راهاندازی خط تولید قطار ملی «ایرانساخت» / ۲ رام تا پایان سال ساخته میشود
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، مطابق ماده ۵۴ قانون برنامه ششم توسعه که تا پایان ۱۴۰۲ بود، وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری و همراهی دانشگاهها و جهاد دانشگاهی موظف به انتقال فناوری صنایع ریلی به کشور و رسیدن به سهم ساخت داخل ۸۵درصد شده بود.
بر این اساس، باید حداقل ۸۵ درصد دانش طراحی و ساخت تجهیزات مورد نیاز این صنعت بومی میشد که بر همین اساس قرارداد تولید قطار ملی در ۱۳۹۸ منعقد شد.
اکنون ۵ سالی از شروع پروژه قطار ملی با انعقاد قراردادی بین معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری و شرکت متروی تهران به نمایندگی از شهرداری تهران به عنوان کارفرما و شرکت واگنسازی تهران و شرکت مپنا و جهاد دانشگاهی به عنوان مجریان زیربخشهای اصلی قطار و چندین شرکت دانشبنیان به عنوان زنجیره تأمین تجهیزات و قطعات میگذرد؛ بنابراین از تیر ۱۳۹۸ با توجه به اسناد بالادستی بهویژه سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی و ظرفیتها و توانمندیهای موجود در کشور، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) تصمیم به طراحی و ساخت واگنهای مترویی با استفاده از توانمندیهای موجود در داخل کشور گرفتند.
در این قرارداد که موضوع آن مشارکت در توسعه محصول یک رام قطار مترو برای خطوط مترو تهران با استفاده از ظرفیتهای موجود در کشور و همکاری یک طراح معتبر بینالمللی بود به مرحله امضا رسید. هدف از این مشارکت همکاری طرفین به منظور طراحی و ساخت واگنهای مترویی برای بهرهبرداری در خطوط متروی تهران با استفاده از ظرفیتهای موجود در کشور بود.
مروری بر کارنامه ساخت قطار ملی
این قرارداد دو فاز داشت که فاز اول آن مربوط به طراحی و ساخت یک رام قطار هفتواگنه برای خطوط مترو تهران با استفاده از منابع مالی طرفین بود. اولین مراحل تست گرم این قطار ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ در خط تست پایانه فتحآباد با موفقیت انجام شد. سیستم رانش این قطار شامل تمام بخشهای سختافزاری و نرمافزاری میشود که وظیفه تأمین تغذیه الکتریکی، کنترل و حفاظت و راهبری، حرکت و توقف قطار را برعهده دارد.
۲۰ دستگاه گیربکس، ۲۰ دستگاه موتور ترکشن، ۱۰ دستگاه سیستم کنترل دور موتورها؛ ۴ دستگاه تغذیه تجهیزات جانبی و یک ست کامل TCMS که کنترل و نظارت بر این اجزا را برعهده دارد، زیربخشهای سیستم رانش هستند که توسط جهاد دانشگاهی طراحی، ساخته و در این قطار استفاده شده است.
آن زمان تصمیم بر این بود که این قطار ملی به تولید انبوه برسد و جایگزینی برای واردات باشد. اکنون ۸۵ درصد این دستاورد داخلی سازی شده و دانش فنی آن نیز در دست محققان است. این قطار مترویی به صورت ویدئو کنفرانس توسط رئیس جمهور وقت در بهار ۱۴۰۰ رونمایی رسید.
از آنجایی که کشور به این داخلیسازی نیاز دارد و علاوه بر شهر تهران، کلانشهرهای دیگر در کشور میتوانند از این دستاورد بومی بهره ببرند و با حمایتهایی که از طرف معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری داشت این پروژه به خوبی پیش رفت و به نتایج ارزشمندی رسید.
اما امروز که خط تولید قطار ملی استارت خورد...
بعد از سالها، امروز خط تولید انبوه قطار ملی مترو با حضور مدیران ارشد شهرداری تهران در شرکت واگن سازی پایتخت با حضور معاون علمی رئیس جمهور و شهردار تهران افتتاح شد و قرارداد تولید انبوه نخستین نمونه قطار ملی مترو، بین شرکت مترو تهران و شرکت واگن سازی تهران، شامل تولید ۱۱۳ واگن، به جریان افتاد.
در این پروژه، ۲۵ شرکت دانش بنیان و ۴ مجموعه بزرگ صنعتی شامل شرکتهای واگن سازی تهران (تأمین کننده بدنه فلزی، سیستم تهویه، سیستم اطلاع رسانی، سیستم اطلاع رسانی و همچنین مونتاژ و تست قطار کامل)، جهاد دانشگاهی (تأمین کننده سیستم رانش کامل و سیستم کنترل قطار)، شرکت مپنا ریلی (تأمین کننده سیستم بوژی) و تیوان ترمز ریلی (تأمین کننده سیستم ترمز و درب) با یکدیگر همکاری کردند.
معاون علمی رئیس جمهور هم خبر از ساخت ۲ رام قطار ملی مترو، تا پایان امسال داد.
انتهای پیام/