نقش بیبدیل قانون جهش تولید دانشبنیان در توسعه اقتصاد دانشبنیان
به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدصادق خیاطیان، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در پنل تخصصی «نقش بورس و سرمایهگذاری در توسعه اقتصاد دانشبنیان» در رویداد «نظاره جهش تولید دانشبنیان» گفت: مرکز پژوهشهای مجلس تاکنون بیش از ۵۰ رویداد برگزار کرده است که یکی از این رویدادها، رویداد نظاره است؛ این رویداد از نظر من از یکی از پرشورترین رویدادهای اخیر بود. علت پرشور بودن رویداد هم به فعال بودن اعضای اکوسیستم رویداد مرتبط بود.
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی بیان کرد: با گذشت یک سال از عمر قانون جهش تولید دانشبنیان، بررسی عملکرد قانون، کار بسیار سختی است، اما گزارشها نشان میدهد که این قانون به عملکرد بسیار خوبی دستیافته است و از سوی دیگر دولت نیز به حمایت از این قانون برخاسته و طی سال گذشته و امسال هیئت دولت همه آییننامههای اجرایی لازم برای قانون جهش تولید دانشبنیان را به تصویب رسانده است.
وی افزود: امروز به نقطهای رسیدهایم که میتوانیم از اقتصاد دانشبنیان و توسعه آن صحبت به میان آوریم. در این میان قانون جهش تولید دانشبنیان نقش بیبدیلی را در توسعه اقتصاد دانشبنیان ایفا میکند. اگر بخواهیم در حوزه تأمین مالی تفاوتهای قانون حمایت از کسبوکارهای دانشبنیان را که در سال ۸۹ به تصویب رسید، با قانون جهش تولید دانشبنیان مقایسه کنیم، متوجه این نکته خواهیم شد که در قانون جهش تولید دانشبنیان چرخشی از نگاه متمرکز به نگاه غیرمتمرکز و نهادمند صورت گرفته است.
خیاطیان اظهار کرد: علاوه بر این قانون حمایت از کسبوکارهای دانشبنیان وظیفه تأمین مالی را به عهده دولت گذاشته بود، درصورتیکه قانون جهش تولید دانشبنیان تلاش کرده است همه ظرفیتهای موجود سرمایهگذاری را به عرصه بیاورد و در جایگاه سیاستگذار و تنظیمگر، حوزههای مختلف را ترغیب کند. این نکته مهمترین تمایزی است که در قانون اولیه حمایت از کسبوکارهای دانشبنیان و قانون جهش تولید دانشبنیان میتوانیم مشاهده کنیم.
وی در ادامه با بیان اینکه امروز تنها به یک بانک اجازه داده شده که با مشارکت صندوق نوآوری در طرحهای دانشبنیان سرمایهگذاری کند، خاطرنشان کرد: نقش بانکها در تأمین مالی حوزه دانشبنیان موضوعی است که در ماده ۱۸ قانون جهش تولید دانشبنیان به آن اشاره شده و ما فعال شدن این ماده را از بانک مرکزی خواستاریم.
خیاطیان تصریح کرد: در طول سالهای گذشته بخش عمده تسهیلاتی که نیاز شرکتهای دانشبنیان را تأمین کرده از سوی شبکه بانکی فراهمشده است. با توجه به اعمال محدودیت بانک مرکزی بر ترازنامههای بانکی، پیشنهاد ما این است که در حوزه ارائه تسهیلات بانکی به شرکتهای دانشبنیان سهمیه تعیین شود و اجازه ارائه تسهیلات مورد نیاز شرکتهای دانشبنیان صادر شود.
وی در پایان با اشاره به اینکه این شرکتها در سالهای گذشته ثابت کردهاند از خوشحسابترین مشتریان بانکی هستند گفت: صندوق نوآوری و شکوفایی، رکن ضامن انتشار اوراق شرکتهای دانشبنیان در بازار سرمایه میشود و از طریق این اوراق میتوانیم اعداد بزرگی به حوزه سرمایهگذاری خطرپذیر تزریق کنیم.
/
مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار که سخن میگفت، خاطرنشان کرد: در مدت یک سال گذشته دیدهایم که استقبال بسیار خوبی از سرمایهگذاری در حوزههای مختلف فناوری شده است. ما با تأمین مالی شرکتها میتوانیم به ایجاد ارزشافزوده کمک کنیم و این کار با توجه به ساختارهای ایجادشده امکانپذیر است.
وی افزود: اعتقاد قلبی ما در سازمان بورس این است که شرکتهای دانشبنیان میتوانند سهم بهسزایی از بازار سرمایه را به خود اختصاص دهند. در حال حاضر پنج درصد از بازار سرمایه به شرکتهای دانشبنیان اختصاص دارد و امیدواریم با کمک قانون جهش تولید این سهم را بهمراتب افزایش دهیم.
مجتبی توانگر، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم طی سخنانی در این پنل که محمدرضا پور ابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، مهدی الیاسی، معاون سیاستگذاری و توسعه معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری، محمدهادی سبحانیان، معاون امور اقتصادی وزیر اقتصاد، فرشاد محمد پور، معاون جدید توسعه مدیریت و منابع بانک مرکزی و محمدصادق خیاطیان، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری نیز در آن حضور داشتند، تأکید کرد: تدوین و تصویب قانون جهش تولید دانشبنیان بدون همکاری بخش خصوصی و فعالان زیستبوم نوآوری و بهطور ویژه معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری و همچنین صندوق نوآوری و شکوفایی ممکن نبود.
رئیس کمیته دانشبنیان و فراکسیون اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی افزود: بنای ما این بود که پس از تصویب قانون جهش تولید دانشبنیان باب گفتگو باز باشد و نظر کارشناسان را در نظارت بر این قانون بهکارگیریم.
توانگر همچنین گفت: گلایه اصلی بسیاری از فعالان زیستبوم نوآوری، ممانعت بانک مرکزی از فعالیتهای شبکه بانکی در این زیستبوم است که در انجام وظایف قانون جهش تولید دانشبنیان عملکرد ضعیفی دارد.
انتهای پیام/