دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 خرداد 1395 - 14:40
در نشست خبری سخنگوی ارشاد مطرح شد

حمایت و تجلیل ارشاد از نمایندگان موفق سینمای ایران در کن/ حجی که باعث تحقیر حجاج باشد، بهتر است برگزار نشود

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ضمن بیان این مطلب که ارشاد از حضور سینماگران ایرانی در جشنواره‌های بین‌المللی حمایت می‌کند، موفقیت‌ فیلم «فروشنده» را به عوامل ساخت آن تبریک گفت.
کد خبر : 87668

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آنا، حسین نوش‌آبادی صبح امروز دوشنبه 3 خرداد‌ماه در نشست خبری خود ضمن تبریک سالروز میلاد امام‌ زمان‌(عج) و گرامیداشت سالروز آزادی خرمشهر، به موفقیت سینماگران ایران در جشنواره کن اشاره کرد.


باید شرایط حضور سینماگران در عرصه‌های جهانی را فراهم کنیم


وی گفت: «ما از ورود بعضی فیلم‌های ایرانی در جشنواره‌های جهانی مانند جشنواره کن هم خوشحالیم و هم استقبال می‌کنیم؛ از اینکه برخی آثار فرهنگی ما قابلیت رقابت با آثار جهانی را پیدا کرده و از اینکه هنرمندان و فیلمسازان ما می‌توانند در عرصه‌های جهانی حرفی برای گفتن داشته باشند.»


وی تاکید کرد: «البته متذکر می‌شوم فیلم‌هایی که به جشنواره‌های بین‌المللی فرستاده می‌شوند علاوه بر استانداردهای جهانی باید واجد شرایط فرهنگ و تمدن ملت ایران نیز باشند. زیرا امروز ابزار سینما در خدمت تمدن‌های جهانی است و ما باید بتوانیم با تولید فیلم‌های بهتر، ایده‌های خود را به جهانیان عرضه کنیم. بنابراین صرف حضور و دریافت جوایز بین‌المللی برای ما راضی‌کننده نیست.»


وی ضمن تبریک به دست‌اندرکاران فیلم فروشنده به دلیل کسب دو جایزه بهترین بازیگر مرد و بهترین فیلمنامه ادامه داد: «نگاه غرب به کشورهای جهان‌سومی و در حال رشد نگاه برتری‌جویانه است و همیشه سعی کردند با فیلم‌های خود این نگاه را نشان بدهند، بنابراین ما هم می‌توانیم در کنار فیلمسازی با ساخت محتواهای فرهنگی، تمدن و پیشرفت‌های خود را به جهان معرفی کنیم.»


نوش‌آبادی افزود: «طبیعی است که وقتی ما قدرت رقابت جهانی در حوزه سینما پیدا کرده‌ایم باید از این ظرفیت‌ها حمایت شود و فضای بیشتری برای حضور هنرمندان در عرصه‌های بین‌المللی فراهم آید. ما معتقدیم بخش بین‌الملل سینمای ما باید به رشد بیشتری برسد و در آینده شاهد موفقیت‌های بیشتری در این حوزه باشیم. همچنین حتما برنامه‌هایی برای تجلیل از نمایندگان موفق سینمای ایران در جشنواره کن برگزار خواهد شد.»


با گالری‌های متخلف، برخورد خواهد شد


معاون پارلمانی وزیر فرهنگ و ارشاد در پاسخ به سوالی درباره ترجمه و انتشار مقاله‌ای در انتقاد به برگزاری نمایشگاه کاریکاتور هولوکاست روی سایت وزارت ارشاد توضیح داد: ترجمه یک مقاله به معنای تایید محتوای آن نیست، همان‌طور که می‌دانید پیرامون برگزاری این نمایشگاه دیدگاه‌ها و انتقادهای مختلفی وجود دارد و ما بدون اظهارنظر برخی از نقدها را روی سایت وزارتخانه منتشر کرده‌ایم که اتفاقا این مساله با انتشار این مقالات در سایت‌ها و شبکه‌های خارجی همزمان شد، اما این اتفاق به معنی کپی‌برداری یا تحمیل یک نگاه خاص نبوده است.


وی درباره برپایی برخی گالری‌های هنری نیز توضیح داد: بسیاری از این گالری‌ها از سوی دولت و وزارت ارشاد برنامه‌ریزی نمی‌شود. اینها گالری‌های خصوصی هستند که صرفا اقدام به اخذ مجوز برای برگزاری نمایشگاه می‌کنند، اما محتوای نمایشگاه‌ها در اختیار ما نیست، بنابراین ما سعی می‌کنیم با حفظ نظارت اگر با موارد مغایر با اصول و ارزش‌ها روبه‌رو شدیم با آنها برخورد کرده و اقدام به تعطیلی آن نمایشگاه کنیم.


حجی که باعث تحقیر حجاج باشد، بهتر است برگزار نشود


نوش‌آبادی ضمن بیان این مطلب که مساله حج بخش قابل‌توجهی از موضوعات مطرح شده در دیدار وزیر ارشاد با مراجع تقلید را به خود اختصاص می‌دهد، درباره مقوله حج گفت: سعودی‌ها با کارشکنی‌های خود نه تنها شروط عقلانی ما را نپذیرفته‌اند بلکه با وضع شرایط جدید ما را تحت‌فشار گذاشتند، آنچنان که اگر بخواهیم این شرایط را بپذیریم آن حج دیگر حج الهی نیست، زیرا اگر حج بخواهد باعث تحقیر و تضییع حقوق حجاج شود، بهتر است که برگزار نشود.


وی در پاسخ به سوالی درباره پخش تیزر برخی نمایش‌ها در شبکه‌های ماهواره‌ای اظهار داشت: هنرمندان علاقه دارند که آثارشان با تبلیغ بیشتر مورد توجه مخاطبان قرار گیرد و باید اقرار کنیم که دستگاه‌ها و رسانه‌های داخلی در حوزه تبلیغ آثار هنری دچار ضعف و ناکارآمدی هستند، بنابراین ما باید با تقویت و توسعه تبلیغات فرهنگی در رسانه‌ها و سایت‌های داخلی نیاز به تبلیغ در شبکه‌های خارجی را از بین ببریم.


مدلینگ در چهارچوب قواعد اجتماعی،‌منعی ندارد


وی درباره برخورد نیروهای انتظامی با بخشی از فعالان حوزه مدلینگ نیز گفت: اگر مدل‌سازی در حد متعارفی دنبال شود شاید کسی حساسیتی روی آن نداشته باشد، اما فعالیت در این حوزه باید در چارچوب قوانین و اصول اجتماعی باشد. اخیرا شاهد افراط در این حوزه بودیم که طبیعتا ضرورت ساماندهی این بخش را به دنبال داشت، اما تاکید می‌کنیم که فعالیت در این حوزه با مجوزهای رسمی و رعایت اصول و قواعد منعی ندارد.


وی درباره اظهارنظر وزیر ارشاد درباره فیلم 50 کیلو آلبالو و اینکه گفته بود اگر پیش از صدور پروانه اکران این فیلم را دیده بود به آن مجوز پخش نمی‌داد، گفت: به هرحال ایشان همه فیلم‌ها را نمی‌بینند و قرار هم نیست که این اتفاق بیفتد، البته این فیلم در شورای نظارت مورد بررسی قرار گرفته بود اما آقای جنتی ملاحظاتی درباره برخی از بخش‌ها که احتمال ایجاد حساسیت دارد، داشتند و احتمالا این ملاحظات در انتشار و پخش این فیلم از سایر شیوه‌ها (شبکه نمایش خانگی) اعمال خواهد شد.


نمایشگاه کتاب تهران نباید فروشگاه باشد


معاون پارلمانی وزیر ارشاد همچنین درباره برگزاری بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران خاطرنشان کرد: حضور 2 هزار و 400 ناشر ایرانی در 1700 غرفه و ارائه 300 هزار عنوان کتاب داخلی و 160 هزار عنوان کتاب خارجی موفقیت بزرگی بود و باید آن را به فال نیک گرفت.


وی با اشاره به فروش 78 تا 110 میلیاردی این نمایشگاه افزود: واگذاری امور به صنوف نشر، توسعه فضای نمایشگاهی، افزایش تسهیلات و عدالت در توزیع بن‌کارت‌های خرید کتاب از جمله مصادیق موفقیت این نمایشگاه بودند.


نوش‌آبادی گفت: البته هدف ما رفتن به سمتی است که نمایشگاه کتاب فروشگاه نباشد، بلکه مانند سایر نمایشگاه‌های مهم دنیا تنها در آن کتاب‌ها عرضه شود و در صورت تمایل مخاطبان، ناشران اقدام به تهیه کتاب کنند، زیرا از این طریق ناشران می‌توانند با اطمینان بیشتر از بازار نشر و مطابق با میزان سفارشات به انتشار کتاب بپردازند.


وی در پاسخ به خبرنگار آنا درباره موافقت و یا عدم موافقت مسئولان شورای اسلامی شهر تهران در زمینه اخذ تفاهمنامه بین وزارت ارشاد و شهرداری گفت: اگرچه تقاضای ما 10 ساله بود ولی نهایتا با موافقت شهرداری و شورای شهر مقرر شد شهر آفتاب به مدت 6 سال به صورت رایگان در اختیار نمایشگاه کتاب تهران قرار گیرد.


گزارش از: تهمینه بهرامعلیان


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته