لزوم بازنگری در سرفصلهای آموزشی برای موفقیت دانشآموختگان در کسبوکار
به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، مرتبه علمی فروغ محمدی دهچشمه عضو هیئت علمی گروه آموزشی کلینیکال پاتولوژی دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه با پیشنهاد کمیته منتخب این واحد دانشگاهی، موافقت هیئت ممیزه دانشگاه آزاد اسلامی در دویست و سیزدهمین نشست این هیئت و در حکمی از سوی دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی از استادیاری به دانشیاری ارتقا یافت.
در همین راستا و برای آشنایی بیشتر با رشته دامپزشکی گفتوگوی آنا با فروغ محمدیدهچشمه را در ادامه میخوانید.
محمدی درباره جایگاه رشته دامپزشکی در دانشگاههای کشور به خبرنگار آنا گفت: این رشته با توجه به زیرساختهای صنعت دامپروری در کشور در خیلی از مناطق دارای علاقهمندانی است؛ بنابراین همیشه متقاضیانی برای ادامه تحصیل در رشته دامپزشکی وجود دارد.
وی عنوان کرد: فقط کسب مدارج علمی و تئوری نمیتواند ضامن موفقیت دانشآموختگان مقاطع مختلف دامپزشکی در بازار کار شود؛ بنابراین دانشآموختگان و دانشجویان دامپزشکی باید علاوه بر کسب دانش در این رشته، مهارتهای لازم شغلی را نیز کسب کنند. با توجه به حضور رشته دامپزشکی در سطح وسیعی از مراکز کاری و افزایش تعداد دانشآموختگان این رشته قطعاً به جزء توانایی علمی، کسب مهارت و توانایی عملی نیز برای موفقیت در این رشته الزامی است.
عضو هیئت علمی گروه آموزشی کلینیکال پاتولوژی دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه با ارزیابی آینده شغلی دانشآموختگان رشته دامپزشکی در بازار کار افزود: کاهش جمعیت دامی و افزایش فارغالتحصیلان موجب کاهش بازار کار در این شده؛ اما برای فارغالتحصیلان و دانشجویانی که مهارت و علم لازم را کسب کنند حتی در شرایط فعلی نیز میتوان انتظار فرصت شغلی مناسب را داشت. در بخش وسیعی از کشور صنعت دامپروری رواج داشته و با توجه به ماهیت رشته دامپزشکی همچنان علاقهمندانی برای فعالیت در این رشته وجود دارد.
محمدی با بیان چالشهای رشته دامپزشکی گفت: آموزش این رشته در کشور بر اساس شرایط بازار کار در سالهای گذشته تعریف شده؛ اما در شرایط فعلی با توجه به تنوع بازار کار این حوزه نیازمند تغییرات بنیادی است. لزوم بازنگری در سرفصلهای آموزشی، نحوه تربیت دانشجویان مقاطع مختلف دامپزشکی و افزایش مهارتهای لازم در راستای موفقیت در فضای کسبوکار بیش از گذشته احساس میشود.
وی تأکید کرد: دانشگاهها باید با تغییر سرفصلهای آموزشی بر اساس نیاز کشور، توانایی پرورش افرادی را داشته باشند که علاوه بر حوزههای بهداشتی و درمانی بتوانند در صنعت تولید و تأمین مواد غذایی جامعه انسانی نیز مؤثر باشند.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه مطرح کرد: گروه آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به ظرفیت، زیرساختها و فضای آموزشی مناسب بر اساس سرفصلهای تعریف شده قطعاً در تربیت فارغالتحصیلان موفق عمل کرده؛ حتی در زمینه ایجاد مهارت با برگزاری دورههای مهارتآموزی سعی در افزایش توان مهارتی این فارغالتحصیلان داشته است.
انتهای پیام/