شرکتها و صنایع بزرگ ناگزیر به استفاده از ظرفیت دانشبنیانها
مهدی محمدی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفتوگو با خبرنگاراقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا اظهار کرد: دانش جریان سیال جهانی است و نمیتوان آن را پشت درهای بسته گسترش داد. دانش حاصل تعاملات گسترده بینالمللی است به این معنا که شرکتهای دانشبنیان نیاز به شرکای تجاری در تمامی کشورهای جهان دارند به طور مثال یک شرکت قدرتمند آی تی در کشور ترکیه شرکای تجاری بسیاری در اروپا، آسیا و آمریکا دارد که موجب میشود شبکه دانشی قدرتمندی را در اختیار داشته باشد.
رفتار در تراز جهانی شرکتهای دانشبنیان با تعاملات بینالمللی
وی ادامه داد: این تعاملات موجب میشود تا هم به دانش و هم به تعاملات بینالمللی گسترده دسترسی داشته باشد و بتواند در تراز جهانی رفتار کند.در چنین فضایی این شرکت قادر خواهد بود تولیدات و محصولاتی داشته باشد که هم از نظر قیمت و هم از نظر کیفیت قدرت رقابت داشته باشد.
تشریح معایب بستهبودن تعاملات بینالمللی برای شرکتهای دانشبنیان
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران افزود: وقتی درهای کشور بسته باشد، تعامل بینالمللی، جذب سرمایهگذار خارجی، منابع گسترده و بازار بینالمللی به سمت کشور نمیآید و رفتار شرکتهای دانشبنیان داخلی نیز کم کم شبیه به برخی شرکتهای خودروساز میشود و در این فضای بسته محصولات محدود، دانش فنی محدود برای بازار محدود تولید میشود. این شرکتها هیچگاه در مقیاس جهانی بزرگ نمیشوند چون به منابع لازم برای رفتار در تراز جهانی دسترسی ندارند.
انگیزه لازم برای حضور افراد صاحب ایده و نخبه در کشور ایجاد شود
محمدی عنوان کرد: نتیجه این شرایط این است که دسترسی به بازار جهانی، نیروی انسانی و غیره را ندارند و کنار گذاشتن این شرایط نشان میدهد آنچه که ما امروز در ایران میبینیم رفتاری طبیعی است و مجموعه این شرایط طبیعت اقتصاد دانشبنیان ایران است. راهکار خروج از این شرایط این است که عوامل شناسایی و حل شود. به طور مثال انگیزه لازم برای حضور افراد صاحب ایده و نخبه در کشور وجود داشته باشد تا از مهاجرت آنها جلوگیری شود.
فضا برای شرکتها و صنایع بزرگ به اندازهای تنگ شود که ناچار به نوآوری شوند
استاد دانشگاه عنوان کرد: همچنین باید با هدف ترغیب شرکتهای دانشبنیان به جذب افراد نخبه و صاحب ایده مشوقهایی در نظر گرفته شود. از سوی دیگر فضا باید برای شرکتها و صنایع بزرگ به اندازهای تنگ شود که ناچار باشند فضای نوآوری را توسعه دهند. به بازی گرفتن دانشبنیانها در اقتصاد نیازمند توجه به این چند عامل است.
انتهای پیام/