دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
یادداشت

«رحیل» آغازی بر یک پایان

«رحیل» آغازی بر یک پایان
سریال «رحیل» با قصه جذاب، معماگونه و گاه هراس انگیز، توانسته مخاطبان خاص خود را جذب و آنان را منتظر نگاه داشته تا ببینند سرنوشت داستان و کاراکتر‌های آن چگونه رقم خواهد خورد.
کد خبر : 871262

گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا ـ سیدمرتضی برومند فعال رسانه: سریال‌ها در گذشته‌ای نه چندان دور در قالب‌های ۱۳ قسمتی یا ۲۶ قسمتی در تلویزیون ایران تولید می‌شدند که در هفته یک روز روی آنتن می‌رفتند. مثلا سریال‌های مطرحی مانند «خانه به دوش» که پیش از انقلاب روی آنتن رفت یا مجموعه‌های مهمی، چون «سربداران» و «ابوعلی سینا» که بعد از انقلاب تولید و پخش شدند، دیگر فصل بعدی نداشتند.
بعد‌ها به تاسی از سریال‌های خارجی، فصل دوم مجموعه‌های ایرانی نیز تولید شدند که از قدیمی‌ها می‌توان به «آینه» اشاره کرد که به دلیل استقبال مردم ادامه آن هم ساخته شد.

امروز بسیاری از سریال‌های تولیدی دارای دو فصل یا بیشتر هستند. مانند «پایتخت» و «ن. خ» که در چند فصل تولید و پخش شدند. مجموعه‌های نودشبی از این دایره بیرون هستند، زیرا سازوکار دیگری دارند.

سریال «رحیل» که به تازگی پخش آن در شبکه سوم پایان یافت، به گونه‌ای طراحی شده بود که همگان منتظر فصل دوم آن باشند، زیرا داستان فیلم در دو مقطع تاریخی پادشاهی قاجار و پهلوی روایت می‌شود.

فصل اول آن که مربوط به دوران قاجار بود پایان یافته و مخاطبان منتظر هستند تا ببینند داستان در دوره جدید به کجا ختم خواهد شد و کاراکتر‌ها چه سرنوشتی را پیدا می‌کنند؟

بی شک در فصل جدید «رحیل» که روایتگر یک دوران جدید است، بازیگران دیگری نیز به آن اضافه خواهند شد، زیرا خط داستانی چنین طلب می‌کند. همان گونه که بعد از انقراض پادشاهی قاجار و آغاز دوره پهلوی، شخصیت‌های سیاسی، نظامی، فرهنگی و... جدیدی وارد عرصه حکومت شدند، به تبع آن در سریال «رحیل» نیز تغییراتی صورت گرفته و کاراکتر‌های جدیدی به داستان اضافه می‌شوند.

«رحیل» آغازی بر یک پایان

در حقیقت پایان «رحیل» در دوره قاجار، آغاز جدیدی است برای این سریال.

«رحیل» با قصه جذاب، معماگونه و گاه هراس انگیز، توانسته مخاطبان خاص خود را جذب و آنان را منتظر نگاه داشته تا ببینند سرنوشت داستان و کاراکتر‌های آن چگونه رقم خواهد خورد؟ روال کیفی تولید سریال تحت تهیه‌کنندگی رامین عباسی‌زاده و کارگردانی مسعود آب‌پرور و رامین عباسی‌زاده باعث شد این سریال به یکی از آثار استاندارد سیمافیلم در دوران مدیریت جدیدش تحت ریاست مهدی نقویان بدل گردد و امیدواری ایجاد نماید در ادامه تولید چنین سریال‌هایی در این مجموعه مهم سیما.

انتظار، یکی از محاسن فیلم‌ها و سریال‌های خوب هستند، زیرا به دلیل جذابیت، مخاطبان را منتظر نگه می‌دارند تا آنان روزشماری کنند که فصل جدید سریال کی شروع خواهد شد. این انتظاری شیرین است، نه تلخ.

مطمئنا دست اندرکاران «رحیل» تمهیدات لازم را به کار بسته و خواهند بست تا انتظار مخاطبان بیهوده نبوده و ناامیدشان نکنند.

برخی از سریال‌های تلویزیونی و شبکه خانگی، به جای اینکه در فصل جدید قوی‌تر عمل کنند، ضعیف عمل کرده و مخاطبان را ناامید می‌کنند. این آفت سریال سازی است که آن را در کوتاه مدت نابود کرده و از چشم مخاطبان می‌اندازد.

هر تولید کننده‌ای که می‌خواهد یک سریال را در چند فصل بسازد، باید از همان آغاز برای آن چاره‌ای اندیشیده و چارچوب آن را محکم ببندد. مطمئنا اگر این کار را نکرده و مقدمات لازم را فراهم نکند، در کارش موفق نخواهند بود.

تهیه کننده سریال «رحیل» از پیش می‌دانسته که قرار است این مجموعه را در چند فصل تولید و پخش کند برای همین باید پیش بینی‌های لازم انجام گرفته و تمهیدات اندیشیده شده باشد تا خدای نکرده در ادامه کار دچار مشکل نشوند.

این سریال به گونه طراحی و ساخته شد که بیننده احساس می‌کرد باید فصل دیگری نیز داشته باشد.

بی شک دست اندرکاران «رحیل» این مهم را دانسته و تمام سعی خود را به کار خواهند بست تا مخاطبانی را که در فصل یک با خود همراه کردند، در فصل دوم ناامید نکرده و آنان را از دست ندهند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب