نزول کیفیت راههای کشور و دست بسته راهداری در بازسازی
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، فریدون مقدس نژاد رئیس کمیته علمی در افتتاحیه پانزدهمین همایش و نمایشگاه ملی قیر، آسفالت و ماشین آلات گفت: برآیند روسازی راه ها روند نزولی دارد و اگر با همین روند پیش برویم و منابع جدید پیش بینی نشود تا سالهای آینده این نمایه به ۳۰ میرسد و راه ها غیر قابل استفاده می شود.
وی در ادامه گفت: از سال ۹۶ تا ۴۰۱ متوسط کیفیت راه های کشور از ۸۱ به ۷۳ رسیده است و روند به علت کمبود منابع کاهش یافته است.
این کارشناس ادامه داد: به نظر من آسفالت راه راهای روستایی به علت بار مالی زیاد اشتباه است . همچنین آذربایجان غربی و شرقی در بدترین شرایط از نظر وضعیت راه های روستایی هستند.
گرایش به روش های پیشگیرانه
مقدس نژاد تاکید کرد: اگر نگهداری پیشگیرانه به موقع انجام شود میتوان با کمترین هزینه نگهداری راه را انجام داد. اگر این مورد به تاخیر افتاده و نیاز به روکش عمیق شود با ۷۰ درصد منابع فقط ۳۰ درصد بازسازی را می توان انجام داد.
وی در ادامه گفت: عوارض راه داری در ۴۰۱ از ۴ درصد به ۹ درصد افزایش یافته است و به همین دلیل بیش از برنامه بازسازی ها انجام شده است. در سال ۴۰۲ نیز عملکرد ها خوب بوده است . همچنین در نیمه ۴۰۲ نسبت به ۴۰۱ عملکرد بالاتر بوده و حدود ۸۰ درصد لکه گیری افزایش یافته است.
این کارشناس اظهار کرد: همچنین یکی از دلایل عمر پایین جاده ها بارهای ترافیکی غیر مجاز است. شایان ذکر است که ارزش زیرساخت راه ها ۷ هزار همت است.
یکی از پروژه های مثبت سال گذشته بهسازی باند ۲۹ چپ فرودگاه مهرآباد بوده است و این فرودگاه به شدت از مشکلات زهکشی رنج میبرده است . در این کار از بازمانده بهسازی برای زیرسازی استفاده شده است و همچنین برآورد می شود این پروژه تا ۴۰ سال آینده عمر کند.
انتهای پیام/