دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

حمله به صنعت خودرو؛ چالش اصلی تولید قطعات فناورانه

حمله به صنعت خودرو؛ چالش اصلی تولید قطعات فناورانه
رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار و رفع موانع تولید اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر اینکه حمله به صنعت خودرو با دانش‌بنیانی شدن تولید قطعات در تناقض است، گفت: منتقدان دائما انتقاد می‌کنند؛ اما راهکاری برای توسعه فناوری در بخش خودرو ارائه نمی‌دهند.
کد خبر : 871542

محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا اظهار کرد: یکی از مشکلات کشور در صنعت قطعه‌سازی بی‌اعتمادی به تولیدات داخلی است.

رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار و رفع موانع تولید اتاق بازرگانی تهران تاکید براینکه آماج حملات قراردادن صنعت خودرو با دانش‌بنیانی شدن تولید قطعات در تناقض است، گفت: منتقدان صنعت خودروی کشور دائما انتقاد می‌کنند؛ اما راهکاری ارایه نمی‌دهند؛ البته پشت این فرهنگ غلط، انگیزه‌های اقتصادی وجود دارد؛ زیرا در واردات حلاوتی هست که در تولید داخلی وجود ندارد. همه تلاش می‌کنند که تولید داخلی را بکوبند و می‌گویند خودروسازان «ارابه مرگ »نمی‌سازند!

نفع برخی در این است که واردات قطعه انجام شود

صنعت خودرو

وی افزود: هنوز هم در مورد برخی از قطعاتی که به اندازه کافی در کشور تولید شده و مشکلی هم در تولید آن‌ها وجود ندارد، تمایل به واردات قطعات مشابه تولید داخل وجود دارد به این دلیل که نفع برخی در این است که واردات قطعه انجام شود و استقبالی از قطعات داخلی انجام نمی‌شود.

رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار و رفع موانع تولید اتاق بازرگانی تهران افزود: صدا و سیما، مجلس و برخی از کارشناسان دائما از صنعت خودروی داخلی انتقاد می‌کنند و خودرو‌ها را بی‌کیفیت اعلام می‌کنند. این تناقض است؛ از یک سو صحبت از حمایت از داخل‌سازی و دانش‌بنیان‌ها مطرح می‌شود و از سوی دیگر صنعت خودرو و قطعه‌سازی آماج حملات است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: بزرگان کشور باید تلاش گسترده‌ای انجام دهند تا فرهنگ غلط تمایل به کالا‌های خارجی به حمایت از تولیدات داخلی بدل شود؛ البته پشت این فرهنگ غلط انگیزه‌های اقتصادی وجود دارد، چون در واردات حلاوتی هست که در تولید داخلی وجود ندارد. همه تلاش می‌کنند که تولید داخلی را بکوبند و می‌گویند خودروسازان ارابه مرگ می‌سازند.

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی افزود: منتقدان صنعت خودرو راهکاری هم ارائه نمی‌دهند که برای بهبود شرایط چه راهکاری پیش‌رو وجود دارد و با طی کردن چه مسیر‌ها یا چه شیوه‌هایی می‌توان وضعیت فعلی را بهبود بخشید.

تولید کیفی قطعات نیاز به مشتری دارد

تولید قطعات

نجفی منش در مورد کیفی‌سازی قطعات خودرو در کشور، عنوان کرد: این اقدام درحال انجام است و تولیدکنندگان قطعه در کشور تولید را بهبود داده‌اند؛ اما مصرف‌کننده نهایی قطعات که خودروسازان هستند باید تمایل بیشتری به استفاده ازاین قطعات داشته باشد.

۸۰ درصد از قطعات خودرو‌ها با استفاده از تولیدات قطعه‌سازان تامین می‌شود

رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار و رفع موانع تولید اتاق بازرگانی تهران در پاسخ به این پرسش که چند درصد از قطعات خودرو‌های داخلی در کشور با استفاده از تولیدات قطعه‌سازان داخلی تامین می‌شود، تصریح کرد: می‌توان گفت حدود ۸۰ درصد از قطعات خودرو‌ها با استفاده از تولیدات قطعه‌سازان تامین می‌شود در مورد ۲۰ درصد مابقی نیز امکان تولید وجود دارد منوط به آنکه خودروسازان تمایل به استفاده از آن باشند. به طور مثال ۸۵ شرکت وجود دارند که از موسسه استاندارد مجوز تولید لنت دریافت کرده‌اند، اما هنوز هم خودروسازان علاقه دارند که واردات انجام شوند در صورتی که از نظر حجم، تعداد و کیفیت مشکلی وجود ندارد.

واردات خودروی کارکرده غلط است و نمی‌توان برایش قطعه تامین کرد

نجفی‌منش درباره واردات خودرو‌های کارکرده و تامین قطعات آن‌ها در آینده اظهار کرد: این اقدام غلط است و به جای خودروی فرسوده باید خودرو‌های نو به کشور وارد می‌شد، چون تا چند سال نیازی به قطعات ندارد. برخی از قطعات این خودرو‌ها مانند لنت و فیلتر و ... قابل تامین از بازار داخلی است، اما در مورد سایر قطعات ممکن است تولید آن به صرفه نباشد.

زیان خودروسازان از ۳۰ هزار میلیارد تومان عبور کرد

تولید قطعات

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی در مورد بدهی قطعه‌سازان به خودروسازان عنوان کرد: خودروسازان به دلیل بحث قیمت‌گذاری دستوری با زیان تولید می‌کنند و میزان زیان آن‌ها در سال گذشته به ۳۰ هزار میلیارد تومان رسیده بود که حتما بیشتر شده است. تعیین قیمت و تحمیل زیان به خودروسازان موجب مشکلات نقدینگی و کاهش خرید از قطعه‌سازان شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته