از جذب دانشبنیانها تا چکشکاری ایدههای خلاق در بازار محصولات فناوری
گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ با گسترش زیستبوم فناوری و نوآوری در کشور و تسهیل مسیر برای ورود نوآوریها و خلاقیتها به صنایع مختلف، بازار داخلی محصولات ایرانساخت در ایران رونق گرفت و نخبگان و متخصصان داخلی فرصت یافتند تا ظرفیت و توان دانشی و تخصصی خود را بروز دهند.
با حمایت ستاد توسعه فناوریهای اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، چند شرکت دانشبنیان به حوزه توسعه نرمافزارهای مرتبط با تلفن همراه هوشمند ورود و محصولاتی در این حوزه تولید کردند. شرکتهای فعال این حوزه در استانهای تهران، مازندران و قم مستقر هستند و خدمات و محصولات خود را با کمک توان داخلی توسعه میدهند.
کارشناسان معتقدند باتوجه به گردش مالی بالای صنعت تلفن همراه، لوازم جانبی و نرمافزارهای مرتبط با آن، حرکت به سمت تولید محصولات دانشبنیان در این حوزه ضروری است. به گفته آنها در برخی از صنایع مانند تولید تلفن همراه و تبلت باید با برنامه تحولی و سرعت بیشتری نسبت به دیگر صنایع حرکت کرده و همه مجموعهها و وزارتخانهها از جمله وزارت صمت و وزارت ارتباطات و دیگر دستگاهها نباید بهصورت عادی با این صنعت رفتار کنند.
از بستر تشکلهای فعال برای جذب شرکتهای دانشبنیان استفاده شود
افشار فروتن لاریجانی، رئیس انجمن صنفی تلفن همراه کشور در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی آنا درباره میزان جذب شرکتهای دانشبنیان در شبکههای ارتباطی تلفنی مانند تلفنهای همراه اظهار کرد: با توجه به تغییرات به روز فناوریها و قابلیتهای شبکههای ارتباطی، انجمن صنفی تلفن همراه و سیمکارت کشور، شورای راهبردی تشکیل داده و در تلاش است تا با جذب نخبگان و افراد خلاق و صاحب ایده، محصولات و ابزارهایی که در این حوزه وجود دارند را در کشور تولید کند.
وی تاکید کرد: باید تلاش شود تا از بستر تشکلهای فعال در حوزه فناوری تلفن همراه برای جذب شرکتهای دانشبنیان استفاده شود. تشکیل کارگروهها و چکشکاری راهکارهایی که میتواند به جذب شرکتهای دانشبنیان و صاحبان ایده و خلاقیت در این زمینه شود نیازمند تعامل و برگزاری جلسات متعدد در کارگروههای متعدد است و در دستور کار انجمن قرار دارد.
دانشبنیانها در کشور ما نیازمند ساماندهی و حمایت هستند
فروتن لاریجانی در پاسخ به این پرسش که چرا بخشهای مختلف اقتصادی قادر به جذب شرکتهای دانشبنیان نبودهاند، بیان کرد: دانشبنیانها در کشور ما نیازمند ساماندهی و حمایت هستند و اگر در این زمینه حمایتهایی وجود دارد نیز باید به نحو درستی اطلاعرسانی شود. طبیعی است که در مسیر حمایت از دانشبنیانها و حضور آنها در اقتصاد باید از شعارزدگی و طرح موضوعاتی که فقط در تلاش برای جذب مخاطب عام است، پرهیز کرد.
تشکلها، حلقه واسطه عرضه و تقاضای محصولات و دانش در حوزه دانشبنیانی شوند
رئیس انجمن صنفی تلفن همراه کشور ادامه داد: همچنین تشکلها و انجمنها باید دسترسی متقاضیان و تقاضای بازار را با صاحبان ایده و خلاقیت، استارتآپها و دانشبنیانها فراهم کنند به عبارت دیگر به عنوان حلقه واسطه امکان ارتباط آنها را با بازار فراهم کنند تا ضمن تقویت بخش عرضه که همان دانشبنیانها هستند به بخش بازار و تقاضا برای محصولاتی که امکان تولید در تیراژ بالا را دارند، کمک شود.
جایگاه دانشبنیانها در اقتصاد باید به درستی تبیین شود
فروتن لاریجانی عنوان کرد: جایگاه دانشبنیانها در اقتصاد باید به درستی تبیین شود و به این منظور رسانههای دیجیتالی باید در زمینه تولید محتوا در زمینه اقتصاد دانشبنیانی و به ویژه حوزههای فناوری برنامههایی را در دستورکار قرار دهند و ضمن بررسی چالشها، راهکارهای حضور بیشتر دانشبنیانها را در این حوزه کارشناسی کنند.
کارشناس حوزه اقتصاد دانشبنیان بیان کرد: درکنار اطلاعرسانی برای آنچه که مورد توجه عموم مردم است باید بخشهای اختصاصی برای دانشبنیانیشدن اقتصاد به ویژه در بخش ابزارهای فناوری نیز قرار داد تا بتوان راهکارها را نیز به درستی پیدا کرد.
باید با کمک جذب بیشتر دانشبنیانها بتوان سهم از بازار این محصولات را افزایش داد
رئیس انجمن صنفی تلفن همراه کشور خاطرنشان کرد: اکنون شرکتهای دانشبنیانی در کشور وجود دارند که در زمینه تولید تبلت، تلفن همراه، لوازم آی او تی و هوشمند فعالیت میکنند و تولیداتشان نیز در بازار عرضه میشود؛ بنابراین باید با کمک جذب بیشتر دانشبنیانها بتوان سهم از بازار این محصولات را افزایش داد.
وی افزود: امروزه فعالیتهای روزمره بسیاری با تلفن همراه انجام میشود و استفاده از آنها نه اختیار که الزام و اجبار شده است؛ بنابراین با توجه به میزان بالای مصرف باید در جهت تقویت تولید داخل نیز تلاش شود.
انتهای پیام/