دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

پارک‌های علم و فناوری از کمک به استارت‌آپ‌ها غافل نشوند

پارک‌های علم و فناوری از کمک به استارت‌آپ‌ها غافل نشوند
کارشناس حوزه حمل و نقل دریایی اظهار کرد: اگر پشت ایده استارت‌آپ‌ها شناخت کافی و منطق وجود داشته باشد و از طرح‌های نو به‌موقع حمایت شود؛ نوآوری در هر بخش اقتصاد دلیلی برای توسعه خواهد شد.
کد خبر : 871095

گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ با توجه به ظرفیت‌های موجود در صنعت دریا باید درجهت توسعه و پیشرفت اقتصاد کشور گام برداشته شود به‌طوری‌که کارشناسان و متخصصان حوزه دریایی معتقدند؛ یکی از صنایع مهمی که پس از لغو احتمالی تحریم‌ها توسعه و رونق می‌یابد، صنایع دریایی بوده که بسیار حائز اهمیت است.

این صنعت نیز مانند سایر صنایع مهم کشور باید آمادگی حضور در بازار‌های جهانی و رقابت با سایر کشور‌ها را در حوزه حمل و نقل دریایی داشته باشد. تأکید مسئولان فعال در این حوزه بر این است که توسعه صنعت دریامحور، زمینه‌ساز پیشرفت اقتصادی کشور است. به همین دلیل باید با اتکا بر توان متخصصان داخلی و ظرفیت‌های موجود در این حوزه درجهت ارتقا این صنعت گام برداشته شود.

استارت‌آپ‌ها موتور محرکه جزئی از یک مجموعه اقتصادی

مسعود دانشمند، عضو هیئت مدیره کانون موسسات حمل‌ونقل ایران در گفت‌وگو با خبرنگارآنا درمورد اثرگذاری حضور استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های نوظهور در توسعه بخش‌های صنعت حمل ونقل دریایی گفت: اصولا استارت‌آپ‌ها می‌توانند در هر زمینه‌ای یک موتور محرکه جزئی در بخشی از یک مجموعه بزرگ اقتصادی شوند. این نوع شرکت‌ها چه در صنعت برق، خودرو، لوازم خانگی و حتی چاپ و ... می‌توانند کمک کنند به طوری که استارت‌آپ‌ها کار‌های جزئی از یک مجموعه را انجام می‌دهند.

دریانوردی

کارشناس حوزه حمل ونقل دریایی ادامه داد: ضرورت دارد آن جزء را با حالت نوآوری انجام دهند یعنی یک کاری که تاکنون انجام نمی‌شده را انجام دهند؛ بنابراین اگر پشت ایده استارت‌آپ‌ها شناخت کافی و منطق وجود داشته باشد و همچنین حمایت شوند در هر بخشی ازجمله حمل و نقل دریایی می‌توانند برای کل مجموعه نظام لجستیک کشور مؤثر باشند.

کار‌هایی که برای استارت‌آپ‌ها انجام شده کافی نیست

دانشمند در پاسخ به این پرسش که چطور باید از ظرفیت شرکت‌های نوظهور استفاده کرد و این شرکت‌ها چه ضعف‌هایی دارند که باید رفع شود، توضیح داد: درست است که در بخش فناوری ریاست جمهوری کار‌هایی برای استارت‌آپ‌ها انجام شده است، اما کافی نیست. استارت‌آپ‌ جایی شروع می‌شود که فردی فکری را در ذهن دارد و باید این فکر را جایی پرورش دهد؛ بنابراین باید محلی وجود داشته باشد تا بررسی کند آیا این فکر مناسب مجموعه است یا خیر و وقتی این فکر پرورش و بنیاد عملی پیدا کرد به دنبال فضا برای عملیاتی کردن طرح است که باید این فضا را دست اندرکاران ازجمله تشکل‌ها، اتحادیه‌ها، دولت و ... فراهم کنند و ضرورت دارد زمینه‌ای به وجود آورند که بتواند این را عملیاتی کند.

استارت‌آپ‌ها روی پای خودشان هستند

عضو هیئت مدیره کانون موسسات حمل‌ونقل ایران افزود: درمجموع ما چنین مجموعه‌ای را نداریم، استارت‌آپ‌ها روی پای خودشان هستند و اگر در کاری موفق نشوند نتیجه آن سرخوردگی است.

دانشمند تصریح کرد: لازم است محلی برای فکری که در ذهن فرد است، وجود داشته باشد تا آن فکر و ایده پردازش شود و افراد متخصص بیایند و نقد وارد کنند مثلا بگویند این فکر غلط است و نتیجه مورد نظر نمی‌رسد یا اینکه عنوان کنند فکر خوبی است و باید برخی اصلاحات صورت گیرد تا اجرایی شود.

پارک‌های علم و فناوری به توسعه اقتصاد کمک کنند

صنایع دریایی

این کارشناس حوزه حمل ونقل دریایی گفت: در این میان وقتی فکر پردازش شد باید در محلی اجرا شود که این موضوع نیازمند زمینه‌های اجرایی است، مواقعی است که این فکر حالت تئوری دارد و روی کاغذ است؛ اما در برخی مواقع باید نمونه‌ای ساخته شود تا بتوان به نتیجه رسید که می‌تواند برای مجموعه کار کند یا خیر که ضرورت دارد پارک‌های علم و فناوری به چنین ماجرایی کمک کنند. مثلا اتومبیل‌های برقی از همین استارت‌آپ‌ها به وجود آمدند و برای نمونه سازی این موضوع نمی‌توان یک ماشین CNC خرید. بر این اساس پارک‌های علم و فناوری کمک می‌کنند تا نمونه ساخته شود و در این میان بعد از ساخت باید دید فکر و هدف اولیه را می‌تواند پیاده کند، کار لازم را انجام می‌دهد و نقشی را که باید در زنجیره تولید بازی کند، می‌تواند بازی کند؟ بعد از همه این موارد باید با دید اقتصادی نگاه کرد که آیا این مجموعه اقتصادی هست یا خیر که اگر اقتصادی بود به تولید بازار می رسد.

عضو هیئت مدیره کانون موسسات حمل‌ونقل ایران تأکید کرد: زنجیره‌هایمان کم است یعنی پارک علم و فناوری داریم؛ اما نمی‌دانیم تا چه میزان مؤثر است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب