دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس سازمان سینمایی در گفت‌و‌گو با آنا:

مستندسازان تولید اثر درباره غزه را آغاز کرده‌اند

مستندسازان تولید اثر درباره غزه را آغاز کرده‌اند
محمد خزاعی می‌گوید مستندسازان برای تولید اثر با محور فجایع غزه منتظر فراخوان‌های دولتی و جشنواره‌ها نماندند و در حال خلق آثارشان هستند.
کد خبر : 874687

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، فجایع اخیر غزه و کشتار بی‌سابقه رژیم صهیونیستی در روز‌های اخیر به نوعی مهم‌ترین اتفاق این روز‌ها محسوب می‌شود، اتفاقی که واکنش‌های فراوانی در سراسر دنیا به همراه داشته و بسیاری از مردم، هنرمندان، ورزشکاران و دانشجویان جهان نسبت به آن اعتراض کردند و تقریباً روزی نیست که در گوشه‌ای از دنیا واکنشی نسبت به آن نبینیم.

در این میان هنرمندان نیز نقش تأثیرگذاری دارند، افرادی که می‌توانند با آثار هنری خود در گونه‌های مختلف (فیلم، مستند، تئاتر، نقاشی، عکس، شعر، داستان و...) از زاویه نگاه هنرمندانه خود به این فاجعه انسانی نگاه کنند و طوری آن را به تصویر بکشند که حقایق آن به درستی به چشم بیاید. هنرمندان کشور ما نیز مانند هنرمندان سراسر دنیا نسبت به نسل‌کشی فلسطینی‌ها بی‌تفاوت نبودند و در هفته‌های اخیر با انتشار بیانیه‌ها، برگزاری گردهمایی‌ها و تجمعات اعتراضی، در این عرصه حضور پیدا کردند.

طبق اخباری که تا کنون منتشر شده گروهی از مستندسازان ایرانی خود را به نزدیکی مناطق جنگی رساندند تا با دوربین‌های خود حقیقت را شکار کنند. در زمینه فیلم کوتاه نیز ما در سال‌های اخیر آثار متعددی در این ژانر دیدیم، آثاری که برگزیده‌های آن‌ها در حال حاضر در چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران نیز بار دیگر به اکران درآمده‌اند. با این وجود، اما سینمای ایران، هنوز نتوانسته با ساخت اثری فاخر و ویژه به این سوژه خاص بپردازد، کمبودی که امیدواریم به زودی برطرف شود و فیلمسازان شاخص کشورمان با دید باز، به این فجایع ورود کنند.

به بهانه این مسئله و لزوم حضور پررنگ هنرمندان در روایت دقیق آنچه که این روز‌ها در غزه رخ می‌دهد با محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت‌وگو کردیم.

خزاعی در ابتدای سخنانش با اشاره به ارزش جایگاه ویژه هنرمندان در جامعه گفت: هنرمند با خلق و تولید اثر هنری به جامعه خود خدمت می‌کند. هنرمند به دلیل اینکه جنس نگاه و اندیشه متفاوتی دارد، طبیعتاً کلام تأثیرگذاری دارد و چیزی که خلق می‌کند می‌تواند جریان‌ساز باشد و به همین دلیل هم زاویه نگاه او حائز اهمیت است. این مثل مهمی است که می‌گویند یک اثر هنری که خلق می‌شود بر فکر‌ها و قلب‌ها حکومت می‌کند، به خاطر اینکه هنر اثرگذار، از طرف افکار عمومی دیده می‌شود و می‌تواند کارآمد و کارساز باشد.

وی با اشاره به عملکرد هنرمندان ایرانی در روایت نهضت مقاومت در منطقه گفت: هنرمندان ما در این سال‌ها بسیار تلاش کردند، به عنوان مثال در حوزه مقاومت سوریه آثار فراوانی خلق شد و مستندسازان ما فوق‌العاده کار کردند؛ اما قبول دارم که در حوزه سینما به دلیل پرخرج بودن تعداد آثار اندک است؛ البته بدانید ما نسبت به خیلی از کشور‌ها در این زمینه جلو هستیم؛ اما انتظار بیشتری از سینمای ایران وجود دارد که به این حوزه ورود کند و اثری را خلق کند.

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به جایگاه سینمای ایران در میان کشور‌های اسلامی گفت: سینمای ایران ام‌القرای جهان اسلام است و طبیعی است که انتظار‌ها از جامعه سینمایی ما زیاد باشد. سینمای ایران جایگاه مطرحی در دنیا دارد و خیلی از کشور‌های اسلامی و کشور‌های مظلوم دنیا امیدشان به سینماگران ایرانی است، به این دلیل که سینماگران ایران از افراد حرفه‌ای متخصص تشکیل شده و ایران در حوزه سینما رتبه خوبی در جهان دارد. به همین دلیل این امید و انتظار را از سینماگران ایرانی دارند که برای مظلومیت حوزه مقاومت ورود کنند.

وی افزود: هر کجای دنیا ظلمی واقع می‌شود، هنرمندان اثری را خلق می‌کنند و به آن واکنش نشان می‌دهند، پس این انتظار نادرستی از سینمای ایران نیست که به این ظلم بپردازد، چون امید‌ها به هنرمندان ایرانی حوزه سینما زیاد است. بر همین اساس هم هر کسی می‌تواند اثری خلق کند، باید قدمی بردارد. وزارت ارشاد هم این قول را می‌دهد که در حوزه‌های فیلم کوتاه، مستند و سینمایی، در حد توانش حمایت‌های لازم را ارائه دهد.

خزاعی عنوان کرد: چند روزی می‌شود که مستندسازان ما شروع کردند و در حال خلق آثارشان هستند و منتظر فراخوان‌های دولتی و جشنواره‌ها نبودند. این حرکت‌ها معممولا حرکت‌های خودجوش است و هر انسانی که این صحنه‌ها را می‌بیند، واکنش نشان می‌دهد. حالا هنرمندان با استعداد و توانایی‌های خود نسبت به این فجایع عمل می‌کنند، یکی با نقاشی، یکی با فیلم، یکی با شعر و در کل همه کارشان را شروع کرده‌اند، چون قلب هنرمندان مثل تمام مردم دنیا به درد آمده و آن‌ها نمی‌توانند بی‌تفاوت باشند و در برابر این جنایت بسیار بزرگی که در غزه اتفاق می‌افتد سکوت کنند.

وی یادآورشد: رسانه‌های غربی تلاش می‌کنند این جنایت را وارونه و جعلی جلوه دادند و من معتقدم هنرمندان ما باید روایت صحیح را به تصویر بکشند حقایق را از دریچه هنر خود به دنیا نشان دهند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته