دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

اجرای ۲۵ اثر از ۱۸ منطقه کشور در جشنواره موسیقی اقوام ایرانی

اجرای ۲۵ اثر از ۱۸ منطقه کشور در جشنواره موسیقی اقوام ایرانی
جشنواره موسیقی اقوام ایرانی با اجرای ۲۵ اثر از اقوام مختلف کشور در صداوسیمای مرکز کردستان برگزار می‌شود.
کد خبر : 869672

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست خبری جشنواره شعر و موسیقی سنتی ویژه اقوام ایرانی پیش از ظهر امروز در اداره‌کل روابط عمومی سازمان صدا و سیما برگزار شد.

در ابتدای این نشست، حسن عابدینی معاون استان‌های سازمان صداو سیما عنوان کرد: آن چه که از هشتم تا یازدهم در استان کردستان رقم می‌خورد اتفاق بزرگی است. صدا و سیما ۳۳ مرکز صداوسیمایی دارد، یعنی سی مرکز استان به علاوه کیش، مهاباد و آبادان که همه این مراکز دارای واحد شعر و موسیقی هستند و پای این کار آمده اند. سال گذشته با تلاش هنرمندان همین مراکز بیش از ۱۰۰۰ قطعه موسیقی در استان‌ها تولید کردیم. ما موسیقی نواحی و شعر‌های محلی را صرفا یک ژانر نمی‌دانیم بلکه یک فرهنگ میدانیم که قابلیت بازتولید دارد.

ادای دین موسیقی به جامعه

وی افزود: رادیو و تلویزیون، بدون کلمه و نوا و آوا معنا ندارد. موسیقی در ادوار مختلف تاریخی توانسته دین خود را به جامعه ما و نواحی مختلف کشور ادا کند که شاید مصداق عینی آن نقش موسیقی نواحی در جریان دوران دفاع مقدس و ایجاد روحیه حماسی در بین مردم و رزمندگان بود.

عابدینی گفت: براساس سند تحول سازمان صداو سیما، عدالت گستری و هویت محوری دو وظیفه این سازمان است. جشنواره شعر و موسیقیمی تواند هردو موضوع را با هم دنبال کند. هویت که کاملا مشخص است که بر حضور همه جانبه اقوام ایرانی تاکید دارد. عدالت گستری هم در اینجا یعنی این که همه بتوانند از آنتن رسانه ملی استفاده کنند و فقط متعلق به هنرمندان مرکز نشین نباشد.

در ادامه، اسماعیل زارعی کوشا استاندار کردستان عنوان کرد: استان کردستان به تعبیر مقام معظم رهبری یک استان فرهنگی است و موسیقی قوم کرد بر اساس آنچه مورخان این حوزه گفته اند به ۴۰۰سال پیش از میلاد باز می‌گردد و به گفته کارشناسان یکی از اصلی‌ترین خاستگاه‌های موسیقی دنیا است. این ظرفیت فوق العاده‌ای است که در بعد توسعه فرهنگی باید مورد توجه ما باشد.

تأمل درباره داشته‌های فرهنگی

وی افزود: موسیقی کردستان و هنرمندان کرد با بهره گیری از همین ظرفیت در دوران دفاع مقدس رسالت خود را ایفا کردند. خوشحالیم که در ایام هفته وحدت میزبان نخستین جشنواره موسیقی سنتی اقوام ایرانی هستیم. امیدواریم زمینه‌ای برای برگزاری این جشنواره در ایام آتی هم فراهم شود. علاوه بر هنرمندانی که از نقاط مختلف کشور در این جشنواره مشارکت دارند، هنرمندانی هم از اقلیم کردستان مهمان ما خواهند شد.

در ادامه، مدیر کل صداوسیمای مرکز کردستان نیز گفت: موسیقی اقوام نقش مهمی در ایجاد همبستگی اجتماعی دارد. جشنواره موسیقی شعر و موسیقی اقوام ایرانی بر تاکید بر معرفی تولیدات فاخر، آئینی، بومی و فولکلور با محوریت سند تحول سازمان صداوسیما از هشتم تا یازدهم مهرماه به‌میزبانی استانداری کردستان و شهر سنندج برگزار می‌شود.

علی مرادی افزود: جشنواره فرصتی برای تامل درباره داشته‌های فرهنگی و قدرشناسی از هنرمندان شعر و موسیقی ایران زمین و توجه به موسیقی اقوام با نگاه به آینده است. ایده اولیه این جشنواره در جریان سفر رئیس محترم سازمان به کردستان مطرح شد.

وی اظهار کرد: یک از مهم‌ترین مولفه‌ها برای بسط فرهنگ عمومی کشور توجه به داشته‌های فرهنگی کشور است و موسیقی به خوبی می‌تواند این نقش را ایفا کند. موسیقی یک هنر نیست بلکه ابزاری برای انتقال ارزش‌های فرهنگی است.

مرادی عنوان کرد: موسیقی نسبت به سایر هنر‌ها از توانایی بیشتری برای ایجاد وحدت و انسجام اجتماعی برخوردار است.

وی افزود: ۴هزار و ۵۲۱ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که از میان آن‌ها ۲۸۰ اثر توسط هیئت انتخاب تایید شد. در نهایت هیئت داوران ۲۵اثر از ۱۸ قوم مختلف از سراسر در کشور برای اجرا در اولین جشنواره موسیقی اقوام ایرانی در کردستان انتخاب شدند.

مدیر مرکز صداوسیمای کردستان گفت: ویژگی اصلی این جشنواره بردن آن به بافت اجتماعی در شهر‌های استان است در اماکن متعددی که بافت اجتماعی شهر‌ها محسوب میشود و اماکن علمی و فرهنگی و یا اماکن کم برخوردار است برنامه اجرا میشود و امیدوارم بتوانیم میزبان شایسته‌ای در حوزه شعر موسیقی کشور باشیم.

مرادی عنوان کرد: در این جشنواره در قالب افتتاحیه و اختتامیه از بزرگان موسیقی نواحی کشور تجلیل می‌شود. جشنواره به آن معنا که قوم خاصی برنده شود نداریم. اما از برگزیدگان حوزه‌های مختلف تجلیل خواهیم کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته