دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

خانه نیما پس از سال‌ها بوی شعر گرفت/ آغاز پویش «شهر شعر» در تهران

خانه نیما پس از سال‌ها بوی شعر گرفت  آغاز پویش «شهر شعر» در تهران
سردیس «امیرهوشنگ ابتهاج» و «سید حسن حسینی» در خانه نیما یوشیج رونمایی و پویش «شهر شعر» با حضور برخی شاعران آغاز شد.
کد خبر : 873248

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، به مناسبت روز حافظ و هفته شعر و ادب فارسی با حضور معاون فرهنگی و هنر‌های شهری سازمان زیباسازی و جمعی از شاعران از سردیس امیرهوشنگ ابتهاج و سیدحسن حسینی ساعتی پیش، بیست و سوم مهر ماه در خانه نیما یوشیج رونمایی شد.

در مراسمی که صبح امروز در خانه نیما یوشیج در دزاشیب برگزار شد، شاعران به شعرخوانی پرداختند و حاضران هم از اینکه خانه نیما سرانجام محفل شعر شده ابراز خرسندی کردند.

رونمایی از تندیس «سید حسن حسینی» و «ابتهاج» به میزبانی «نیما یوشیج»

ابتدا، رضا صیادی مدیرعامل زیباسازی شهرداری تهران در سخنانی اظهار کرد: امروز آغاز سه اتفاق است؛ اولین اتفاق رونمایی از سردیس استاد ابتهاج، این سردیس ۴۰ روز قبل از ارتحال ایشان ساخته شد و خیلی دوست داشتیم آن را زیر درخت ارغوان معروف نصب کنیم که مشکلاتی پیش آمد و فکر کردیم خانه نیما می‌تواند محل مناسبی برای این سردیس باشد.

او افزود: سردیس بعدی مربوط به استاد سید حسن حسینی است، شخصیتی که شعر انقلاب همیشه مرهون این بزرگوار است که توسط استاد یوزباشی ساخته شده است. جای این استاد در آثار حجمی شهر تهران خالی بود در این زمینه این اقدام صورت گرفت.

وی با بيان اينکه ساخت و نصب نماد شاعران یک پروژه بزرگ است که برای‌ تکمیل آن به کمک و همراهی شعرا نیاز داریم، افزود: امیدواریم با همکاری مجموعه هنرمندان بتوانیم این مجموعه را کامل کنیم چراکه نماد و نشانه این شخصیت‌ها در شهر تهران خالی است.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران تصریح کرد: پویش «شهر شعر» یک فکر و ایده جذاب بود که فکر ایجاد آن مربوط به چندماه قبل از حضور بنده در شهرداری تهران بود اما چالش‌های آن زیاد بود و گروه‌بندی و دسته‌بندی و حجم شعرها برایمان مهم بود که با کمک جمعی از شاعران آن را تکمیل کردیم.

صیادی با بیان اینکه اواخر هفته‌جاری پویش شهر شعر اکران می‌شود، گفت: آثار بیش از ۱۰۰ شاعر برای پویش شهر شعر انتخاب شده است و البته مدعی نیستیم این یک کار کامل است و حتمأ اشکالاتی دارد تکمیل خواهد شد.

روند اجرایی پویش «شهر شعر»/ انتخاب اشعار شاعران چگونه بود؟

براساس این گزارش محمد رسولی از شاعران جوان کشومان که عهده دار اجرای این طرح بود، گفت: ایده اولیه پویش شهر شعر حدودا یک سال و نیم پیش از سوی مدیرعامل سازمان زیباسازی مطرح شد و ما به جهت کار‌هایی که داشتیم جلسات متعددی برگزار کرده تا به اجرا برسیم.

این شاعر جوان افزود:‌ در گام اول چند شاعر بلندبالای کشور که حدود ۲۰۹ نفر هستند را استخراج کردیم.

وی به پالایش‌های ثانویه اشاره کرد و با بیان اینکه در مرحله اول فیلتری در نظر گرفته شد و آن اینکه حداقل یک بیت یا قالب کوتاه نیمایی و سپید از شاعران را احصا کنیم، گفت: این مسیر روندی دو ماهه داشت چرا که بهترین بیت یا قطعه شعرا مدنظر بود.

رسولی درباره پویش «شهر شعر» توضیحات تکمیلی ارائه کرد و گفت: هیئت انتخابی تشکیل شد تا خطا‌ها به حداقل برسد چرا که وقتی بازه صد ساله را در نظر می‌گیریم تبعا صد‌ها شاعر می‌توانند در این زمانه بگنجند؛ بنابراین ما شاعران را محدود کردیم به بازه زمانی از نیما تا به امروز؛ قاعده دیگر این بود که متولدین دهه شصت به بعد مدت نظر قرار بگیرند، لذا صد و چهار شاعر براین اساس مشخص شدند. علاوه بر این وقتی قرار است یک بیت خوب از شاعری انتخاب شود باید نکاتی در آن مدنظر قرار گیرد، بنابراین مواردی چون اشعار امید آفرین و یا اشعاری که مناسب برای مخاطب عام و خاص بوده و زود فهم باشند را لحاظ کردیم.

خانه نیما پس از سال‌ها بوی شعر گرفت/ آغاز پویش «شهر شعر» در تهران

شعر از جبهه‌های پیش‌رو بوده است

در ادامه مراسم توکلی زاده معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در سخنانی کوتاه گفت:‌ ابتکار دوستان در سازمان زیباسازی که در نهایت به انتخاب شعر از ۱۲۰ شاعر منتج شد، شروع خوبی بود مدتهاست تلاش می‌شود کار‌های متفاوت و خلاقانه ایجاد شود.

این مقام مسئول شهرداری به حکمت و عمق شعر در سطح شهر تهران با اکران ابیات شاعران اشاره کرد و گفت: هم کشورمان و هم تهران از شعر و شاعری غنی هستند و همیشه بزرگان در عرصه فرهنگ و هنر حضور داشته و به پیشبرد اهداف انقلاب کمک می‌کنند. ازاین رو یکی از جبهه‌های پیشرو شعر است.

وی در پایان سخنان خود به اتفاقات رخ داده در غزه و محاصره هفت روزه اشاره کرد و با بیان اینکه زنان و کودکان هفت روزی زیر بمباران هستند، گفت: دعا می‌کنیم هرچه زودتر گره درغزه باز شود و رژیم کودک کش از بین برود تا شاهد آزادی قدس باشیم و نماز جماعت را درآنجا اقامه کنیم.

در ادامه مراسم ناصر فیض، شاعر و طنز‌پرداز نیز در سخنانی گفت: این ایده خوبی است؛ هرچند باید زودتر انجام می‌شد و برای توجه دادن عامه مردم به فرهنگ، زبان و شعر که بخشی از هویت ایرانی‌ها است، اهمیت دارد.‌

سپس علی‌محمد مودب از شاعران کشورمان نیز در سخنانی کوتاه گفت: کار شهرداری تهران و بازسازی خانه نیما یوشیج باید الگوی دیگر شهر‌ها نیز قرار بگیرد.

خانه نیما پس از سال‌ها بوی شعر گرفت/ آغاز پویش «شهر شعر» در تهران

باید هر روز شاهد اتفاقات ادبی در تهران باشیم

سعید بیابانکی دیگر شاعر حاضر در این مراسم هم با بیان اینکه پیش از این طرح مشابه حدود هشت سال پیش همزمان با هفته دفاع مقدس اجرا شده بود، گفت: در آن دوران اشعاری نوستالژیک از شاعران در حوزه دفاع مقدس انتخاب و در سطح شهر اکران شد، اما همان یک بار بود. پیشنهاد می‌شود در کشوری که هنر اولش شعر است، هر روز شاهد چنین اتفاقات ویژه‌ای باشیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته