دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 آبان 1402 - 00:05
گزارش آنا از دومین سفر استانی رئیسی به کردستان؛

پیگیری مصوبات سفر استانی دوره قبل هم‌زمان با اعلام خبرهای خوش

پیگیری مصوبات سفر استانی دوره قبل هم‌زمان با اعلام خبرهای خوش
استان کردستان امروز میزبان دولت خواهد بود تا در طی این سفر ضمن پیگیری مصوبات دور گذشته خبره‌های خوش بهره‌برداری از ۱۶ طرح در حوزه عمرانی به مردم انقلابی این استان مخابره شود.
کد خبر : 876346

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، هم‌زمان با روی کار آمدن دولت سیزدهم انجام سفر‌های استانی به‌منظور پیگیری و تسریع در روند اجرای پروژه‌های عمرانی در دستور کار دولت قرار گرفت. در همین خصوص استان کردستان در تاریخ هفدهم تیرماه سال گذشته مقصد سفر استانی رئیس‌جمهور قرار گرفت و حالا باگذشت چیزی حدود پانزده ماه یک‌بار دیگر کردستان میزبان رئیسی و هیئت همراه خواهد بود.

پایان انتظار ۱۷ ساله برای بهره‌برداری خط ریلی همدان- سنندج

بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته مقرر شد تا در طی این سفر شانزده طرح در حوزه‌های مختلف بااعتباری بالغ‌بر ۳۲۰ هزار میلیارد ریال نیز به بهره‌برداری برسند.

یکی از مهم‌ترین پروژه‌هایی که در این دور از سفر استانی به بهره‌برداری خواهد رسید خط ریلی ۴۲۰ کیلومتری همدان- سنندج است. خط ریلی که مردم استان بیش از ۱۷ سال چشم‌انتظار به ثمر نشستن آن بودند. از مجموع این خط ریلی مسیر تهران تا همدان به طول ۲۷۰ کیلومتر پیش‌ازاین به بهره‌برداری رسیده بود. همچنین ۶۴ کیلومتر از مجموع ۱۵۱ کیلومتری طول خط ریلی همدان - سنندج در استان همدان قرار دارد که این خط از شهر بهار و لالجین عبور و به استان کردستان می‌رسد.

بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته در سال ۱۴۰۱ ظرفیت انتقال مسافر در این خط ریلی ۳۰۰ هزار نفر در سال و باری ۶۰۰ هزار تن بوده که قرار است با پیشرفت این پروژه ارقام فوق در افق ۱۴۲۰ به ۶۰۰ هزار نفر و ظرفیت انتقال بار نیز به سه میلیون تن افزایش یابد.

افتتاح فرودگاه سقز 

طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته قرار است تا در طی  سفر رئیس‌جمهور به کردستان،  فرودگاه سقز نیز افتتاح شود. فرودگاهی که کلنگ آغاز احداث آن از سال ۱۳۸۲ بر زمین زده شد و با صرف ۵ هزار میلیارد ریال چشم‌انتظار به ثمر رسیدن است. این فرودگاه در شرایطی افتتاح خواهد شد که پیش‌ازاین در سال ۱۴۰۰ با ۶۳ درصد پیشرفت و به‌صورت ناقص و بدون برج مراقبت و سالن افتتاح شده بود.

با بهره‌برداری از این فرودگاه امکان ارائه خدمات به یک‌میلیون و پانصد هزار نفر فراهم خواهد شد و مردم جنوب آذربایجان غربی، بوکان، مهاباد، سقز، بانه، دیواندره، تکاب و شاهین‌دژ می‌توانند از این امکان به‌منظور سفر استفاده کنند.

بهره‌برداری از شبکه آبیاری پایاب سد گاران باهدف ایجاد اشتغال پایدار

دیگر طرحی که در این دور از سفر رئیسی به استان بهره‌برداری خواهد رسید، شبکه آبیاری و زهکشی سد گاران نواحی ۱ و ۲ عمرانی با ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار وسعت خواهد بود که هزینه‌ای بالغ‌بر ۶ هزار میلیارد ریال به آن اختصاص‌یافته است.

بهره‌برداری از این طرح باهدف ایجاد اشتغال پایدار و افزایش تولید محصولات کشاورزی در دستور کار قرار خواهد گرفت.

تأمین آب سقز با سد چراغ ویس 

در این دور از سفر رئیس‌جمهور به استان کردستان سد مخزنی چراغ ویس سقز با هزینه‌ای در حدود سه هزار میلیارد ریال بهره‌برداری خواهد شد. اجرای عملیاتی سد چراغ ویس سقز از سال ۱۳۸۲ شروع‌شده و هدف از آن تأمین بلندمدت آب شرب شهر سقز تا افق ۱۴۲۵ به میزان ۲۴ میلیون مترمکعب در سال است.

ارتقای تصفیه‌خانه فاضلاب سنندج

همچنین قرار است تا طرح ارتقا کمی و کیفی تصفیه‌خانه فاضلاب سنندج با ۲ هزار و ۵۸۰ میلیارد ریال هزینه با حضور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری برسد.

طرح ارتقا تصفیه‌خانه فاضلاب شهر سنندج از سال ۱۳۹۶ شروع شد و هدف از اجرای آن افزایش ظرفیت تصفیه‌خانه از ۱۲۰ هزار مترمکعب به ۲۰۰ هزار مترمکعب در روز و افزایش جمعیت تحت پوشش از ۴۶۰ هزار نفر به ۷۰۰ هزار نفر، بهبود کیفیت پساب خروجی و کاهش مقادیر فسفر، نیترات و آمونیاک در حد مجاز است.

بهره‌برداری از پست ۲۰.۶۳ کیلوولت GIS شهر سنندج

پست فوق توزیع ۲۰.۶۳ کیلوولت شهید نمکی سنندج و بارگیری از ۱۰ فیدر ۲۰ کیلوولت با چهار هزار و ۳۸۰ میلیارد ریال هزینه هم با حضور رئیس‌جمهور افتتاح خواهد شد. هدف از احداث خط پست ۲۰.۶۳ کیلوولت سنندج تقویت شبکه فوق توزیع نیروی برق شهرستان سنندج و کاهش میزان خاموشی مشترکین و تأمین برق مشترکین جدید است.

همچنین در ادامه سفر رئیس دولت به کردستان افتتاح و بهره‌برداری از طرح‌هایی همچون تصفیه‌خانه آب دیواندره با هزینه‌ای بالغ‌بر ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال، طرح آب‌رسانی به سقز با ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال هزینه، طرح جاده دیواندره - بیجار به طول ۲۱ کیلومتر، شهرک صنعتی شماره ۴ سنندج با ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه، ایستگاه پمپاژ بوئینگ با ۲ هزار و ۳۵۰ میلیارد ریال هزینه، آبگیری سد رمشت- امیرآباد با ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه، سالن ورزشی ۱۲۰۰ نقره بانه با ۴۸۰ میلیارد ریال هزینه، احداث ۹۰ کیلومتر راه روستایی با هفت هزار میلیارد ریال هزینه، تقاطع غیره مسطح مریوان با یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه، افتتاح ۵۸۰۰ واحد مسکن ملی – روستایی و خودمالکی در دستور کار قرار خواهد داشت.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته