حائزاهمیت ستاره کنونی تیم کاتالانی به وضعیت نامساعد تغذیه در منچستر، خانم «سارا ارفویی»، همسر این لژیونر نیز با اشتراک گذاشتن پستی در فضای مجازی، اظهارات شوهر فوتبالیست و با اخلاقش را تایید کرد. وی عنوان کرد: وضعیت خورد و خوراک به خصوص در منچستر وحشتناک است. متاسفم که باید صادقانه و با ناراحتی این حرف را بزنم. چون چیزی غیر از این نیست. 

ارفویی افزود: در کل مدت حضورمان در آنجا خانواده ما از این بابت دچار مشکل بود. به عنوان مثال خودمن خیلی تلاش کردم. بسیار گشتم تا یک رستوران با غذا‌های ساده، مفید و خوب در آنجا پیداکنم. در حالیکه آنجا رستوران وجود دارد، اما غذا‌های شان واقعا وحشتناک هستند. آنقدر که حتی شما نمی‌توانی غذا‌های سالم و ساده ملل مختلف را پیداکنی. چون همه چیز در آنجا در غذا‌های یخ زده و فست فود‌های بد خلاصه می‌شود.

تغذیه بزرگترین چالش لژیونر‌ها در منچستر/ «مغز متفکر بارسلونا» چطور نزد آبی آسمانی‌ها زنده ماند؟

همسر گوندوغان ادامه داد:واقعا متاسفم بگویم در آنجا رستوران یعنی جایی شبیه به کلوپ شبانه که بابت نوشیدنی‌های مختلف پول به جیب می‌زنند و از غذای سالم و خوب در آنجا هیچ خبری نیست.

مطابقه آنچه گوندوغان و همسرش می‌گویند، بزرگترین چالش بازیکنان، به خصوص آن‌هایی که به عنوان لژیونری به جزیره و به خصوص تیم‌های شهر منچستر (سیتی و یونایتد) نقل مکان می‌کنند، در وهله نخست بحث مهم «تغذیه» است.

این که ابتدا بتوانند با خورد و خوراک مناسب و سالم، قوای لازم برای انجام فعالیت‌های تمرینی و زندگی را تامین کرده تا بتوانند از نظر فنی به درجات بالاتری برسند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته