دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

دکتر طهرانچی: ناامنی غذایی ارزش‌های حیاتی و امنیت ملی را تضعیف می‌کند

دکتر طهرانچی: ناامنی غذایی ارزش‌های حیاتی و امنیت ملی را تضعیف می‌کند
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: ناامنی غذایی در یک نظام سیاسی ـ اجتماعی ارزش‌های حیاتی و در نتیجه امنیت ملی آن را تضعیف خواهد کرد.
کد خبر : 872432

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نخستین همایش ملی «کشاورزی دانش‌بنیان، تغییر اقلیم و امنیت غذایی» با قرائت پیام دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و سخنرانی تخصصی کارشناسان و استادان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج برگزار شد.

در پیام طهرانچی که توسط حسین کلانتری خلیل‌آباد رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز و واحد کرج قرائت شد، آمده است: امنیت غذایی سنگ بنای یک جامعه توسعه‌یافته و عنصر اصلی سلامت فکری، روانی و جسمی آن جامعه است. ناامنی غذایی، ذخیره سرمایه اجتماعی افراد مشمول آن و نیز معناداری هنجار‌ها و ارزش‌های انسانی و دینی را شدیداً تحلیل خواهد برد؛ بنابراین ناامنی غذایی تهدیدی بالفعل یا بالقوه علیه ارزش‌های بنیادین نظام اسلامی خواهد بود. ناامنی غذایی دامنه انتخاب افراد را شدیداً محدود می‌کند و در بسیاری موارد حق انتخاب را از آنها می‌گیرد و از این روی، قابلیت‌ها و استاندارد‌های زندگی‌شان را تنزل خواهد داد. ناامنی غذایی در یک نظام سیاسی ـ اجتماعی ارزش‌های حیاتی و در نتیجه امنیت ملی آن را تضعیف خواهد کرد.

در بخش دیگری از پیام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آمده است: امنیت غذایی یک سیاست کلان حکمرانی متعالی بوده که کم و کیف آن، مقدار عرضه و کیفیت امنیت ملی را در هر کشور تعیین می‌کند. تاریخ روابط بین کشور‌ها و بحران‌های کنونی بین‌المللی نشان می‌دهد که کشور‌های قدرتمند در بیشتر موارد از مواد غذایی به‌عنوان حربه‌ای سیاسی علیه کشور‌های جهان سوم بهره گرفته‌اند. تجربه کشور‌های در حال توسعه حاکی از این است که وابستگی آنها به واردات مواد غذایی از کشور‌های توسعه‌یافته‌تر باعث ضربه‌پذیری سیاسی‌شان شده و امنیت ملی‌شان همواره از این محل در معرض تهدید بوده است. این موضوع در شرایط تحریمی از اهمیت قابل ملاحظه‌ای برخوردار است.

دکتر طهرانچی: ناامنی غذایی ارزش‌های حیاتی و امنیت ملی را تضعیف می‌کند

عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به توسعه پایدار در بخش کشاورزی در پیام خود آورده است: جهان اکنون سه چالش غذایی عمده شامل شیوع گرسنگی، عدم تعادل در رژیم غذایی افراد و نابودی محیط‌زیست و تغییر اقلیم را در پیش رو دارد. طبق گزارش فائو برای تأمین غذای مورد نیاز جمعیت ۹ میلیارد نفری جهان در سال ۲۰۵۰، باید تولید کنونی را دو برابر کرد. تحقق این هدف مستلزم رفع موانعی از قبیل محدودیت زمین‌های کشاورزی، کمبود آب، قیمت بالای انرژی، افت سرمایه‌گذاری در زمینه تحقیقات کشاورزی و افزایش ضایعات غذایی است. این گزارش همچنین با پرداختن به چشم‌انداز امنیت غذایی در قرن ۲۱ اعلام کرده که مسائل مربوط به کمبود مواد غذایی، تولید را در این قرن با مشکل اساسی مواجه خواهد کرد. رقابت بر سرزمین‌های کشاورزی و منابع آب، قیمت بالای انرژی و تغییرات اقلیمی همگی بدان معنا بوده که جهان باید با منابع کمتر، غذای بیشتری تولید کند. توسعه پایدار در بخش کشاورزی، عاملی حیاتی برای تغذیه جهان در دهه‌های آتی است.

در پیام طهرانچی ذکر شده است: با عنایت به چشم‌انداز و سیاست‌های کلی نظام جمهوری اسلامی ایران و در اجرای طرح جامع امنیت غذایی کشور و نظر به اهمیت امنیت غذایی و جایگاه آن در اسناد بالادستی به‌ویژه اقتصاد مقاومتی (ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری) که در شرایط تحریمی اجرای آن همواره مورد تأکید رهبری بوده است، ضرورت ایجاد زیرساخت‌های تولید منطبق با استاندارد‌های بین‌المللی در داخل به‌عنوان پایه اصلی امنیت غذایی کشور و قطع وابستگی به واردات آن را بیش‌ازپیش جلوه‌گر می‌کند.

وی در پایان ابراز امیدواری کرده است که همایش ملی «کشاورزی دانش‌بنیان، تغییر اقلیم و امنیت غذایی» با ارائه راهکار‌های تخصصی بتواند چشم‌انداز حرکت با ایجاد هماهنگی، تقسیم‌کار، پرهیز از موازی‌کاری، انتقال و اشتراک تجربیات و بر مبنای برنامه‌های منسجم میان دانشکده‌های موضوعی کشاورزی پایدار و امنیت غذایی و مراکز تحقیقاتی عضو کنسرسیوم غذا و امنیت غذایی دانشگاه آزاد اسلامی با افق ارتقای امنیت غذایی کشور در تعامل و هماهنگی با مراجع تصمیم‌گیری و اجرایی مرتبط؛ اعم از دولتی و خصوصی ترسیم کرده تا پروژه‌های کلان پیش‌بینی‌شده با امکان‌سنجی، سیاست‌گذاری، اولویت‌بندی، برنامه‌ریزی، ابلاغ سیاست‌ها و نظارت بر حسن اجرای آن‌ها در سطح دانشگاه اجرا شود.

به گزارش آنا، در این همایش از رشته‌های مختلف اقتصادی، علوم پایه، هوش مصنوعی و ... بیش از ۲۰۰ مقاله به دبیرخانه همایش ارسال و از این بین بیش از ۱۶۰ مقاله داوری، ۲۳ مقاله برای سخنرانی انتخاب و ۱۳۵ مقاله برای استفاده در پوستر برگزیده شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته