میخواهم فیلمساز ژانرهای متنوع باشم/ نگاه متفاوت «تریپلکس» و «آنجلّو» به مرگ
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، اکران بسته فیلم کوتاه ژانر وحشت شامل پنج فیلم کوتاه از دوازدهم مهرماه در سینماهای منتخب گروه سینمایی هنر و تجربه آغاز شد. «تریپلکس» ساخته علی کیان ارثی یکی از فیلمهای این بسته است که در کنار فیلمهای «یه چوم یه لنگ» به کارگردانی یاسر برزگر، «سرسام» ساخته نوید و وحید نامی، «آرگون» ساخته شورش وکیلی و «حیاط» به کارگردانی مصطفی سلیمانی به نمایش درآمدهاند.
علی کیانارثی کارگردان فیلم «تریپلکس» با سابقه سالها فعالیت در حوزه صدا در سینما و تلویزیون، به عنوان مدیر صدابرداری شناخته میشود و همچنین تجربیاتی به عنوان بازیگر و مجری طرح در کارنامه حرفهای خود دارد.
در «تریپلکس» بازیگرانی همچون سید احمد حسینی، یاسمن ترابی، مینو آذرمگین و غزال نظر ایفای نقش میکنند و فیلمنامه آن نیز توسط مریم بحرالعلومی به نگارش در آمده است. این فیلم در بخش فیلمهای ترسناک روانشناختی (Psychological Horror) شانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلمهای وحشت Spooky Empir آمریکا، در چهار رشته بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه، بهترین بازیگر ترسآور و بهترین فیلمبرداری نامزد دریافت جایزه شد. اختتامیه این جشنواره ۲۹ اکتبر ۲۰۲۳ (۷ آبان ۱۴۰۲) در شهر اولاندو ایالت فلوریدای امریکا با حضور سینماگرانی از سراسر دنیا برگزار میشود.
همزمان با اکران «تریپلکس»، فیلم کوتاه دیگری به کارگردانی کیانارثی به نام «آنجلّو» نیز در پلتفرمهای مجازی پخش فیلم در حال اکران است. فیلمنامه «آنجلو» که برخلاف فیلم «تریپلکس» در ژانر کمدی فانتزی ساخته شده بر اساس طرحی از مریم بحرالعلومی توسط علی کیانارثی و لیلا نیکزاد به نگارش درآمده است. یوسف تیموری، سوگل طهماسبی، سید احمد حسینی، محدثه حیرت، ندا کوهی، امیرمسعود آرزومند، رامینا حسینی نیز بازیگران این فیلم هستند.
برای فیلمساز شدن عجله نداشتم
در همین ارتباط، علی کیانارثی در گفتگو با خبرنگار آنا درباره ورودش به عرصه فیلمسازی گفت: این یک تصمیم ناگهانی نبود؛ من در بیش از دو دهه است که به عنوان صدابردار و صداگذار در پشت صحنه سینما و تلویزیون فعال هستم. در این مدت همواره سعی کردم از کارگردانان و عوامل یاد بگیرم. برای فیلم ساختن هم عجله نداشتم و صبر کردم تا به مرحلهای برسم که بتوانم کاری را که دوست دارم انجام دهم.
وی اظهار کرد: این تجارب در کنار علاقه و تلاش خودم کمک کرد که دو تجربه فیلم کوتاه در دو گونه متفاوت سینمایی داشته باشم. برایم خیلی مهم بود که فیلمهایم در قالب «ژانر» (گونه) باشد. بنابر این «تریپلکس» را در گونه وحشت و «آنجلّو» را در گونه کمدی ساختم. فیلمسازی را در چارچوب ژانر را با جدیت دنبال میکنم و برنامهام این است که در آینده هر کدام از کارهای بلند من نیز در چارچوب ژانر باشد.
اهمیت تنوع ژانر در سینمای امروز ایران
کیانارثی گفت: الان فضا به گونهای شده است که سینمای ایران را در جهان صرفاً با ژانر اجتماعی و درامهای تلخ میشناسند. اغلب جوایزی که سینمای ایران در سالهای اخیر از جشنوارههای بینالمللی گرفته، مربوط به این شکل از فیلمها است. مخاطبان داخلی هم که بیشتر به کمدی گرایش دارند و گیشه در سیطره این گونه فیلمها است؛ بنابراین بسیاری از گونههای سینمایی از جمله وحشت و روانشناسی مغفول ماندهاند. هدف من این بود که در مسیر تقویت ژانر گام بردارم و به نوعی میخواهم فیلمساز ژانرهای متنوع باشم.
وی افزود: از همین رو تنوع ژانر را یک اصل در فیلمسازی خودم در نظر گرفتهام. «تریپلکس» هم در همین راستا ساخته شدو بعد از آن «آنجلّو» را ساختم که یک کمدی متفاوت بود.
این فیلمساز عنوان کرد: شالوده فیلمنامه هر دو اثر، واقعیتی به نام مرگ است. در «تریپلکس» غافلگیری و نزدیک بودن مرگ به آدمها در بستر سینمای وحشت کار شده است. در «آنجلّو» هم در قالب کمدی به مقوله مرگ پرداختیم که البته آموزههای اجتماعی مهمی نیز در آن تعبیه شده است. برای من مهم بود که بتوانیم در این قالب به مرگ بپردازیم که از نظر من مهمترین چالش زندگی بشر است.
کیانارثی گفت: در «آنجلو» شاهد بازی بسیار متفاوتی از سوگل طهماسبی هستیم. من کاملاً به او اطمینان داشتم و میدانستم که از پس این نقش برمیآید. یوسف تیموری هم که از بازیگران کاربلد در کارهای کمدی است و با هردوی این عزیزان سابقه همکاری داشتهام. نـدا کوهـی هم بازیگر مستعد و بادانشی است که میتواند سالهای سال در سینمای کمدی بدرخشد.
کارگردان فیلم «تریپلکس» افزود: این روزها در حال انجام کارهای پیشتولید اولین فیلم بلندم به نام«مورف» به تهیهکنندگی خانم مریم بحرالعلومی هستم. این فیلم محصول مشترک ایران و ترکیه است و بخشهای ازآن در این کشور فیلمبرداری خواهد شد. این فلیم مثل «تریپلکس» در ژانر وحشت و با درونمایههای روانشناسانه است. پروانه ساخت فیلم گرفتهایم، اما ترکیب بازیگران و عوامل آن هنوز مشخص نشده و البته موانعی هم در بحث تأمین بودجه داریم.
وی در پاسخ به این که با توجه به حرفه اصلیاش در حوزه صدابرداری سینما، آیا حساسیت ویژهای در زمان کارگردانی در این زمینه داشته است یا خیر نیز گفت: به هرحال به صورت ناخودآگاه حساسیتها و سختگیریهای وجود دارد چراکه من بیش از دو دهه است که در این حوزه فعالیت میکنم. در «تریپلکس» و «آنجلو» به ترتیب دو برادر من یعنی اردلان و ارسلان کیانارثی صدابردار بودند که هر دو در کار خودشان حرفهای هستند و خیالم از ابن بابت راحت بود.
تداوم حس صدابرداری درهنگام کارگردانی!
این فیلمساز عنوان کرد: گاهی پیش میآمد که وقتی در مقام کارگردان و برای اعلام شروع فیلمبرداری بلند میگفتم صدا، دوربین و حرکت! بلافاصله پس از گفتن عبارت «صدا» ناخودآگاه میگفتم «رفت!» و با صدای خنده اطرافیان متوجه میشدم که چه گفتهام. میخواهم بگویم طبیعی است که این عادت حرفهای در پشتصحنه همچنان همراه من باشد.
کیانارثی افزود: مخاطبان «آنجلّو» و «تریپلکس» با مرگ به عنوان بزرگترین چالش زندگی و واقعیترین واقعیت مواجه میشوند و این میتواند یک تلنگر باشد. برای من، نظر و نگاه مخاطبان از حضور و برنده شدن در جشنوارهها ارزشمندتر است.
کارگردان فیلم «آنجلّو» گفت: جا دارد از خانم بحرالعلومی صمیمانه تشکر کنم که در ساخته شدن این دو فیلم کوتاه نقش بسیارمهمی داشتند؛ ایشان از فیلمسازان و تهیهکنندگان محترم و کاربلد سینما هستند و پروانه ساخت کار بعدی خودشان با عنوان «جمعه بازار» را گرفتهاند. این فیلم یک کار اجتماعی و پربازیگر است و خوشحال خواهم شد که در این پروژه هم افتخار همکاری با ایشان را داشته باشم.
انتهای پیام/