برنامههای آموزشی مهمترین عامل توسعه در هر کشور است/ حذف ۳۸۰۰ کد رشته محل از دفترچه کنکور امسال
به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، آیین گرامیداشت سی و دومین سال تأسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی صبح امروز (سهشنبه، ۱۸ مهر ۱۴۰۲) با حضور وزیر علوم و رئیس سازمان سنجش و رئیس دانشگاه علمی کاربردی در حوزه هنری برگزار شد.
حسین بلندی رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در این مراسم ضمن تبریک سالگرد تأسیس دانشگاه علمی کاربردی اظهار کرد: مدیون کسانی هستیم که چند دهه قبل اندیشمندانه دورهم جمع شدند و برای آینده ایران دانشگاه جامع علمی کاربردی را تشکیل دادند.
وی افزود: در سال ۱۳۷۰ دانشگاههای مختلفی داشتهایم که فعالیت علمی داشتند، اما با تشکیل گروه هشتم برنامهریزی و شورای علمی کاربری و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی این دانشگاه تشکیل شد. نگاه هوشمندانه آنها بود که باید نیاز بازار کار را پاسخ دهیم؛ یعنی در آموزش عالی هم بخش نخبگانی را توسعه دهیم و هم کسانی را تربیت کنیم که به نیاز بازار پاسخ دهند.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری گفت: بر اساس فرمان رهبری در سال جاری مهمترین مسئله مهار تورم و رشد اقتصادی است. رشد و توسعه اقتصادی را باید در همه برنامههای کشور پیگیری کرد. مسئله کشور بهبود زندگی مردم است که این امر به تحقق توسعه اقتصادی وابسته است و با ایجاد توازن در سرمایهگذاری مادی و سرمایه گداری انسانی به دست میآید.
وی ادامه داد: نقش نظامهای آموزشی در تأمین سرمایهگذاری انسانی، مهمترین عامل توسعه در هر کشور است.
بلندی با استناد به بیانات مقام معظم رهبری در فروردین سال جاری گفت: ایشان فرمودند ما باید با استفاده از همه ظرفیتها، امکانات سختافزاری، زیرساختها و نرمافزاری یعنی نیروی انسانی خلاق و جوانان پرانگیزه نیاز دولت، قوه قضاییه و همه دستگاه را تأمین کنیم برسیم. این دقیقا وظیفه دانشگاه جامع علی کاربردی است.
وی اضافه کرد: در سال ۱۳۹۰ رهبری بر آموزش نیروی انسانی متخصص ماهر و کارآمد و متناسب با نیازهای بازار کار فعلی و آتی و ارتقای توان کارآفرینی با مسئولیت نظام کارآفرینی و توأم کردن آموزش و مهارت و جلب همکاری بنگاهها اقتصادی جهت استفاده ظرفیت آنها همچنین حمایت از بیکاران برای افزایش توانمندیهای آنها تأکید کردند؛ بر این اساس نگاه مدیریتی در دانشگاه علمی کاربردی باید تغییر میکرد و این روند از دو سال قبل شروع شد.
وی اولین اقدام را در این زمینه آمایش سرزمینی عنوان کرد و گفت: با آمایش سرزمینی هم نیاز آفرینی مشاغل موجود و هم مشاغل آتی را انجام دادیم و اجرای طرح آباد و استقرار نظام صلاحیت حرفهای نتیجه این بود.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی تأکید کرد: برنامه راهبردی دانشگاه را در هیئتامنا تصویب کردیم، همچنین با توجه به اهمیت نظام صلاحیت حرفهای در آموزش عالی بهعنوان نماینده وزیر علوم در جلسات نظام صلاحیت حرفهای حاضر شدم و این نظام اکنون تصویب شده است. نظام صلاحیت حرفهای سطوح ۱ تا ۸ دارد و از ۱ تا ۴ به آموزش عالی مرتبط است.
وی با تأکید بر افزایش بهرهوری در دانشگاه گفت: هوشمند سازی و نظارت هوشمند در مرحله اول است. همچنین نقشه راه برای رسیدن به اهداف مهم است، اعتباربخشی به دانشگاه به این معناست که دانشگاه برندی یا اسم مهمی باشد که صنعت آن را میشناسد.
حذف کدرشتهمحل و افزایش ظرفیتهای جدید
وی گفت: بر همین اساس در دفترچه سال جاری کنکور، ۶ هزار و ۵۱۸ ظرفیت و برای طرح آباد ۴۵ هزار ظرفیت تحصیلی اعلام کردیم که ظرفیتهای آن برای افراد بیکار دانشآموخته بالاتر از لیسانس مناسب است.
بلندی با اشاره بهضرورت دورههای پودمانی برای دانشجویان کارشناسی گفت: مسئله تحصیل همزمان در دانشگاه نظری و علمی کاربردی را تصویب کردیم، ولی هنوز اجرایی نشده است.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت:۱۲۵ برنامه جدید آموزشی تصویب کردیم. نمایندگان مراکز علمی کاربردی در هر استانی داریم که نظارت کیفی را به نظارت تضمین کیفیت، تبدیل کردیم. زیرساختهای سختافزاری برای نظارت و حضور دانشجویان در کلاسها و در محل آموزشها در صنایع داریم همچنین زیرساخت نرمافزاری را طراحی کردهایم که تا پایان سال کامل اجرایی میشود.
وی بار دیگر بر نظام صلاحیت حرفهای تأکید کرد و گفت: باید یا استقرار نظام صلاحیت حرفهای بر نظام اجرایی کشور تأثیرگذاری کنیم. همه افرادی که خدمات فنی و کاربردی ارائه میدهند، باید بر اساس این نظام ردهبندی شوند و اگر بر آن تأکید کنیم، همه برای دریافت آن تلاش میکنند.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی گفت: برای شروع، داشتن صلاحیت حرفهای برای کارکنان دانشگاه جامع ضروری شده و هر کس هرجایی کار کند باید صلاحیت حرفهای داشته باشد.
وی با تصریح بر تنوعبخشی به فعالیتهای فرهنگی در دانشگاه علمی کاربردی گفت: دروس معارف و آموزش فقه باید، فقه کاربردی باشد.
بلندی در مورد تعداد کدرشتهمحلهایی که از دفترچه حذف شده است نیز توضیح داد: امسال ۳ هزار و ۸۰۰ کد رشته محل از دفترچه حذف شد و 850 کدرشته محل جدید به وجود آوردیم.
رونمایی از 2 سامانه خاص و نظارت هوشمند در دانشگاه علمی کاربردی
به گزارش آنا، در پایان برنامه سامانه نظارت تصویری هوشمند مراکز آموزشی به عنوان بخشی از پروژه سامانه هوشمند نظارت ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه علمی کاربردی و سامانه خاص (خاستگاه آموزش صنایع و مشاغل) دانشگاه جامع علمی کاربردی توسط محمد علی زلفی گل وزیر علوم، علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و محمد حسینی معاون امور مجلس رئیس جمهور رونمایی شد.
انتهای پیام/