عزم «سفر به البرز وحشی» برای درخشش در جشنواره هفدهم حقیقت +عکس
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، فرشاد افشینپور سال گذشته و در جریان شانزدهمین جشنواره بینالمللی سینما حقیقت با مستند بلند «دنیای وحشی زاگرس» توانست نظر کارشناسان و اهالی مستند را به خود جلب کند. این مستند تندیس بهترین تصویربرداری را از این دوره از جشنواره کسب کرد و دو ماه بعد از آن در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر نیز موفق به کسب سیمرغ بلورین بهترین فیلم مستند شد.
این مستندساز اخیراً ساخت فیلم دیگری را با تهیهکنندگی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و پویانمایی آغاز کرده است. در همین ارتباط، افشینپور گفتوگویی با خبرنگار آنا داشته که در ادامه آن را از نظر میگذرانید.
گویا آنگونه که در ابتدا در خبرگزاریها مطرح شد، نام این مستند «شمال از آسمان» بود. چه شد که نام آن به «سفر به البرز وحشی» تبدیل شد؟
در ایده اولیه که به مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ارائه شده بود، ساختار خاصی را در ذهنم طراحی کرده بودم و قصد داشتم همانند نمونههای خارجی در چند سال اخیر که اقلیمها و کشورهای مختلف را با استفاده از تصاویر هوایی معرفی میکنند، فیلمی با نام «شمال از آسمان» را ارائه دهم که تصاویر آن هوایی باشد. اما پس از ثبت برخی تصاویر اولیه و پیشرفت ۱۰ الی پانزده درصدی کار، تصاویر فوق و روند کار مورد تایید مدیران مرکز و ناظر کیفی فیلم قرار نگرفت و برای تصمیم گیری در خصوص پروژه، جلسهای برگزار شد.
معاون مستند مرکز، در این جلسه من را قانع کردند که این شکل از کار قدیمی شده است و در ضمن برای حضور در جشنوارههای هنری نیز مناسب نیست. استاد سیدحسن صافی نیز که مسولیت ناظر کیفی فیلم را داشتند بر تغییر ساختار فیلم تاکید نمودند. ایشان برلزوم ضبط تصاویر متنوع و ضروری از طبیعت و گونههای مختلف جانوری و ثبت نکات رفتاری آنها تاکید داشتند. اگرچه روند جدید به مراتب پیچیدهتر بود و هزینه بیشتری برای من داشت، اما من چندان هم با آن بیگانه نبودم چراکه در فیلمهای قبلی ام به نوعی با آن شکل از کار مواجه بودم.
البته در این کار با سختی بیشتری روبرو بودم چراکه طبیعت البرز و جنگلهای هیرکانی بسیار وسیع و پیچیده هستند. اما در نهایت امروز خوشحالم که نظر دوستان را پذیرفتم چراکه فیلم به مراتب بهتری ساختم و نظرات خوبی از منتقدان و همکارانی که فیلم را دیدهاند را دریافت کردهام.
در این اثر به چه موضوعات جدیدی توجه شده که در فیلمهای قبلی شما دیده نشده است؟
در «سفر به البرز وحشی» به سیمای طبیعی و حیات وحش کوهستان البرز و استانهای البرزنشین از جمله اردبیل، گیلان، گلستان، مازندران، البرز و خراسان شمالی توجه شده است. از سوی دیگر در پایان فیلم به تهدیدات و تخریبهای کوهستان نیز اشاره خواهد شد. در واقع پایه اولیه فیلم و هدف اصلی فیلم نمایش قابلیتها، توانمندیها و استعدادهای کوهستان البرز است، اما در پایان به بعضی از معضلات و مشکلات و تخریبهای صورتگرفته در البرز اشاره خواهد شد.
سال گذشته و پس از نمایش فیلم «دنیای وحشی زاگرس» بسیاری از اهالی رسانه و منتقدان از این اثر به عنوان گامی رو به جلو در مستندسازی حیات وحش یاد کردند که این گونه مستندسازی را به دروازههای جهانی نزدیک کرده است. در خصوص فیلم جدید خود چه نظری دارید. آیا باز هم پیشرفت جدیدی در ثبت تصاویر حاصل شده است؟
ما سعی کرده ایم ضمن حفظ کیفیت فیلمهای قبلی، تصاویری زیبا و هیجان انگیز دیگری را هم خلق نماییم و به تصویر بکشیم. در این فیلم تصاویر منحصر بفردی از گونههای مختلف حیات وحش به ثبت رسیده است که امیدوارم باز هم مورد قبول اهالی سینما و هنر قرار گیرد و آنها را به این نکته سوق دهد که سینمای مستند حیات وحش باز هم یک گام دیگر به جلو رفته است.
به نظر شما جایگاه مستند حیات وحش ایران در جهان در کجا قرار دارد و چه موانعی در راه تولید مستندهای خوب و فاخر داریم؟
به اعتقاد من، در تولید مستندهای حیات وحش به دروازههای جهانی رسیدهایم و به نوعی درکوب این درها را هم به صدا درآوردهایم . اما در بازار جهانی کسی به این راحتی در را برای ما باز نمیکند و به استقبال نمیآید. باید با تلاش و جدیت و با دیکته کردن هنر و دانش ایرانی وارد این بازار شویم. ما ابزار و امکانات خوبی داریم و کشورمان نیز طبیعتی متنوع و کمنظیر دارد؛ نیروی انسانی خوب و متخصصی داریم که با اندکی توجه و رفع مشکلات آنها میتوانیم نام ایران را در بازارهای بینالمللی و کشورهای تولید کننده مستندهای درجه یک و فاخر مطرح کنیم.
در نسل جدید مستندسازان کشورمان، فیلمسازان ارزشمند و مجربی نظیر مهدی نورمحمدی و فتحالله امیری را داریم که توانمندی بسیار خوبی در تولید مستند دارند و با خلق آثار ارزشمند این توانمندی را به اثبات رساندهاند.
من به توانایی مستندسازان ایرانی اطمینان دارم و مطمن هستم که در صورت تامین بودجه مناسب و اصلاح برآوردهای موجود میتوان به سادگی دروازههای مستند جهان را فتح کرد و نام ایران را جاودانه کرد. روی سخنم بیشتر با مسئولان است. اگر توجه کافی به این ژانر شود ما میتوانیم به سادگی از دروازههای جهانی عبور کنیم.
فیلم در چه مرحلهای از تولید قرار دارد و چه زمانی به اکران میرسد؟
چارچوب و ساختار فیلم بطور کامل طراحی شده است و تدوین فیلم به میزان ۸۰ درصد به انجام رسیده است. تقریبا تمامی سکانسها آماده شده اند و نریشن فیلم نیز تا چندی دیگر پس از تایید ناظر کیفی فیلم نهایی خواهد شد. فعلا با صدای یک نریتور مبتدی تدوین را انجام داده ایم، اما پس از کسب تاییدیه نهایی مانند فیلم «دنیای وحشی زاگرس» با صدای آقای داوود نماینده گوینده خوب و مطرح کشورمان جایگزین شده و برای ارائه به جشنواره سینماحقیقت آماده میشود.
در پایان اگر مطلبی دارید عنوان بفرمایید.
جا دارد در اینجا مراتب تشکر و قدردانی خود را از مسئولان محترم مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، آقایان جناب: محمد حمیدی مقدم، عبدالحسین بدرلو، هومن مرادی کرمانی و سایر همکاران بابت توجه به ژانر حیات وحش و رویکرد مثبت به این عرصه ابراز دارم.
همانطور که میدانید در تاریخ مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی این برای اولین بار است که یک فیلم حیات وحش به تولید میرسد و این اتفاق مبارک و میمونی است. امیدوارم این حمایتها ادامه یابد و شاهد اتفاقات خوب دیگری برای ژانر حیات وحش باشیم. همینجا ضمن تشکر مجدد از آقای خزایی رئیس محترم سازمان سینمایی و همچنین مسئولان محترم مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، از ایشان درخواست مینمایم تا با تخصیص بودجه مناسب، موجبات ساخت یک فیلم فاخر بلند در مورد طبیعت و حیات وحش ایران را فرآهم آورند و ما بتوانیم فیلمی در خور شان و شایسته نام ایران تولید و به جهانیان ارائه دهیم.
در ادامه، تصاویری از مستند «سفر به البرز وحشی» به کارگردانی فرشاد افشینپور که برای نخستین بار منتشر شده است را مشاهده میکنید.
انتهای پیام/