دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

پارلمان بریتانیا از عملکرد دولت در خصوص کپی‌رایت هوش مصنوعی انتقاد کرد

پارلمان بریتانیا از عملکرد دولت در خصوص کپی‌رایت هوش مصنوعی انتقاد کرد
نمایندگان بریتانیا می‌گویند که چارچوب فعلی که اجازه معافیت از کپی‌رایت را به محصولات هوش مصنوعی برای اهداف تحقیقاتی غیرتجاری می‌دهد و باعث می‌شود که هنرمندان امتیاز آثار خود را رایگان در اختیار دیگران بگذارند تعادل بین نوآوری و حقوق پدیدآورنده را به هم می‌زند.
کد خبر : 866482

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، گاردین نوشت، گروهی از نمایندگان بریتانیا از عملکرد دولت در خصوص معافیت کپی‌رایت که ممکن است به تولیدکننده‌های محصولات مبتنی بر هوش مصنوعی اجازه دهد تا آزادانه از کتاب‌ها و موزیک‌ها برای اهداف آموزشی استفاده کنند انتقاد کرده‌اند.

گزارش کمیته فرهنگ، رسانه و ورزش پارلمان بریتانیا توضیح می‌دهد که این معافیت اولین‌بار توسط اداره مالکیت فکری در ژوئن 2022 پیشنهاد شد. در فوریه امسال، دولت روند پاسخ به نگرانی‌های مطرح شده توسط صنایع خلاق و نماینده‌های مجلس را تغییر داد.

با این حال در این گزارش آمده است که تصمیم دولت به صدور معافیت برای محصولات هوش مصنوعی «نشان دهنده عدم درک درست از نیازهای صنایع خلاق بریتانیا است.»

نمایندگان پارلمان پیشنهاد کردند که دولت این معافیت را اجرا نکند و گفتند که این کار تولیدات هنری و فرهنگی را کاهش می دهد، چون هنرمندان نمی‌خواهند خوراک بیشتری به هوش مصنوعی بدهند.

رئیس این کمیته، دیم کرولاین دایناج به گاردین گفت: «هشدارهای روز افزون از طرف موسیقیدان‌ها، نویسنده‌ها و هنرمندان درباره ضررهای واقعی و پایدار و ماندگار عدم محافظت و صیانت از مالکیت فکری در دنیایی که در آن تاثیر هوش مصنوعی هر روز بیشتر می‌شود باید به اندازه کافی برای وزرا و هیئت دولت نگران کننده باشد که بنشینند و درباره‌اش یک فکر جدی کنند.»

نماینده‌ها می‌گویند که چارچوب فعلی که اجازه معافیت از کپی رایت را به محصولات هوش مصنوعی برای اهداف تحقیقاتی غیرتجاری می‌دهد و باعث می‌شود که هنرمندان امتیاز آثار خود را رایگان در اختیار دیگران بگذارند تعادل بین نوآوری و حقوق پدیدآورنده را به هم می‌زند.

این کمیته همچنین به دولت پیشنهاد کرده که روی بازسازی اعتماد هنرمندان، بعد از تصمیمات اخیرش به شدت کار کند، چون با ادامه این روند ممکن است که تولید آثار فرهنگی و هنری در بریتانیا با کاهش جدی رو به رو شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته