دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 شهريور 1402 - 00:01

مطالبه اربعینی زائران؛ عرضه محدود بلیت‌ هواپیما با نرخ مصوب

مطالبه اربعینی زائران؛ عرضه محدود بلیت‌ هواپیما با نرخ مصوب
این روزها با توجه به سفرها از ایران به عراق مهم‌ترین مطالبات اربعینی مردم از متولیان، دسترسی به خرید بلیت هواپیما با نرخ مصوب است.
کد خبر : 864880

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، از جمعه ۲۷ مردادماه همزمان با اول ماه صفر، سفرها از ایران به عراق برای انجام مراسم اربعین آغاز شد. در این مدت برخی از زائران از طریق مرزهای زمینی و برخی دیگر از مرزهای هوایی به عراق سفر می‌کنند، اما پیدا کردن بلیت اربعین (پرواز) چندان کار راحتی نیست.

طبق اعلام رسمی قراراست بلیت پروازهای اربعین از ۲۷ مردادماه تا ۹ شهریور در مسیر نجف-تهران با نرخ ۲.۵ میلیون تومانی به زائران اربعین عرضه شود. اما بررسی‌ها از سایت‌های فروش آنلاین بلیت پرواز نشان می‌دهد که بلیت تهران- نجف به صورت رفت و برگشت تا بیش از ۲۰ میلیون تومان هم خرید و فروش می‌شود. البته بلیت‌فروشی بیش از قیمت مصوب، فقط محدود به تهران نیست بلکه شامل سایر شهرها هم شده است.

هرچند جعفر یازرلو، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور درباره قیمت‌های بالای بلیت اربعین می گویدکه طبق بررسی‌ها و پایش‌های سازمان هواپیمایی کشور، فروش بلیت‌های عتبات عالیات با نرخ‌های ۱۴تا ۱۷ میلیون مربوط به شرکت‌های هواپیمایی خارجی است. این شرکت‌ها به صورت کانکشن مسافران را به نجف یا بغداد منتقل می‌کنند . اما واقعیت چیز دیگری است. موضوع تخلف شرکت های داخلی در فروش بلیت هواپیمای اربعین است!

سابقه تخلف برخی شرکت ها در گرن فروشی بلیت هواپیما

بلیت‌ هواپیما

اردیبهشت ماه سال جاری، با نظارت سازمان هواپیایی نرخنامه جدید قیمت بلیت هواپیما اعلام شد. این قیمت‌ها که طی دو سال بدون تغییر مانده بود، با اعمال میانگین افزایش قیمتی ۲۹ درصد، به تصویب رسید. اما طولی نکشید که تخطی‌ها آغاز شد؛ سایت‌های فروش بلیت نرخ‌ها را بالاتر از میزان مصوب ارائه کردند و مسافران چاره‌ای جز خریدن آن نداشتند.

ذات شکل‌گیری سایت‌های اینترنتی، سهولت دسترسی کاربران به بلیت‌ها در هر ساعت و انتخاب براساس زمان و حتی قیمت مورد نیاز خود، بلیت‌ها را تنها با چند کلیک تهیه کنند. اما به مرور زمان، این سایت‌ها زمینه‌ را برای شکل‌گیری حباب قیمتی در بازار بلیت نه تنها هواپیما، بلکه سایر وسایل حمل‌ونقلی مانند قطار و اتوبوس نیز شدند. تا مدت‌ها شکایت مسافران و برخی از آژانس‌های هواپیمایی از روند شکل‌ گرفته در بازار اینترنتی فروش بلیت هواپیما تمامی نداشت؛ در مقابل نیز هیچ نهادی این اتفاق را پیگیری یا حتی بررسی نمی‌کرد. پس از ورود ستاد تنظیم بازار به مسئله تغییر نرخ بلیت هواپیما و انتشار نرخ‌های مصوب جدید، به نظر می‌رسد تحولاتی در زیرسبیلی رد کردن تخلفات برخی سایت‌های فروش تور و بلیت هواپیما حاصل شد.

چوب سازمان هواپیمایی بالاست

خبر تعلیق موقت موقت و جریمه شدن یکی از سایت‌های معروف فروش بلیت حمل‌ونقل برون‌شهری، به دلیل گران‌فروشی هنوز تازه است. اواسط خرداد ماه سال جاری، یکی ازمجموعه های خدمات مسافرت هوایی و گردشگری به دلیل تداوم گران‌فروشی تعلیق شد و این خبر، به نوبه خود تکان‌دهنده بود. چراکه سازمان هواپیمایی خود را مُصر برای جلوگیری از گران‌فروشی دانسته و در این راستا، مجوز برخی از مسیرهای داخلی ۱۰ شرکت هواپیمایی را نیز به این دلیل لغو کرد.

بگیر و ببندهای سازمان هواپیمایی کشوری برای ملزم کردن شرکت‌ها در اجرای چارچوب‌های قیمت‌های مصوب، تا مدت زمان کوتاهی تاثیرگذار بود. چرا که امروز پس از گذشت حدود ۴ ماه از تغییرات قیمتی، شاهد فروخته شدن بلیت‌ها با نرخی بالاتر از مصوبات هستیم.
قیمت بلیت‌های هواپیما گران‌تر از مصوبه دولت در سایت‌های اینترنتی در حال فروش است و به نظر می‌رسد خط و نشان دولت برای سر به راه کردن سایت‌های فروش بلیت، کارایی لازم خود را نداشته است.

گرانی مشهود است

برای دیدن گران‌فروشی بلیت‌ها، لازم نیست گشت‌وگذار زیادی داشته باشیم؛ کافیست مبدا و مقصد را انتخاب کرده و قیمت‌های ارائه شده در سایت‌های فروش اینترنتی را با نرخ‌های مصوب مقایسه کنیم.

یکی از شهروند خبرنگار در این خصوص به آنا می گوید: چند روزی است که دنبال پرواز برای ایام اربعین هستم متاسفانه یک عده‌ای پرواز‌های خود را باطل کردند و مسافر باید دو برابر این مبلغ را پرداخت کند تا پرواز جایگزین در آن تاریخ بگیرد.از یک شرکت هواپیمایی بلیت تهران به نجف (پنجم شهریور) خریداری کردم اما پس از گذشت دو روز از واریزی و خریداری، بلیت را باطل کردند، در حالی که پس از استعلام و پیگیری از پشتیبانی شرکت متوجه شدم که ظرفیت بوده اما بلیت خریداری شده روز پنجم شهریور با مبلغ ۱۹ میلیون به مسافر دیگر فروخته شد!

فروش بلیت چارترممنوع اما گرانی هنوز پابرجاست

بلیت‌ هواپیما

با توجه به آغاز فروش بلیت های اربعین هنوزمشخص نیست که دولت چه برنامه‌‌ای را برای جلوگیری از گران‌فروشی بلیت‌ها از سوی سایت‌های اینترنتی و شرکت‌ها اعمال خواهد کرد. تنش‌ها بر سر قیمت بلیت‌ها، در حوزه هواپیمایی نیز بیشتر است چرا که همواره با مسئله فروش بلیت چارتری و مخالفان و موافقان آن رو به‌رو هستیم.

آن چیز که عیان است، سخت‌تر شدن سفر زائران اربعین برای با شرایط قیمتی نسبتا متفاوت به سال گذشته است. اگر زائری بخواهد سفری هوایی به نجف داشته باشد، تنها برای رفت و برگشت باید بالای ۲۰میلیون تومان بپردازد؛ آن هم برای یک سفر بسیار ساده و نه لاکچری. نمی‌توان با رویکرد:«‌هر کس ندارد، سوار نشود» برخورد کنیم. در سبک زندگی اسلامی، مدیریت‌ها به گونه‌ای است که همه از یک رفاه حداقلی برخوردار باشند و روح بورژوازی بر کشور حاکم نباشد.

بنابراین باید قیمت‌ها و نحوه نظارت‌ها نحوی تدوین شود که هر خانواده بتواند حداقل یک سفر با خیالی آسوده و با هزینه‌ای متناسب با درآمدها و مخارج خود داشته باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته