دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 آبان 1402 - 11:04
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

برنامه‌ جدید برای ناترازی تولید و تقاضای بنزین نیاز است

برنامه‌ جدید برای ناترازی تولید و تقاضای بنزین نیاز است
یک کارشناس انرژی گفت: میزان تقاضا و مصرف بنزین و گازوئیل تا حد زیادی وابسته به نرخ این دو حامل انرژی است. به جای اختصاص سهمیه سوخت دولتی به خودرو‌ها این سهمیه به اشخاص اختصاص داده شود تا قیمت سوخت از چارچوب دولتی خارج شود.
کد خبر : 876860

گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ ناترازی‌ها درعرضه و تقاضای سوخت یکی از دغدغه‌های مطرح در سطح جامعه است. با افزایش تولید خودرو و رشد جمعیت کشور، تقاضا برای سوخت همواره روندی صعودی دارد. اما راه حل فائق آمدن بر کسری تولید سوخت چیست؟ پاسخ این سوال را از دیدگاه یک کارشناس حوزه نفت و انرژی می‌خوانیم.

نرسی قربان کارشناس حوزه نفت و انرژی در خصوص ناترازی تولید بنزین و گازوئیل در کشور و تمهیدات لازم برای پاسخگویی به افزایش تقاضای سوخت در کشور به چند سوال خبرنگار آنا پاسخ داد.

س:‌ با توجه به افزایش قطعی تقاضای بنزین و گازوئیل در آینده، راهکار جلوگیری از ایجاد ناترازی بین تولید و تقاضای سوخت چیست؟

میزان تقاضا و مصرف بنزین و گازوئیل تا حد زیادی وابسته به نرخ این دوحامل انرژی است. با توجه به حساسیت موجود در کشور نسبت به قیمت سوخت، تاکنون اقدامی در این خصوص انجام نشده است. اما نحوه توزیع سوخت یارانه‌ای ممکن است بر میزان مصرف آن در کشور موثر باشد؛ یعنی به‌جای اختصاص سهمیه سوخت دولتی به خودرو‌ها این سهمیه به اشخاص اختصاص داده شود و قیمت سوخت از چارچوب دولتی خارج شود.

تقاضای بنزین

این راهکار سالهاست مورد مطالعه قرار گرفته و کارشناس‌های بسیاری اعتقاد به تاثیر این راهکار بر میزان مصرف سوخت دارند. مبنای این طرح بر اساس عدالت اجتماعی است؛ چرا که شخصی که فاقد خودرو است در حال حاضر از دریافت یارانه سوخت محروم می‌ماند. اما می‌توان با اجرای این علاوه بر ایجاد عدالت اجتماعی و شاید کاهش مصرف، از قاچاق سوخت نیز جلوگیری کرد.

س: آیا زمان آن نرسیده است که سوخت‌های فسیلی را کنار گذاشته و به سمت سوخت‌های تجدیدپذیر و پاک حرکت کنیم؟

در حال حاضر امکان جهت‌دهی به صنعت انرژی به سمت سوخت‌های پاک و تجدیدپذیر فراهم است. در جهان نیز کشور‌های بسیاری این مبحث را دنبال می‌کنند. برای مثال فعالیت‌های آلمان با وجود اینکه برای استفاده از انرژی خورشیدی در موقعیت مناسب جغرافیایی و اقلیمی قرار ندارد شایان توجه است.

کشور ما از لحاظ اقلیمی و جغرافیایی برای استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، بخصوص انرژی خورشیدی مستعد است؛ به همین دلیل انجام این تحول در ایران به طور کلی ممکن است. اما شایان ذکر است که استفاده از این نوع انرژی نیازمند به کار گیری تکنولوژی و سرمایه گذاری و صرف زمان است؛ پس باید مطالعات و سیاست گذاری‌ها در این زمینه را در دستورکار قرار دهیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: بنزین گازوئیل
ارسال نظر
هلدینگ شایسته