راه سخت رسیدن دانشبنیانها به جاده مخصوص + صوت
امیرحسین کاکایی، کارشناس صنعت خودرو درباره دلایل عدم نفوذ تکنولوژی نوین واستفاده از ظرفیت دانشبنیانها در صنعت خودروسازی کشور در گفتوگو با خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا اعلام کرد: مسبب تمام مشکلات این است که در جای بحرانی از علم مدیریت و سیاست گذاری اقتصادی استفاده نمیکنیم. این فرمایش رهبر انقلاب نیز هست که به کارگیری علم باید در امور سرآمد باشد. تا زمانی که ریل گذاری سیاستها غلط است امکان بهره بردن از تکنولوژیها مهیا نخواهد بود.
وی گفت: اکنون نیز از سیستمهایی مانند صف و «VR» در ایران خودرو و سایپا استفاده میکنیم؛ اما به دلیل وجود مشکلات پایهای خود این سیستمها باعث دردسر است و گاهی چنان سیستم تولید قفل میشود که چارهای به جز کنار گذاشتن سیستم نداریم. به همین دلیل است اعتقاد دارم هر تلاشی برای به کارگیری تکنولوژیهای بالاتر با از کار انداختن کل سیستم تولید منجر به شکست میشود.
چرا از ظرفیت دانشبنیانها برای نجات خودروسازی استفاده نمیشود؟
کاکایی در مورد تلاش برای دخیل کردن دانشبنیانها در تولید خودرو گفت: تا زمانی که سیاست گذاری در سطح کلان درست نباشد هر تلاشی برای تزریق تکنولوژی بیهوده است. به عنوان مثال شاهد تلاش برخی شرکتهای دانشبنیان به عنوان مشاور بوده و دیدهام که دو سال رفت وآمد و تلاش آنها چیزی به جز یک روبان پاره کردن و رونمایی نبود و همچنان همان محصول بی کیفیت در حال تولید است. این به دلیل ضعف مهندسهای ما و کمکاری دانش بنیانها نیست؛ بلکه وقتی هر روز سیاستها تغییر میکند یا سیاستهای غلط اعمال میشود، طبیعی است که خروجی متفاوتی نخواهیم داشت.
به گفته وی، تقویت دانشبنیانها فقط با رونمایی و تزریق پول و ایجاد پارک علم و فناوری نیست. صنعت خودرو یک صنعت اکو سیستمی است که تعداد زیادی از صنایع مرتبط باید به صورت هماهنگ کار کنند. در این وضعیت تا سطوح بالای سیاست گذاری درست نباشد خروجی همان جنس بی کیفت خواهد بود.
چرا تکنولوژی برای افزایش بهرهوری به کمک ما نمیآید؟ چرا از هوش مصنوعی برای یافتن راهحل استفاده نمیکنیم؟
کارشناس صنعت خودرو در ادامه گفت: سیاست گذاری صنعتی و سیاست گذاری اقتصادی بخشی از علوم مورد نیاز در بهره وری است؛ اگر به درستی ایجاد نشود تا پایینترین سطح مانند طراحی خودرو برای به کارگیری علم و تکنولوژی دردسر خواهیم داشت؛ بنابراین تا زمانی که سیاستهای بالا دستی تنظیم نشده باشد در خط تولید امکان کار زیادی برای ایجاد بهره وری نخواهیم داشت. برای تولید خودروی اقتصادی در دنیا همیشه سعی بر تولید انبوه است؛ به طور مثال هیوندای ۸ میلیون خودرو در سال تولید میکند. در این حالت با تولید ماژولار برای هر قطعه به طور مثال یک میلیون تیراژ تولید تعیین میشود. با این برنامه به طور خودکار سطح بهره وری بالا میرود.
وی ادامه داد: به طور مثال میتوانیم بگوییم که امروز کسی درمورد نظام تضمین کیفیت صحبت نمی کند؛ چراکه جز بدیهیات است، اما زمانی که شما خواهان بالابردن بهرهوری در تولید هستید، بعد از اصلاح سیاستهای بالا دستی، باید به مباحث فناوری اطلاعات که چند ماژول اصلی دارد توجه کنیم. سیستمهایی مانند «PLM» (مدیریت محصول در طول عمر) که در طول طراحی تا تولید محصول مدارک و اسناد آن را مدیریت میکند وبه شدت در بهره وری موثر است. چرا که میگوییم هر یک دلاری که در تولید محصول صرفه جویی کنیم در زمان تولید انبوه یک میلیون دلار صرفه اقتصادی به همراه خواهد داشت. برنامه بعدی در این زمینه «ARP» (برنامه ریزی کل منابع) است. «CRM» و «SRM» نیز از دیگر فناوریهای مورد استفاده برای بهره وری در تولید است. اما استفاده از تمام این سیستمها مستلزم به کار گرفتن مبانی اولیه در تولید است؛ چرا که اگر رعایت نشود سیستم کاملا قفل خواهد شد.
وی تصریح کرد: این تجربه ۲۰ ساله کشور است که در حال پیاده سازی ناقص این تکنولوژیها هستیم و نهایتا موجب از کار افتادن سیستم و کنار گذاشتن تکنولوژی میشود. پس تاکید میکنم که علوم فناوری در سطوح مختلف باید به طور کامل و دقیق به کار گرفته شوند تا ما شاهد ایجاد بهره وری شویم. هوش مصنوعی نیز به عنوان یک ابزار شامل همین قاعده است.
زیان هنگفت خودروسازی و قیمت گذاری دستوری
این کارشناس خودروسازی در مورد وقوع زیان ۱۴ هزار میلیاردی سه ماهه دوم امسال در شرکتهای خودروسازی(جاده مخصوصی ها) گفت: وقتی زیان از یک حدی میگذرد، آن سازمان دیگر نسبت به زیان و بهرهوری بی تفاوت میشود. متاسفانه مسئولان ما نسبت به مباحث علمی و فناوری و بهرهوری بی تفاوت شده اند؛ تصمیمات به صورت خلق الساعه و بدون علم است.
کاکایی در واکنش به قیمت گذاری دستوری خودرو گفت: فرضیه قیمت گذاری دستوری ۵ سال است که در حال اجراست و تاکنون نتیجهای جز رانت خواری نداشته است و این واقعا اشتباه است.
این متخصص صنعت خودروسازی ادامه داد: تحقیق علمی میگوید با آزاد شدن قیمت خودرو با شرط ثابت ماندن قیمت ارزو آزادسازی قیمت خودرو، دلالها از بازارخارج می شوند. خارج شدن تقاضای کاذب از بازار شرایط را به سمتی خواهد برد که خودرو سازان برای مشتری با یک دیگر رقابت کنند؛ اما شرط جواب گرفتن از این موضوع اجرای برنامه در مقیاس زمانی بلند مدت است.
در ادامه بخشهایی از این گفتگو را بشنوید
انتهای پیام/