دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 مهر 1402 - 13:51
دهقانی در گفت‌وگو با آنا مطرح کرد؛

ایجاد شرکت‌های توسعه صادرات برای حمایت از دانش‌بنیان‌ها

ایجاد شرکت‌های توسعه صادرات برای حمایت از دانش‌بنیان‌ها
معاون علمی رئیس‌ جمهور از ایجاد شرکت‌های توسعه صادرات برای حمایت از دانش‌بنیان‌ها خبر داد و گفت: این شرکت‌ها یک ریل ترانزیت بین صادرات محصولات دانش‌بنیان ایرانی و کشور هدف است که امیدواریم تا آخر سال اجرایی شود.
کد خبر : 873495

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوردر گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره اینکه، چرا شرکت‌های دانش‌بنیان در صادرات محصولات خود دچار مشکل هستند؟ اظهار کرد: دانش‌بنیان‌ها به چند دلیل در صادرات مشکل‌دارند، اول به دلیل اینکه تازه تأسیس هستند و تازه‌کار خود را شروع کرده‌اند، نوعاً با موضوع صادرات آشنا نیستند و حجم و اندازه این شرکت‌ها کوچک است و تجربه کافی در این زمینه ندارند.

دهقانی فیروزآبادی با اشاره به عوامل دیگر صادر نشدن محصولات دانش‌بنیان بیان کرد: مشکل دیگر این است که شرکت‌های دانش‌بنیان توانایی مالی ندارند و درواقع صادرات توان و پشتیبانی مالی می‌خواهد که این شرکت‌ها ندارند، بنابراین تجربه و توان مالی ندارند، اما پتانسیل صادرات را دارند.

وی در مورد راهکار‌های معاونت علمی برای توانمندسازی شرکت‌های دانش‌بنیان در صادرات گفت: برگزاری پاویون‌ها و نمایشگاه‌های مشترک، همراه کردن شرکت‌های دانش‌بنیان در سفر‌های خارجی، برگزاری برنامه‌هایی در داخل کشور با دعوت از مهمان‌های خارجی که این شرکت‌ها نیز حضور داشته باشند می‌توان آن‌ها را توانمند کند.

معاون علمی رئیس‌جمهور تأکید کرد: غیراز این برنامه‌های حمایتی که ذکر شد، برنامه‌ای با عنوان ایجاد «شرکت‌های توسعه صادرات» (emc) داریم، یعنی کمپانی‌هایی که به شکل خاص، منطقه‌ای و کشوری هستند و با استفاده از بازرگانان باتجربه، پرحوصله و علاقه‌مند به حوزه دانش‌بنیان ایجاد می‌شوند. به‌عنوان مثال بین ایران و اندونزی شرکتی با عنوان (ای‌ام‌سی) اندونزی تحت حمایت معاونت علمی ایران تشکیل می‌شود.

دهقانی فیروزآبادی گفت: معاونت علمی (ای‌‌ام‌سی)ها را حمایت می‌کند تا خط صادرات خود را راه‌اندازی کنند و طرف مقابل نیز کمک می‌کند تا هماهنگی‌های بین دستگاهی و بین دولتی شکل بگیرد. بعدازآنکه (ای‌ام‌سی) شکل گرفت، متعهد است که در خط ویژه‌ای محصولات دانش‌بنیان را صادر کند. در واقع ( ای‌ام‌سی) یک ریل ترانزیت بین صادرات محصولات دانش‌بنیان ایرانی و مصرف‌کننده کشور هدف است و این برنامه ویژه‌ را برای دانش‌بنیان‌ها طراحی کردیم و امیدواریم تا آخر سال اجرایی شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته